TYÖELÄMÄN PSYKOLOGIAA

Mainos
TEKSTI SATU PIHLAJA KUVA RIIKKA KANTINKOSKI | 17.3.2021 | KOLLEGA.FI
Valitse hyvä flow työssä

Työ on monelle suuri tyydytyksen ja tyytyväisyyden lähde elämässä. Sen lisäksi, että työllä voi rahoittaa elämänsä, se tuo rakennetta arkeen, tarjoaa mahdollisuuksia oppia uutta sekä sopivan haastavaa tekemistä.

Erikoispsykologi Satu Pihlaja on työssään perehtynyt mm. valintojen tekemisen, aikaansaamisen ja itsensä johtamisen taitoihin.

Kun kysyn joskus valmennuksissa, mikä olisi hyvä palkinto jonkin haastavan tehtävän suorittamisesta, ihmiset vastaavat, että pelkästään työn saaminen valmiiksi on palkitsevaa. Lisäksi työstä seuraa tunne, että tekee jotakin hyödyllistä. Moni on valinnut työn, jota tekemällä voi edistää jotakin tärkeää päämäärää yhteiskunnassa.

Turhauttaviakin tilanteita ilmaantuu. Se hetki perjantaina, kun huomaa, ettei taaskaan saanut sitä listalla roikkuvaa tehtävää valmiiksi. Välillä tulee työskenneltyä pitkään, uupumukseen saakka – välillä taas pelkästään aloittaminen tuntuu ihan mahdottomalta ja huomaa väistelevänsä työntekoa kaikin keinoin. Miten pysytellä hyvässä flow’ssa ja lopettaa turhautuminen töissä?

Aloita siitä, missä olet

Palasin hiljattain väitöskirjani aineiston pariin. Mieltäni vaivaa ikävä tunne, että tässä pitäisi jo olla pidemmällä. Olin viimeksi yrittänyt löytää tapaa edetä nopeasti ja helposti, enkä ollut päässyt oikein mihinkään. Nyt aloitin käymään aineistoa läpi kohta kerrallaan. Tein suunnitelman, jossa käyn kaiken läpi, edeten vaikka tunti kerrallaan. On turha yrittää pakottaa itseään olemaan pidemmällä kuin onkaan. Älä takerru liian pakottaviin aikatauluihin, vaan iloitse siitä, että työ etenee.

Pilkkominen auttaa. Kun tekemisen jakaa hahmotettavan kokoisiin osiin, voi tuntea tyytyväisyyttä, kun etenee noita määriteltyjä askeleita. Tekeminen turhauttaa todella nopeasti, ellei näe edistyvänsä. Fokusoin väitöskirja-aineiston äärellä siihen, mitä olen jo saanut aikaan, sen sijaan että murehtisin vielä tekemättömästä osuudesta. Tyytyväinen ja rauhallinen fiilis auttavat keskittymään, liika ahdistus taas ohjaa välttelemään.

Löydä hyvä olotila

Opi tuntemaan, milloin on sinulle hyvä aika paneutua keskittymistä vaativiin tehtäviin. Itse olen huomannut, että tiiviin työviikon aikana puheluiden ja webinaarien välissä minun on vaikea keskittyä väitöskirjan aineistoon. Haastava pohdiskelu ei suju kiireessä ja stressaantuneena ilman lounasta. Tutkimuksissakin on havaittu, että päätöksenteon prosessit häiriintyvät ponnistelusta, mutta myös verensokerin laskiessa liikaa.

Luo mielikuva siitä, miten työsi etenee. Hengitä rauhallisesti hetken aikaa ja kuuntele vaikkapa mielimusiikkiasi. Vältä työhön ryhtymistä pakottamalla. Mieti mieluummin, miten voisit saada itsesi hyvään työvireeseen, esimerkiksi käymällä pienellä kävelylenkillä. Vähennä mahdolliset häiriötekijät minimiin ja anna itsellesi lupa keskittyä vain siihen yhteen haastavaan tehtävään. Rutiinityöt kyllä onnistuvat silloinkin, kun keskittyminen ei ole ihan huipussaan.

Saat aina valita toisin

Suosi vapaaehtoisuutta. Jos huomaat ajattelevasi, että nämä työt on pakko tehdä heti ja sähköposteihin on vastattava välittömästi, anna itsellesi lupa valita myös toisin. Tee rauhallisesti lista tehtävistä asioita ja anna itsellesi päätösvalta tehtävien toteutuksesta. Yritämme usein saada asioita tapahtumaan pakottamalla, vaikka tavoitteellisuus ja itsen kuuntelu toimisivat paremmin. Aseta selkeä tavoite, mitä haluat saada aikaan. Luo sitten itsellesi mahdollisimman hyvät olosuhteet sen saavuttamiseen.

Tiedosta valinnanvapautesi isommassakin mittakaavassa. Ei ole pakko jatkaa samassa työssä kymmeniä vuosia, eikä väitöskirjaakaan kukaan pakota tekemään. Vaihtoehtojen huomaaminen helpottaa oloa kummasti. Silloin kun tiedostaa itse valitsevansa, tuntuu taas mielekkäältä nähdä vaivaa ja ponnistella työn eteen. Jos mielekkyyden tunne ei yrityksistä huolimatta palaa, voi aina valita toisinkin.

 

Vinkit sujuvaan flow’hun

Ole siinä missä olet
Harhaudumme helposti pakottavaan paineeseen olla pidemmällä kuin todellisuudessa olemmekaan. Tunnusta tosiasiat ja tee realistinen suunnitelma etenemisestä. Pienet askeleet auttavat hahmottamaan edistymistä. Pilko tehtäväsi niin pieniin osiin, että pääset eteenpäin jo puolessa tunnissa.

Tunnista oikea olotila
Haastavia tehtäviä suorittaessasi älä yritä työskennellä pakkotahtisesti vain säästääksesi aikaa. Liian ahdistava paineen tunne saa sinut sortumaan työn välttelyyn ja keskittymisesi rakoilemaan. Pyri mieluummin löytämään sopivan rauhallinen olotila, jolloin työnteko sujuu. Säästät takuulla enemmän aikaa, kun pystyt työskentelemään keskittyneesti.

Tiedosta valinnan vapautesi
Kaikkeen työhön liittyy sellaista tekemistä, joka ei aina innosta. Älä kuitenkaan tyydy jatkuvasti epämieluisaan tai liian kuormittavaan työtilanteeseen. Jos tekemisen mielekkyys on jatkuvasti vähissä, saat myös vaihtaa työtä tai luopua projektista, joka ei innosta sinua.

Satu Pihlaja on erikoispsykologi, coach ja tietokirjailija, joka on toiminut psykologina, psykoterapeuttina ja kouluttajana. Pihlaja on valmentanut yksilöitä, ryhmiä ja organisaatioita toimimaan tavoitteellisesti sekä tehnyt kehittämistyötä verkkopalveluiden parissa. Pihlaja kuuluu Heromaker-verkostoon, joka tarjoaa palveluita johtamisen kehittämiseen. Hän on juuri julkaissut kirjan Valinnan paikka – näin teet parempia päätöksiä (Atena Kustannus). Aiemmin Pihlaja on julkaissut kirjan Aikaansaamisen taika, joka käsittelee itsensä johtamisen taitoja.

Lisätietoja Satu Pihlajasta löydät osoitteesta https://www.satupihlaja.com/.

Lue myös Pihlajan aiemmin julkaistut kolumnit Avaa mahdollisuuksien maailma, Virtuaalinen vuorovaikutus vaatii taitoa ja Muutos ei synny pakottamalla.

Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Kaipaatko tukea itsesi tai muiden johtamiseen, esihenkilö tai projektipäällikkö?

Kaipaatko uusia näkökulmia? Tökkiikö tiimisi toiminta? Tahdotko vahvistaa valmentavan johtamisen taitojasi?

Osallistu esihenkilöille ja projektipäälliköille tarkoitettuihin etäcoachausryhmiin, jossa saat yksilöcoachausta ryhmässä.

Ryhmässä (jossa max 6 henkilöä)

  • saat coachausta omissa tavoitteissasi
  • pääset sparraamaan muita
  • kehityt valmentavan johtamisen taidoissa.

Lähde mukaan innostavalle kehittymismatkalle! Ryhmiä myös uusille esihenkilöille ja projektipäälliköille.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen: https://www.laurasundell.fi/ryhmat/

Laura Sundell, sertifoitu business coach, DI

laura@laurasundell.fi  +358 45 657 9608

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)