COACHING

Mainos
TEKSTI JOHANNA LAITILA KUVA MINEA LAITILA | 9.9.2020 | KOLLEGA.FI
Paras versio itsestäni

Itsensä johtaminen on mitä parhainta coachingia. Kun on sinut itsensä kanssa, arvostaa itseään ja huolehtii omasta hyvinvoinnistaan, näkyy se myös päällepäin. Omaan hyvinvointiin panostaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin.

Johanna Laitila on Business Coach ja hyvinvointivalmentaja, jonka työskentelee henkilöstöpäällikkönä ja Business HR:nä LähiTapiolassa.

Oheisen kuvan valitsin tyttäreni otoksista parhaaksi versioksi itsestäni. Se ei kuitenkaan johdu ulkoisista puitteista vaan siitä, että koin tuossakin hetkessä olevani kaikin puolin se paras minä. Ja koen edelleen. Olen vuosien mittaan tehnyt vähitellen pieniä hyvinvointia lisääviä muutoksia arkeeni.

Menestys on hyvinvoinnin sivutuote. Kannustan sinua tekemään itsellesi hyvinvointia edistäviä rutiineja! Mieti, mikä on se pienin teko, jonka voisit tehdä jo tänään. Moni kaihtaa rutiineja, mutta juuri rutiinit pitävät meidät oikealla polulla.

Jos lenkille lähteminen on vaikeaa, pienin teko voisi olla laittaa lenkkarit jalkaan tänään. Huomenna taas laittaa lenkkarit jalkaan ja mennä jo ulko-ovesta ulos. Kolmantena päivänä lenkkeillä viisi minuuttia, seuraavana jo seitsemän minuuttia. Kohta huomaatkin lähtemisen olevan jo rutiini.

Älä yritä muuttaa koko elämää kerralla, vaan yksi rutiini kerrallaan. Vasta kun se toimii, siirry seuraavaan. Tutkimusten mukaan teon muuttuminen rutiiniksi vaatii 66 päivää, ole siis kärsivällinen.

Kymmenen vinkkiä parempaan hyvinvointiin

Tässä omat kymmenen vinkkiäni hyvinvointia parantavista rutiineista. Poimi näistä omasi!

1. Käytä aamu tehokkaasti: 20 – 30 minuuttia liikuntaa, 20 minuuttia mindfullness- ja kiitollisuusharjoituksia sekä 20 – 30 minuuttia päivän tavoitteiden määrittelyyn, jolloin mietit, mihin sinua tänään eniten tarvitaan ja mitä aiot saada aikaan. Aamulla et tarvitse lehteä, uutisia tai somea, niiden pariin ehtii hyvin illallakin.

2. Syö oikein ja säännöllisesti: satsaa kunnon aamupalaan, sillä se on päivän tärkein ateria. Ota välipalat mukaan työpaikalle ja syö kolmen tunnin välein, jotta nälkä tai makeanhimo eivät yllätä.

3. Täytä lounaalla puolet lautasestasi kasviksilla ja vihanneksilla, niin pysyt iltapäivänkin virkeänä.

4. Muista juoda säännöllisesti. Lataa vaikka itsellesi ilmainen vedenjuonnista muistuttava sovellus.

5. Huolehdi arkiliikunnasta: valitse portaat aina kun voit, seiso istumisen sijaan aina kun mahdollista ja jätä auto vähän kauemmas parkkipaikalla, niin saat lisää askelia päivään.

6. Nauti töiden jälkeen ensin välipala, käy liikkumassa ja syö päivällinen vasta sen jälkeen, jotta et jumiudu koko illaksi sohvalle.

7. Nuku vähintään kahdeksan tunnin yöunet. Panosta nukkumiseen, sillä se on tärkein hyvinvointia edistävä asia. Väsyneenä yleensä syömme enemmän, sillä puuttuva energia on aina saatava jostain.

8. Huolehdi palautumisestasi niin työssä kuin vapaa-ajalla. Pidä mikrotaukoja työn lomassa. Arki-iltojen ja viikonloppujen ei tarvitse olla täynnä ohjelmaa, vaan jätä niihin myös joutilasta aikaa palautua ja vain olla.

9. Kannusta myös kaveri mukaan ja kerro tavoitteitasi muille. Näin sitoudut niihin paremmin.

10. Varaa aikaa perheelle ja ystäville, sillä sosiaalisilla suhteilla on terveyttä ja hyvinvointia edistäviä vaikutuksia.

Ole tavoitteesi suhteen päättäväinen. Lähde liikkeelle helpoimmasta mahdollisesta teosta, jonka voit tehdä jo tänään. Kaikki muu tulee kyllä perässä. Hyvinvoiva ihminen on juuri se paras versio itsestään.

Johanna Laitila on sertifioitu Business Coach®, hyvinvointivalmentaja, KM ja HHJ. Hän on opiskellut mm. psykologiaa, kasvatustieteitä ja kauppa- ja hallintotieteitä. Johannan intohimona on olla luomassa entistä parempia työpaikkoja, saada yksilöiden potentiaali hyödynnettyä parhaalla mahdollisella tavalla ja auttaa ihmisiä onnistumaan. Päivätyönään Laitila työskentelee tällä hetkellä henkilöstöpäällikkönä ja Business HR:nä LähiTapiolassa. Laitilalla on 20 vuoden kokemus HR:n, henkilöstön kehittämisen ja työhyvinvoinnin tehtävistä sekä johtoryhmätyöskentelystä eri organisaatioista.

Lisätietoja Laitilasta:
https://www.linkedin.com/in/johannalaitila/
www.johannalaitila.fi

Lue myös Laitilan aiemmin julkaistut kolumnit Onni on tässä hetkessä ja Elätkö omaa unelmaasi?

Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Tekstimainonnalla tavoitat lukijat!

Tämä mainospaikka tavoittaa lähes kaikki artikkelien ja kolumnien lukijat tehokkaasti.

Käytä tätä mainospaikkaa, kun

  • haluat erottua joukosta,
  • saavuttaa uutta yleisöä ja
  • saada asiasi helposti perille.

Kokeile nyt ja kysy tarjousta! Ota meihin yhteyttä osoitteessa: toimitus@kollega.fi.

Lisätietoja mainoksesta löydät: https://kollega.fi/mediatiedot/

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)