TYÖELÄMÄN PSYKOLOGIAA

Mainos
TEKSTI SATU PIHLAJA KUVA RIIKKA KANTINKOSKI | 14.8.2019 | KOLLEGA.FI
Tee parempia valintoja
Erikoispsykologi Satu Pihlaja on työssään perehtynyt aikaansaamisen ja itsensä johtamisen taitoihin.

Arkeen paluu lomien jälkeen voi olla rankkaa, inspiroivaa tai kaikkea siltä väliltä riippuen siitä, millaisia valintoja on elämässään tehnyt. Liian usein kiinnitämme huomiota siihen, mihin emme voi vaikuttaa ja valitamme siitä. Säätilat, päivänpolitiikka ja taloussuhdanteet ovat pitkälti vaikutusvaltamme ulottumattomissa, mutta melkein kaikkeen muuhun voimme vaikuttaa – ainakin välillisesti tai pitkällä aikavälillä.

Oman vastuun korostaminen sekoitetaan usein virheellisesti yksilön syyttämiseen omista olosuhteistaan. Enemmänkin kyse on siitä, mihin kannattaisi keskittyä. Säätilasta valittaminen on ihan normaalia, mutta turhaa. Sen sijaan vaikkapa omilla pukeutumisvalinnoilla on paljonkin vaikutusta siihen, miltä olo tuntuu sadesäällä tai pakkaspäivänä.

Keskity tähän hetkeen

Suurin alikäytetty resurssimme on vaikutusvalta siihen, mitä teemme juuri nyt. Ellet ole kirurgi keskellä leikkausta tai työssä liukuhihnalla, voit milloin tahansa pitää parin minuutin hengähdystauon ja kuunnella vaikka suosikkiartistisi uusimman kappaleen.

Tieto- ja asiantuntijatyöntekijöiden valta omaan ajankäyttöönsä on lähes rajaton. Tätä valtaa ja siihen liittyvää vapautta kuitenkin jätämme säännöllisesti käyttämättä – kiireeseen vedoten. Paine ei tule vain ulkopuolelta, vaan luomme sen omassa mielessämme. Monella on harhakuvitelma, että kiireessä olemme tehokkaita. Todellisuudessa esimerkiksi taukojen pitäminen tehostaa työskentelyämme ja voimme tehdä samat työt lyhyemmässä ajassa, kun pysymme virkeinä pidempään.

Tekemisten valinnassa on myös parantamisen varaa. Tartumme helposti niin kutsuttuihin pakollisiin ja rutiinitöihin, jolloin haastavammat tehtävät usein lykkääntyvät. Myös mieluisat omat projektit vapaa-ajalla jäävät kotitöiden ja muun pakollisen tekemisen varjoon.

Katse pidempään tähtäimeen

Isojen muutosten tekeminen elämässä on aina haastavaa. Vaikka työtehtävien vaihto tai uudet opinnot kutkuttaisivat mieltä, on helpompi jatkaa samalla tavalla kuin ennenkin. Kuitenkin työelämässäkin häviäjiä ovat ne, joilta muutos ei onnistu ja joiden osaaminen vanhentuu. Voit tehdä muutoksia harkiten ja suunnitella niitä vaikka vuoden päähän, niin ehdit henkisesti valmistautua muutoksiin.

Keksimme helposti selityksiä, miksei juuri nyt kannata ryhtyä muutoksiin. Huoli taloudellisesta tilanteesta estää monia tarttumasta uusiin tilaisuuksiin. Suurimmat esteet kuitenkin löytyvät mielestämme. Luulemme, että meidän täytyy noudattaa selkeää polkua ja vuosia sitten tehtyjä suunnitelmia. Pelkäätkö liikaa sitä, mitä joku muu ehkä muutoksesta ajattelee? Ihminen kasvaa ja kehittyy aikuisenakin.

Houkutukset haastavat

Meidän ajassamme hyvinvoinnista huolehtimisesta on tullut niin keskeistä, että se täyttää jo lähes uskonnon tunnusmerkit. Eikä ihme, sillä elintasomme on kaiken hyvän lisäksi tuonut mukanaan kestämättömän ruokavalion ja elintavat, eikä luontokaan kestä ylikulutustamme. Henkilökohtaisesta hyvinvoinnista huolehtiminen on haastavaa kaikenlaisten houkutusten keskellä ja moni sortuu taitavien markkinoijien johdateltavaksi.

Välittömän tyydytyksen hakemisen sijaan voisimme joka päivä tehdä fiksumpia valintoja. Jokainen tietää millaisia ne ovat. Terveellinen syöminen, liikkuminen ja riittävä lepo eivät ole mitään rakettitiedettä. Jokainen päättää itse, millaisia valintoja arjessa priorisoi. Nukkumisesta kannattaa aloittaa, koska hyvin levänneenä jaksaa valita paremmin.

Vaikka ei voisi valita elämässäsi mitään muuta, niin ainakin oman suhtautumistapansa voi. Katsotko haittoja vai löydätkö ikävästäkin asiasta jotakin hyvää? Harmit ja negatiiviset tunteet kuuluvat myös nykyihmisen elämään, eikä niitä voi millään teknologialla tai edistyksellä hävittää. Hyväksyminen on hyvä tapa, jota kannattaa harjoitella. Päätätkö turhauttavankin työrupeaman päätteeksi, että tämäkin päivä meni juuri niin kuin oli tarkoitus?

Viisi vinkkiä parempiin valintoihin

  1. Kokeile käyttää valinnanvapauttasi jo tänään. Tartu siihen mikä on mieluista velvollisuuden sijaan, niin huomaat virkistyväsi. Sen jälkeen kotityötkin sujuvat hyvällä energialla.
  2. Ota vastuu siitä, mitä teet juuri tällä hetkellä. Älä pakota itseäsi olemaan tehokas koko ajan, vaan mieti miten mieluiten etenisit. Hyvät tavoitteet peittoavat pakottamisen ja luovat sinulle sopivan vapauden edetä omassa rytmissäsi, jolloin pysyt energisenä.
  3. Pysähdy ainakin kerran vuodessa tarkistamaan elämäsi suunta. Viekö työsi siihen suuntaan, mihin haluat? Ei kannata soimata itseään menneistä valinnoista eikä jäädä niiden vangiksi.
  4. Tee terveellisestä elämästä itsellesi mahdollisimman mukavaa. Laadi lista terveellisistä herkkuruuista ja keskity siihen, että niitä löytyy joka päivästä. Millä tavalla mieluiten liikut? Vältä turhaa tehokkuusajattelua. Jos mieluiten käyt kävelyllä metsässä, jätä kuntosali väliin ja valitse metsäpolku. Älä mieti liikaa ajankäyttöäsi silloin, kun kyse on terveydestäsi.
  5. Listaa kaikki asiat, jotka teit päivän aikana, sen sijaan että pyörittelisit mielessäsi niitä tehtäviä, jotka jäivät tekemättä. Kokeile kiittää itseäsi pienistäkin teoista, niin kannustat itseäsi työnteossa.

Satu Pihlaja on erikoispsykologi ja tietokirjailija, joka on toiminut psykologina, psykoterapeuttina ja kouluttajana. Pihlaja on valmentanut yksilöitä, ryhmiä ja organisaatioita toimimaan tavoitteellisesti sekä tehnyt kehittämistyötä verkkopalveluiden parissa. Pihlaja on julkaissut kirjan Aikaansaamisen taika, joka käsittelee aikaansaamisen taitoja. Lue myös Pihlajan aiemmin julkaistut kolumnit Kymmenen tekosyytä, miksi ei kannata edes aloittaa ja Johda ajatuksia ja tunteita työssä. Lisätietoja Pihlajasta löydät osoitteesta https://www.satupihlaja.com/.

Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Kaipaatko tukea itsesi tai muiden johtamiseen, esihenkilö tai projektipäällikkö?

Kaipaatko uusia näkökulmia? Tökkiikö tiimisi toiminta? Tahdotko vahvistaa valmentavan johtamisen taitojasi?

Osallistu esihenkilöille ja projektipäälliköille tarkoitettuihin etäcoachausryhmiin, jossa saat yksilöcoachausta ryhmässä.

Ryhmässä (jossa max 6 henkilöä)

  • saat coachausta omissa tavoitteissasi
  • pääset sparraamaan muita
  • kehityt valmentavan johtamisen taidoissa.

Lähde mukaan innostavalle kehittymismatkalle! Ryhmiä myös uusille esihenkilöille ja projektipäälliköille.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen: https://www.laurasundell.fi/ryhmat/

Laura Sundell, sertifoitu business coach, DI

laura@laurasundell.fi  +358 45 657 9608

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)