HYVINVOINTI

Mainos
TEKSTI JA KUVAT ERJA JÄRVELÄ | 9.6.2021 | KOLLEGA.FI
Lomasuunni­telmista ja latautu­misesta

Pitkästä aikaa odotan innolla kesälomaa. Viime kesänä olin niin uppoutunut kaikkeen uuteen ja erilaiseen tekemiseen, etten malttanut lomailla ollenkaan muutamaa satunnaista päivää lukuunottamatta.

Erja Järvelä on hyvinvointivalmentaja, joka rakastaa asioiden syvällistä pohtimista.

Olin kuitenkin lopulta todella väsynyt ja ajoittain kipeäkin talven aikana. Siinäpä tuli taas itselle kantapään kautta opiksi ja muistutukseksi palautumisen ja latautumisen tärkeys.

Se, että tekee rakastamiaan asioita innolla, ei ole tae hyvinvoinnista. Kehon ja mielen kuormitus ei synny vain ikävien tai stressaavien tehtävien tekemisestä. Kokoaikainen kierroksilla käyminen, oli syy mikä hyvänsä, kuluttaa voimavarojamme pitkällä tähtäimellä.

Jos annamme pitkäkestoisen stressin pesiytyä elimistöömme, meidän on paljon vaikeampi palautua. Sen sijaan, jos opettelemme säännöllisesti kuuntelemaan kehomme ja mielemme tilaa ja pidämme säännöllisesti taukoja mielenkiintoisiakin asioita tehdessämme, palaudumme.

Tekemättömyyden tärkeys

On tärkeää oppia olemaan tekemättä mitään. Ei ole esimerkiksi pakko keksiä lomaohjelmaa ja suorittaa koko loma jotakin ennalta päätettyä. Lomalla pesen matot, golffaan, matkustan, tapaan ystäviä, kutsun sukulaiset kylään, istutan kasvimaan, kerään uusia ideoita työtä varten ja luen kirjoja. Kuulostaako tutulta?

Monessa meissä asuu sitkeästi suorittaja ja vaikka saatamme ajatella, ettemme suorita, olemme jo tehneet mielessämme listan kymmenistä asioista, joita haluamme lomalla tehdä. Saatamme jopa tuntea, että loma-aika menee hukkaan, jos meillä ei ole tällaista listaa tehtynä.

Olen aktiivisesti opetellut välillä olemaan tekemättä juurikaan mitään. Istun laiturilla, varpaat vedessä, kahvimuki kädessä ja katselen pilviä. Kiireettömyys erilaisissa hetkissä on itselleni todella tärkeää. Tähän liittyy se, että yritän olla kussakin hetkessä aktiivisesti läsnä.

Vaikkapa koiran kanssa kävellessäni en koko ajan tutki kännykkää tai mieti mitä teen lenkin jälkeen. Haistelen, katselen ja kuuntelen luontoa ympärillä ja nautin siitä missä olen. Oma luovuus kohottaa päätään ja uudet ideatkin syntyvät usein itsestään tuollaisina hetkinä, kun ei ole tekemässä mitään ”järkevää”. Puhun asioiden ”downloadutumisesta”, hyvät ideat ja ratkaisut vain ovat yhtäkkiä päässä.

Käsillä tekeminen on mainiota puuhastelua, jos ei osaa olla tekemättä mitään. Silloin aivot saavat levätä, ajatukset muuttaa muotoaan ja kierrokset laskevat. Itselleni kokkaus hyvässä seurassa ja varsinkin ulkosalla on parasta palautumista.

Luonnossa kulkeminen ja ylipäätään vain metsään meneminen laskee verenpainetta ja sykettä jo 10 minuutin aikana. Mikä valtaisa aarreaitta meillä onkaan jokaisen ulottuvilla. Luonnon hyvinvointivaikutukset ovat kiistattomat ja metsästä voi ammentaa palautumisen avaimia itselleen. Eikä luonnon helmassa tarvitse tehdä mitään, riittää vain, että on läsnä hetkessä.

Harjoitus: Ajatusten kuljetus

Tämä harjoitus sopii oleiluun ja latautumiseen. Harjoituksen avulla voit pohtia päässä pyörivien ajatusten merkitystä itsellesi ja oppia päästämään niistä irti.

  1. Pysähdy tarkkailemaan poutapilviä tai virtaavaa vettä purossa.
  2. Vie kaikki huomiosi pilvien tai veden muotoihin ja liikkeisiin.
  3. Kun mieleesi tulee jokin ajatus,tervehdi sitä ystävällisesti.
  4. Punnitse hetken tuota ajatusta: Onko tämä ajatus hyödyllinen tai tarpeellinen juuri tässä ja nyt?
  5. Päätä antaa ajatuksen jatkaa matkaa.
  6. Kun päätät päästää ajatuksesta irti, kuvittele, että sijoitat ajatuksesi jollekin poutapilvelle tai puron virtaan, jonka mukana se voi jatkaa matkaansa.
  7. Katsele pilveä tai virran juoksua ja kuvittele, kuinka ajatuksesi jatkaa matkaa.
  8. Palauta huomiosi takaisin pilvien tai veden tarkkailuun.
  9. Jatka matkaa ja mieti, millaisia huomioita teit harjoituksesta.

Lähde: Sirpa Arvonen, Metsämieli-kirja

Erja Järvelä on hyvinvointivalmentaja, luonto- ja ympäristöneuvoja sekä metsämieliohjaaja ja -kouluttaja, joka rakastaa luontoa. Lisätietoja Järvelästä löydät osoitteesta https://mixingnuts.fi/.

Lue myös Järvelän aikaisemmat kolumnit Sisäinen puhe voimavarojen lähteenä, Kasvata resilienssiäsi ja Löydä oman elämäsi peruspilarit.

Jos tykkäsit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Kaipaatko tukea itsesi tai muiden johtamiseen, esihenkilö tai projektipäällikkö?

Kaipaatko uusia näkökulmia? Tökkiikö tiimisi toiminta? Tahdotko vahvistaa valmentavan johtamisen taitojasi?

Osallistu esihenkilöille ja projektipäälliköille tarkoitettuihin etäcoachausryhmiin, jossa saat yksilöcoachausta ryhmässä.

Ryhmässä (jossa max 6 henkilöä)

  • saat coachausta omissa tavoitteissasi
  • pääset sparraamaan muita
  • kehityt valmentavan johtamisen taidoissa.

Lähde mukaan innostavalle kehittymismatkalle! Ryhmiä myös uusille esihenkilöille ja projektipäälliköille.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen: https://www.laurasundell.fi/ryhmat/

Laura Sundell, sertifoitu business coach, DI

laura@laurasundell.fi  +358 45 657 9608

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)