KIIRE HALLINTAAN

Mainos
TEKSTI TEILA TANNER-HEIKKILÄ KUVA KATI LÄNSIKYLÄ | 17.3.2021 | KOLLEGA.FI
Irtiotto liskoaivoista   

Otin käyttöön Exit-nappulan, jolla voi säätää arjen kielteisiä ajatuksia, tunteita ja toimintatapoja myönteisemmiksi. Ajatus tästä punaisesta, reagointia hidastavasta säätönappulasta syntyi, kun huomasin miten näköalattomuus ja epävarmuus alkoivat viedä kaistaa tekemiseltä. Tiedostin, että on aika ottaa käyttöön parempia arjen selviytymisstrategioita ja siirtyä liskoaivojen reaktiivisesta ärsykkeisiin triggeröitymisestä muutoksessa toimijaksi.

Teila Tanner-Heikkilä on työyhteisön valmentaja ja NLP-trainer, joka työskentelee yrityksessään Valmennus Vuosikellossa.

Uskon, että jokainen meistä etsii arkeensa parasta uloskäyntiä, parhaita ajattelu-, tunne- ja toimintatapoja. Exit-nappula toimii säätönappulana ja herättäjänä. Se auttaa hidastamaan reaktioita, siitä tuhannesosan hetkestä, kun negatiivinen tunne tai ajatus vie huomion. Se antaa tilaa uudelleen ajattelulle ja toiminnalle, jolloin syntyy myös lisää vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia.

Nyt on aika tulla visionääriksi ja oman tiensä suunnannäyttäjäksi sekä työstää ajatuksiaan ja luoda itseen entistä parempi suhde.

Olen koonnut alle Exit-nappulan käyttöohjeita eli yksinkertaisia ja helppoja keinoja harjoitella ja ottaa käyttöön tapoja vaihtaa toimintakaistaa itselle sujuvammaksi.

1. Hengittäminen on nopein tapa rauhoittua

Hengitys on nopea ja tehokas keino selkeyttää ajatuksia ja samalla rentouttaa kehoa sekä lievittää stressiä. Hengitysharjoituksen voit tehdä missä ja milloin vain. Se on helppo tapa nostaa energiaa, lisätä keskittymiskykyä ja rauhoittaa keho-mieltä.

Oletko huomannut, että kun reagoit vahvasti tai kielteisesti johonkin asiaan, niin hengitysrytmisi kiihtyy ja hengitys tulee pinnalliseksi? Esimerkkeinä pelko, viha, kiukku tai suuttumus. Kun tällainen tilanne syntyy, on hyvä viedä ajatus hengitykseen.

Itse käytän tekniikkaa, jossa hengitän sisään ja lasken neljään. Ja sama toisinpäin eli lasken neljään ja hengitän ulos. Pidän usein toista kättä keuhkojen päällä ja toista pallean päällä, jolloin voin tuntea, kuinka rintakehä ja pallea nousevat ja laskevat hengityksen rytmissä.

Kun aloitan uusia asioita tai jos mieli reagoi ulkopuolelta tulevaan ärsykkeeseen, lisään hengitykseen tunteen. Ajattelen sisäänhengityksen aikana, kuinka rauhan tunne virtaa sisään ja uloshengityksen aikana, kuinka rakkaus leviää ympärilleni. Hengitys ikään kuin kiertää rauhan ja rakkauden kehässä. Kokeile! Voit valita myös muita tunteita, kuten esimerkiksi iloa ja tyyneyttä, selkeytä ja luovuutta.

Tee näitä hengitysharjoituksia eri muodoissa heti herättyäsi, päivän aikana, illalla nukkumaan mennessä ja yöllä, jos heräät ja mieli alkaa vaeltaa. Ja aina silloin, kun huomaat, että reagoit ulkopuolelta tuleviin ärsykkeisiin.

2. Tunteet ovat mukana kaikessa

Yksi tunne, josta kannattaa ehdottomasti luopua on kielteisyys. Tämä ei tarkoita sitä, että kiellät, torjut tai tukahdutat tunteesi tai tarpeesi, vaan sitä, että tiedostat ja tunnista kielteisten ajatusten toimintaketjun.

Kun tunnistat sen pienen hetken, jolloin kielteisyys nousee pintaan, reagoi siihen kärppänä ja kysy itseltä: Mitä tapahtui, mihin reagoin? Vanha sanonta ”missä lukko, siellä avain” toimii. Tunnistat, mihin reagoit ja pääset kiinni juurisyihin. Näin et avaa ovea kielteisyydelle.

Kun kehityt tässä kissa ja hiiri -leikissä, huomaat itsellesi tyypilliset tilanteet ja pääset valintatilanteeseen. Negatiiviset ja kielteiset tunteet ovat voimakkaampia kuin positiiviset. Lisäksi kielteinen asenne ja mieliala tarttuvat nopeasti. Negatiiviset tunteet ovat kuin kehä, ukkospilvi, joka ympäröi hetkessä ensin yhden ihmisen, sitten toisen ja kohta koko työyhteisön.

Exit-nappula voi toimia tunneavaimena. Opit tunnistamaan tunteiden taustalla olevia reaktioitasi. Tunteet ovat onneksi ohimeneviä. Niiden tasaukseen ja säätöön hengitys on ykkösavain. Myös musiikki, liikunta, kävely, tanssi, piirtäminen ja lukeminen toimivat. Ajatus ja toiminta siirtyvät aktiiviseen tekemiseen.

3. Kun mieli harhailee, fokus hukkuu

Olen huomannut, että jonain päivinä en saa tehtyä yhtäkään niistä asioista, joita olen päättänyt päivän aikana tehdä. Siirrän näitä itselleni tärkeitä tehtäviä kerta toisensa jälkeen. Motivaatio, mieliala ja energiataso laskevat. Aloittamisen voima on hukassa.

Silloin muistelen Petri Hiissan ajatusta: Vain tehtyä voi parantaa. Vapauttava ajatus ja yksi Exit-nappulan tärkeäimpiä käyttöohjeita: Vapaudu täydellisyyden tavoittelusta. Tehtävien pilkkominen pienemmiksi kokonaisuuksiksi toimii aina. Silloin voi nauttia osaonnistumisista.

Tehtäviä aloittaessani otan mukaan intention kysymyksellä: Mitä olen nyt tekemässä? Lisään siihen asiaa ja tekemistä tukevan tunteen kysymyksellä: Mikä tunne tukee tätä tekemistä? Viimeinen kysymys tehtävää aloittaessa on: Mitä haluan saavuttaa?

Reaktiivisen mielen tulipalojen sammuttelu sekä sähköpostien ja somen keskeytykset ovat nyt valintanappulan alla. Fokusta pystyy kirkastamaan ja loitontamaan kuin kameran objektiivia. Pysyn toimintakykyisenä, teen ja saan asioita aikaiseksi. Tämä tuntuu hyvältä ja tulosta syntyy entistä helpommin. Ajatukset virtaavat.

Exit-nappulan ajatus on toimia säätönappulana sekä laajentaa ja tuoda arkeen parempia ja omaa työskentelyä tukevia ajattelu-, tunne- ja toimintatapoja. Se auttaa tunnistamaan ja vapautumaan tavoista, jotka vievät voimavaroja.

Tässä ajassa valintojen merkitys korostuu ja meillä on joka hetkessä mahdollisuus valita uudelleen. On aika tulla tietoiseksi ja aktiiviseksi toimijaksi uhrin sijaan.

Teila Tanner-Heikkilä on työyhteisön valmentaja, yhdessäluomisen mahdollistaja, Firstbeat Hyvinvointianalyysien asiantuntija ja NLP-trainer, joka työskentelee omassa yrityksessään Valmennus Vuosikellossa. Tanner-Heikkilä on ollut vuosina 2017-2018 yhteistyökumppanina tuotteistamassa Työsuojelurahaston rahoittamaa Tulevaisuuden taitoja yhdessäluomisen otteella -palveluprosessia, jossa mm. kehitettiin tietoisen toimijuuden viisi avainta.

Lisätietoja Tanner-Heikkilästä löydät osoittesta https://valmennusvuosikello.fi/ ja Tietoinen Toimija sivustolta https://tietoinentoimija.fi/.

Lue myös Tanner-Heikkilän edelliset kolumnit Ilon ja energian alkujuurilla, Poikkeusajan rytmissä ja Uskallatko elää täysillä?

Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Kaipaatko tukea itsesi tai muiden johtamiseen, esihenkilö tai projektipäällikkö?

Kaipaatko uusia näkökulmia? Tökkiikö tiimisi toiminta? Tahdotko vahvistaa valmentavan johtamisen taitojasi?

Osallistu esihenkilöille ja projektipäälliköille tarkoitettuihin etäcoachausryhmiin, jossa saat yksilöcoachausta ryhmässä.

Ryhmässä (jossa max 6 henkilöä)

  • saat coachausta omissa tavoitteissasi
  • pääset sparraamaan muita
  • kehityt valmentavan johtamisen taidoissa.

Lähde mukaan innostavalle kehittymismatkalle! Ryhmiä myös uusille esihenkilöille ja projektipäälliköille.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen: https://www.laurasundell.fi/ryhmat/

Laura Sundell, sertifoitu business coach, DI

laura@laurasundell.fi  +358 45 657 9608

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)