JOHTAJUUDEN YTIMESSÄ

Mainos
TEKSTI ANNA-MAIJA KUOSMANEN KUVA MARKO SIMONEN | 26.9.2018 | KOLLEGA.FI
Miten johdan ihmisiä johtamaan itseään

On jo pitkään puhuttu siitä, kuinka digitalisaatio valtaa alaa, miten robotiikka ja tekoäly peittoavat meidät niin lääketieteessä kuin muillakin aloilla ja kuinka me vain menemme vikisten perässä. Hintarobotit vauhdittavat ostopäätöksiä ja itsepalvelukassat vievät työt kaupassakin. Kaikkia mietityttää, miten selviämme tilanteissa, joissa teknologia kehittyy nopeammin kuin ehdimme silmiä räpäyttää. Heti kun olemme oppineet jokin uuden taidon, se onkin jo vanhentunut ja mennen talven lumia.

Urbaanit Kodit Oy:n toimitusjohtajana työskentelevällä Anna-Maija Kuosmasella on takanaan pitkä kokemus esimiestehtävistä.

Mitä johtaja voi tehdä, kun luotijuna kiitää eteenpäin, välillä edes pysähtymättä pysäkille?

Johtaja voi tehdä paljon. Hän voi oppia itse johtamaan itseään, analysoida omia tapojaan kohdata asiat ja opetella näkemään itsensä toisten silmin. Hän voi haastaa yhdessä muiden kanssa itsensä kehittämään taitojaan, kyseenalaistamaan omia näkemyksiään ja kuuntelemaan muita. Hän voi osoittaa omalla tekemisellään, miten kokonaisuuksien nivominen yhteen voi valaista koko tilanteen ja tuoda uutta virtaa tekemiseen. Hän voi arjen keskellä toimia siten, että kaikki pääsevät vaikuttamaan ja ratkomaan ongelmia, ja osoittaa ettei hän eikä johtoryhmäkään tiedä oikeita vastauksia, vaan ne muodostuvat yhteisen osaamisen ja tietotaidon kautta.

Johtajan on myös tähdellistä osoittaa, että kaiken digimyllerryksenkin keskellä työyhteisön jäsenet ovat edelleen tärkeitä. Me ihmisethän ohjelmoimme koneet ja käytämme digitalisaation suomia helpotuksia päivittäin ja sen lisäksi tarvitsemme yhä toisiltamme empatiaa, ymmärrystä ja ohjausta.

Innostusta ei voi ostaa

Työaikaa ja tekemistä voi ostaa maksamalla palkkaa, mutta innostusta, sitoutuneisuutta, motivoituneisuutta ja intohimoa työntekoon ei voi. Ne on löydyttävä muulla kuin rahalla. Johtajan tärkein tehtävä on ymmärtää, että hänet on palkattu ihmisiä varten. Hänen tehtävänsä on kohdata jokainen omana itsenään, hyväksyä erilaisuus ja ammentaa siitä intoa uuden oppimiseen ja kehittymiseen. Johtajan tehtävä on pitää strategia ja visio kirkkaana työyhteisön mielessä ja osoittaa arvostusta ihmisiä kohtaan. Hyvän fiiliksen avulla on mahdollista kannustaa jokaista tekemään upeita työsuorituksia ja motivoida ihmisiä onnistumaan, ja sitä kautta luoda parasta mahdollista asiakaspalvelua.

Meidät on kasvatettu monesti virheiden kautta. Koulussa kokeista etsittiin aina virheitä ja sen mukaan saimme arvosanat. Kotonakin puheissa nousee monesti esille se, mitä pitäisi korjata tai mikä on mennyt väärin. Samaan aikaan jokainen meistä kaipaa arvostusta, toisten hyväksyntää ja ihailuakin, huomiota siitä, että teemme työmme hyvin. Kun johtaja muistaa tämän ja pitää yllä arvostavaa ilmapiiriä, on kaikilla mahdollisuus nousta aivan uudelle tasolle.

Jokainen meistä haluaa onnistua ja menestyä. Johtaja voi luoda siihen puitteet osoittamalla jokaiselle työyhteisössä, että tämä pystyy siihen, uskomalla häneen ja auttamalla häntä näkemään mahdollisuudet esteiden sijaan ja osoittamalla askeleet kohti onnistumista. Haasteet on tehty ylitettäväksi ja ne luovat kihelmöivän tunteen siitä, että yhdessä tämäkin vuori on mahdollista ylittää.

Pysyvää on vain muutos

Arjen vauhti on huimaavaa ja muutos on jatkuvaa. Johtaja auttaa osoittamalla suunnan, perustelemalla muutoksen syyn ja merkityksen niin asiakkaille kuin tekijöille sekä kannustamalla näkemään välietappeja. Maratonia juostessakin on merkitty kilometrit, puoliväli ja etappeja joita ohittaessa tiedämme lähestyvämme maalia. Ja vaikka maailmassa ei ole maalia ja ainoa pysyvä tekijä on muutos, niin välietapit auttavat hahmottamaan missä mennään ja miksi jokaisen on tärkeää pysyä mukana oppimassa, tuottamassa ja saamassa aikaan.

Usein sanotaan, että työyhteisöt ovat johtajansa näköisiä. Nyt johtajien onkin aika katsoa peiliin ja miettiä, minkä näköinen haluaa oman työyhteisönsä olevan. Kukapa ei haluaisi työskennellä avoimen, innostuneen, arvostavan, toisista kiinnostuneen, yhteistyötä tekevän ja kuuntelevan johtajan kanssa. Tämä vaatii pitkää oppimismatkaa. Eiköhän kaikki lähdetä tälle matkalle.

Anna-Maija Kuosmanen on aktiivinen hyvän johtajuuden puolestapuhuja. Kuosmanen työskentelee Urbaanit Kodit Oy:n toimitusjohtajana ja on aiemmin toiminut pitkään pankkialalla lukuisissa tehtävissä muun muassa konttorinjohtajana.

Lue myös Kuosmasen edellinen kolumni Nykypäivän johtajana ja Avaimet menestykseen.

Jos tykkäsit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Mainosta tekstillä tässä mainospaikassa!

Tämä mainospaikka tavoittaa lähes kaikki artikkelien ja kolumnien lukijat tehokkaasti.
Käytä tätä mainospaikkaa, kun haluat erottua joukosta, saavuttaa uutta yleisöä ja saada asiasi helposti perille. Kokeile nyt ja kysy tarjoustamme!

Lisätietoja mainoksesta löydät: https://kollega.fi/mediatiedot/

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)