ELÄMÄ JÄRJESTYKSEEN

Mainos
TEKSTI JP JAKONEN KUVA HANNES FRIGÅRD | 26.9.2018 | KOLLEGA.FI
Jaa työaikasi viisaasti

Kuuntelin hiljattain Joe Polishin ja Dan Sullivanin podcastia ”10 x Talk. Tässä jaksossa kaverit puhuivat työntekoon liittyvästä ajankäytöstä ja sen ongelmista. Yksi ongelmista oli sama tuulimylly, jota vastaan olen itsekin taistellut: Ihmisen ei kuulu olla jatkuvasti töissä.

JP Jakonen on tutkija, yrittäjä, tietokirjailija ja valmentaja, joka on perehtynyt itsensä johtamiseen ja stressin hallintaan.

Perinteinen (ja vanhentunut) käsitys työstä näyttää suunnilleen tältä: aloitat oman liiketoiminnan tai otat vastaan uuden pestin, jonka tarkoitus on antaa sinulle enemmän vapauttaa toteuttaa ajatuksiasi, ideoitasi ja sisäisiä + ulkoisia mahdollisuuksiasi kuin tavallinen palkkatyö. Haluat myös määrätä omasta ajankäytöstäsi ja liikkumatilastasi. Ehkä jopa viettää enemmän aikaa lastesi ja puolisosi kanssa.

Kuluu kuusi kuukautta. Huomaat olevasi koko ajan töissä. Läppäri on auki kun silmien pitäisi olla jo kiinni ja älypuhelin on päällä vaikka järjen valon tulisi olla sammunut unien usvaverhoon.

Vähitellen alat stressaantua, puolisosi rupeaa natkuttamaan ja lapset ihailevat mieluummin Hämähäkkimiestä tai Ihmetyttöä kuin isäänsä/äitiänsä. Ne sentään saavat jotain aikaankin ja ovat edes joskus kotona.

Vaan näin ei tarvitse olla. Vanhan ajan työmyytti “Olen aina töissä” on hölmö, koska työ ei ole – eikä sen koskaan tulisi olla – koko elämä. Se voi olla areena, jossa yhdistyvät elämän muutkin osa-alueet, mutta elämän tasapainon nimissä (ja tuo tasapaino on oma kotitonttuni, jota pidän yhtenä Kaikkein Tärkeimmistä Asioista) sen ei saisi antaa kasvaa perheen, lasten, harrastusten ja henkilökohtaisen kasvun harjoitusten ylitse. Se ei saisi, filosofi Jürgen Habermasia mukaillakseni, kolonialisoida kaikkia elämänalueita.

Kolmenlaisia päiviä

Podcast-isäntä Dan Sullivan puhui mielestäni viisaita kuvaillessaan omaa ajankäyttöään. Hän kertoi jo pitkään jakaneensa oman ajankäyttönsä yrittäjänä kolmeen osaan:

  • Työpäivät
  • Puskuripäivät
  • Lepopäivät

Työpäivinä hän tapaa asiakkaita ja tekee laskutettavaa työtä.
Puskuripäivinä hän valmistelee tai suunnittelee työtään.
Lomapäivinä hän ei tee eikä ajattele mitään työhön liittyvää.

Nerokas ja yksinkertainen konsepti. Ja tätä konseptia voivat hyödyntää myös kokopäivätyötä tekevät.

Jokaisella on omat haasteensa tämän kokonaisuuden hallinnassa. Ei ole välttämättä helppoa tietää, mikä on tehokasta oman työn kannalta. Eikä ole aina helppoa määritellä, miten suunnittelu- ja valmistelupäivät tulisi parhaiten käyttää. Ei ole välttämättä helppoa ottaa oma-aloitteisesti loma- ja lepopäiviä.

Oma kokemukseni yrittäjänä kuitenkin on, että tätä kannattaa miettiä, koska nämä kolme osaa tukevat toisiaan. Tehokkaan työnteon ja suunnittelun kannalta on välttämätöntä (ja hauskaa!) ottaa kokonainen päivä tietoiseen lepoon (vs. suunnittelupäivään, jossa ei ole selkärankaa, suunnitelmia tai agendaa – joka saattaa muistuttaa lepopäivää, mutta on itse asiassa sangen ahdistava). Itse ainakin olen lepopäivän jälkeen täynnä ideoita toisin kuin tehtyäni työtä ”tuottavasti”. Ja palkkatyössä olevan kannattaa vastaavasti pyhittää viikonloppu aidoiksi lepopäiviksi ilman vilkaisuakaan työläppäriin!

Niin ikään on hyödyllistä miettiä, mikä on keskeistä omissa puskuripäivissä. Mitkä ovat ne A-työt, joihin kannattaa keskittyä ja mitkä taas ne B-työt, jotka on vain hoidettava alta. Vinkki: A-töitä on huomattavasti vähemmän kuin B-töitä.

Pohdi omia B- ja A-töitäsi tuottavuuden ja tehokkuuden näkökulmasta. (Tuottavaa on sammuttaa valot ruuvaamalla lamput irti, tehokasta on kääntää pääkatkaisijasta virta pois.)

Jos haluat päästä eteenpäin oman ajankäyttösi hallinnoimisessa, kannattaa miettiä seuraavia kysymyksiä:

  1. Miten käytät aikaasi?
  2. Mikä on sinulle tehokasta työtä?
  3. Miten voisit lisätä levon määrää elämässäsi?
  4. Tiedätkö, mitkä 3 – 5 työtehtävää ovat sinulle kaikkein tärkeimmät?
  5. Mikä niistä on kaikkein tärkein?
  6. Otatko aikaa tarpeeksi suunnitteluun ja valmisteluun?
  7. Millä alueella olisi eniten parannettavaa?
  8. Miten?

…ja aloita tärkeimmästä vastauksestasi.

JP Jakonen on tutkija, tietokirjailija, yrittäjä ja valmentaja, joka auttaa ihmisiä vähentämään stressiään ja johtamaan itseään paremmin. Jakonen on kirjoittanut useita kirjoja stressin taltuttamisesta, kuten Stressivapaa johtaja (2015) ja julkaissut Stressivapaa elämä -verkkokurssin. Lisätietoja JP Jakosesta löydät osoitteesta http://www.stressivapaajohtaja.fi/. Lue myös Jakosen aiemmin julkastut jutut Onnellisen elämän salaisuus – relevantin informaation periaate ja Miten vedät töpselin irti.

Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Mainosta tekstillä tässä mainospaikassa!

Tämä mainospaikka tavoittaa lähes kaikki artikkelien ja kolumnien lukijat tehokkaasti.
Käytä tätä mainospaikkaa, kun haluat erottua joukosta, saavuttaa uutta yleisöä ja saada asiasi helposti perille. Kokeile nyt ja kysy tarjoustamme!

Lisätietoja mainoksesta löydät: https://kollega.fi/mediatiedot/

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)