HYVINVOINTI

Mainos
TEKSTI PIRKKO TAVAILA KUVA EMILIA RAUNIO | 25.11.2015 | KOLLEGA.FI
Helpoimman kautta

Rentous saa asiat rullaamaan sujuvasti kuin lentokentän kävelyhihna, jolla voit seistä tai kävellä. Molemmissa tapauksissa kulkija etenee ja päätyy täsmälleen samaan määränpäähän eli kävelyhihnan toiseen päähän helposti ja vaivattomasti.

Pirkko Tavaila on kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin keskittynyt health coach.
Pirkko Tavaila on kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin keskittynyt health coach.

Vaan kumpi on helpoimman vaihtoehdon valitsemista, hihnalla kävely vai seisoskelu? Väsähtänyt matkustaja antaa hihnan kuljettaa. Hän on tyytyväinen jopa hihnan hitauteen, koska saa vihdoinkin tilaisuuden levätä. Kiireinen taas valitsee kävelyn tai juoksun, koska kone odottaa ja seisoskelu tarkoittaisi myöhästymistä. Myöhästyminen taas vaikeuttaisi asioita eli vähentäisi helppoutta.

Molemmat tekevät optimaalisen ”helpoimman kautta” -valinnan. Molemmissa tapauksissa päämäärä saavutetaan, vaikka toimintatavat ovat erilaiset. Sen sijaan kenelläkään ei tule mieleenkään kulkea hihnalla vastavirtaan, koska se hidastaisi matkantekoa ja pakottaisi pinnistelemään. Mutta kuinka ollakaan, elämässä pullikoimme vähänväliä vaikeimman kautta vastavirtaan.

Kuvitellaan, että kansalaisten hyvinvoinnin nimissä säädetään laki, joka vaatii tekemään kaiken helpoimman kautta jo tänään. Olipa kyse työstä tai vapaa-ajasta, on alettava toimia helpoimman kautta. Jos homma ei tunnu luontevalta, on valittava toinen tapa toimia tai jättää kokonaan toimimatta. Ainoana mittarina on se, miltä tuntuu: ”Toiminko nyt helpomman kautta? Sujuuko tämä nyt mahdollisimman vaivattomasti? Onko minulla mahdollisimman hyvä olla?”

Esimerkki: Työtehtävän määräaika umpeutuu iltapäivällä. Työ ei ole edennyt moneen päivään, sillä tehtävä tuntuu syystä tai toisesta epämieluisalta. Koska delegointi on jo myöhäistä ja tehtävän laiminlyönnin seuraukset olisivat liian ikävät, tekemättä jättäminen ei ole helpoimman vaihtoehdon valitsemista. Miten noudatetaan helppouden lakia? Miten vähennetään mielen vastustusta niin paljon, että työ tuntuu mahdollisimman sujuvalta ja vaivattomalta?

  • Toimisiko mieluisa palkinto kirittäjänä, esimerkiksi elokuvailta ystävän kanssa urakan päätteeksi?
  • Voiko kollega antaa vinkkejä, jotta työ hoituu luontevammin?
  • Voiko tehtävän tehdä oman kodin rauhassa etätyönä?
  • Voiko työn tehdä tai ratkaista kokonaan uudella tavalla?
  • Voiko ilmapiiriä keventää musiikilla, kukilla, kynttilänvalolla?
  • Auttaako, jos pitää huolen riittävästä energiatasosta piipahtamalla välillä ulkona ja syömällä jotain?

Jotta helppouden laki toteutuu, tarvitaan selkeä tavoite, motivaatiota ja sitoutuminen. Sen jälkeen ryhdytään toimeen olettaen, että kaikki sujuu vaivattomasti. Helppous ilmenee rentoina hartioina, luottamuksena omiin taitoihin ja huolettomana olona. Tuntuu hyvältä, ilmassa väreilee kepeä energia. Virta vie sujuvasti eteenpäin, on helppo toimia luovasti ja itsevarmasti.

Vastavirtaankin pääsee, kun tarpeeksi soutaa, mutta silloin rikotaan helppouden lakia. Joskus on viisaampaa ottaa nokoset ja toimia vasta sen jälkeen. Toisinaan on tarpeen sanoa ”ei”, jottei päädy tuhlaamaan aikaansa väärien asioiden parissa. Vaikeimman kautta puskemien tuntuu pahalta. Puskeminen vaatii tahdonvoimaa ja usein kohtuutonta turnauskestävyyttä. ”Jollen saa tehtyä tätä, olen luuseri.” Helpoimman kautta toimiessa työ tulee valmiiksi, ja sitä tehtäessä pysyy yllä rentous ja hyvä mieli: ”Kyllä tämä tästä järjestyy. Ei tämä niin vakavaa ole”.

Lorvailu ei ole puskemista parempi vaihtoehto. Lepokin alkaa ennen pitkää tuntua pahalta. Helppouden lakia rikotaan aina, kun tuntuu pahalta. Olo on helpompi, kun tekee mielekästä työtä ja saa aikaiseksi.

Inspiraatio takaa kepeyden ja vaivattomuuden. Kun inspiroiva tavoite on kirkkaana mielessä, puolet työstä on tehty. Toinen puoli työtä on sitä, että huomaa ja reagoi, kun ideoita ja impulsseja alkaa ilmaantua. Inspiraation siivellä tekee huomaamattaan paljon töitä helposti ja vaivattomasti.

EatBeNow.com-sivustolta löydät lisävinkkejä ja reseptejä hyvään elämään. Voit myös tilata kerran kuukaudessa ilmestyvän suomenkielisen uutiskirjeen osoitteesta pirkko@eatbenow.com.

Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Tervetuloa TerveysSummitiin!

Tiesitkö, että TerveysSummit on Suomen suurin terveystapahtuma? Se tuo kokonaisvaltaisen terveyden kovimmat asiantuntijat katsottavaksesi netin välityksellä - ja voit osallistua tapahtumaan ilmaiseksi tietokoneeltasi, tabletiltasi tai vaikka kännykältäsi mistä päin Suomea tahansa!
TerveysSummit koostuu sarjasta terveysaiheisia luentoja ja haastatteluja, jotka julkaistaan verkossa 25.3. – 31.3. Jokainen haastatteluvideo on syväsukellus aiheeseen huippuasiantuntijan johdatuksella - tällaista et löydä muualta!
Voit katsoa tapahtuman haastatteluita ilmaiseksi 24 tunnin ajan julkaisusta (kunhan ilmoittaudut mukaan!) tai VIP-passilaisena rajattomasti koko vuoden. Rekisteröidy jo tänään - se ei maksa mitään eikä sido sinua mihinkään. Ilmoittaudu heti osoitteessa https://terveyssummit.fi/ts/30/
P.S.
Jos et vielä tunne tapahtumaa, käy kurkkaamassa yksi viime vuoden helmistä, lääkäri Olli Sovijärven haastattelu stressin biohakkeroinnista
https://terveyssummit.fi/stressin-biohakkerointi/ts/30.

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)