JOHTAJUUDEN YTIMESSÄ

Mainos
TEKSTI JA KUVA ANNA-MAIJA KUOSMANEN | 13.6.2018 | KOLLEGA.FI
Avaimet menestykseen

Äskettäin keskustelin siitä, miten voi onnistua saamaan alavireisen, alakuloisen ja huonoa tulosta tekevän työyhteisön nousuun, menestykseen ja vieläpä pysymään menestyvänä iloiten yhdessä onnistumisista ja kannustaen kavereitakin onnistumaan ja saavuttamaan tavoitteet.

Anna-Maija Kuosmanen on tehnyt pitkän pankkiuran ja toiminut lukuisissa esimiestehtävissä.

Yhtä yksittäistä vastausta tähän ei löydy, vaikka kuinka kaivaisi tietoa onnistumisesta tai haastattelisi niin tekijöitä kuin johtajia ennen, jälkeen tai menestyksen huipullakin. On vaikea osoittaa jokin yksittäinen toimenpide tai toimenpiteet, jotka ovat johtaneet menestykseen ja tunteeseen, että olemme voittajia. On kuitenkin tiettyjä asioita, jotka varmasti edistävät asiaa.

Arvostaminen avainasemassa

Johtajan kyvyllä kohdata kaikki tunnetilat ja jokainen henkilö arvostaen on avainasemassa tiellä kohti menestystä. Jokainen on hyvä jossain ja jokaisella on myös alueet, jotka vaativat parantamista. Jokainen meistä kaipaa arvostusta ja tunnetta, että on hyväksytty juuri sellaisena kuin on, vikoineen päivineen. Kaikki menestys lähtee meistä itsestämme. Luottamus lähtee johtajan uskalluksesta olla avoin, vastaanottaa mitä tahansa palautetta sekä kyvystä katsoa peiliin, uskalluksesta kohdata omat kehityskohdat ja kyvystä asettaa itsensä toisen asemaan. Sen jälkeen on jokaisella työyhteisön jäsenellä itse vastuu ottaa vastaan luottamusta ja olla itse myös luotettava.

Miten tämä sitten näkyy arjessa, se onkin se tärkein kysymys. Yhteisön luottamus itseen, toisiin ja johtajaan on täysin kiinni kokemuksesta, joka syntyy kun tarvitsee apua tilanteista, joissa ollaan haavoittuvimmillaan ja avoinna niin hyvälle kuin huonollekin. Avun ei tarvitse aina olla edes konkreettista, vaan jo tietoisuus siitä, että toinen on rinnalle, ei jätä hädän hetkellä, oikaisee arvostaen ja kunnioittaen, kun menee pieleen, riittää. Puhumattakaan konkreettisista asioista, jotka helpottavat arkea tai tuovat nopean avun johonkin solmussa olevaan tilanteeseen. Samoin huomion saaminen pienistäkin onnistumisista on tärkeää. Onnistuminen on aina suhteellista, jollekin pieni parannus on jo iso askel kohti menestystä, kun taas toiselle isot tulokset ovat arkipäivää. Silti se pienikin askel on äärimmäisen tärkeä samoin kuin jo ennestään menestyvän henkilön on tärkeä kuulla tekevänsä erinomaista työtä.

Johtaja näyttää suunnan

Johtajan tehtävä on poistaa esteitä, auttaa eteenpäin, toisaalta jarruttaa jos menee liian lujaa ja tasapainottaa tekemistä siten, että kaikilla on mahdollisuus keskittyä olennaiseen eli siihen, mitä mitataan ja mistä asioista tulos sekä laatu tekemisessä kumpuaa. Arjessa se tarkoittaa läsnäoloa silloinkin, kun ei ole fyysisesti läsnä. Se tarkoittaa tunnetta, että jokainen voi olla varma siitä, että sekä onnistumiset että matalapaineet huomioidaan.

Meillä jokaisella on vastuu siitä, mitä ja miten puhumme toisistamme, miten kohtaamme tilanteita ja miten tuemme toisia ja itseämme arjen pyörteissä. Johtaja luo puitteet, näyttää suuntaa ja on itse esimerkkinä, luottaa omaan porukkaansa ja osoittaa luottamusta. Tämän jälkeen on jokaisen itsekin katsottava peiliin, uskallettava antaa itselle lupa uskoa parempaan ja yritettävä oppia näkemään hyvä, muistutettava miksi alun perin piti työstään ja miksi valitsi juuri tämän työpaikan.

Jos asiat eivät suju toivotulla tavalla, ketään ei auta asioiden maton alle lakaiseminen, vaan päinvastoin asioista puhuminen, niiden nostaminen pöydälle ja niiden käsittely. On tärkeää muistaa, että epäkohtien esilletuominen ei ole aina valittamista, vaan askel sitä kohti, että asiat saadaan oikealle tolalle. Johtajan tehtävä on kuunnella ja poimia tuskanpurkauksesta rakentava osuus sekä kääntää katse eteenpäin, osoittaa suuntaa pois matalavireestä. Toisesta tämä ei aina tunnu hyvältä, vaan jopa tuskaisalta, kun joutuu kohtaamaan oman tilanteensa. Kun tarkoitus on hyvä ja asiat pystytään tunnistamaan ja löydetään yhteiset askeleet eteenpäin, alkavat solmut kuitenkin pikkuhiljaa aueta.

Vaatii myös johtajalta uskallusta kohdata epämieluisat tunnetilat ja jämäkkyyttä pysyä asiassa, kirkastaa näkymä tulevaan ja valaa uskoa toiseen henkilöön, osoittaa arvostus nimenomaan sillä hetkellä, kun toinen on herkkänä ja haavoittuva, ehkäpä vahvasti puolustusasemissa tai hyökkäävä. Juuri silloin tarvitaan turvallisuuden vahva tunne, johtaja ei jätä tai hylkää, vaikka toista ärsyttää, suututtaa tai pelottaa.

Perusasiat kunniaan

Hiljalleen yhteisö, jossa on syystä tai toisesta vallinnut epäluottamuksen ilmapiiri, alkaa yksi kerrallaan nähdä hyviä asioita, luottaa ja löytää ilon tekemiseen. Hyvään tulokseen, menestykseen ja onnistumiseen pääseminen perustuu yksinkertaisiin perusasioihin, joita ovat luottamus, arvostus, selkeät linjaukset ja tavoitteet, asioiden perusteleminen ja jatkuva vuorovaikutus yhteisön ja johtajan välillä. Kuulostaa helpolta, mutta on välillä niin haastavaa.

On hyvä muistaa, että jokainen tunnetila ja koettu asia on itse kullekin faktaa. Negatiivisen tunnetilan muuttuminen myönteiseksi vaatii työstöä, toistoa ja luottamuksen uudelleen lunastamista. Johtajan tehtävä on joka päivä katsoa peiliin, kuunnella ja tehdä arjesta mahdollisimman johdonmukainen, kohdata kaikki asiat, tunteet ja tapahtumat avoimin mielin, löytää hyvä, muistuttaa reunaehdoista, kertoa perusteet ja itsekin toimia niiden puitteissa. Yhdessä hyvä tulee.

Anna-Maija Kuosmanen on aktiivinen hyvän johtajuuden puolestapuhuja. Kuosmanen on työskennellyt pitkään pankkialalla lukuisissa eri tehtävissä, muun muassa OP-pankin konttorinjohtajana. Tätä nykyä Kuosmanen toimii myyntijohtajana Helsingin OP Kiinteistökeskuksessa.

Lue myös Kuosmasen edelliset kolumnit Johtajakin on ihminen ja työyhteisön jäsen ja  Johtajakokemus  sekä hänestä aiemmin kirjoitettu henkilökuva Pankkimaailman monitaituri.

Jos tykkäsit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Sinun mainoksesi tähän?

Tämä mainospaikka on varattu työhön ja hyvinvointiin liittyville lyhyille mainosjutuille. Jos sinulla on lehtemme kohderyhmää kiinnostava mainosjuttu, ota yhteyttä! Lue lisää…

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)