KIRJABLOGI

Mainos
TEKSTI MARJA KASNEN | 9.10.2013 | KOLLEGA.FI
Keinoja tulevaisuuden ennakointiin

Nykymaailmassa monet tekijät, kuten globalisaation eteneminen, maailman valtakeskittymien muutokset, taloudellinen epävarmuus, tekninen kehitys, terrorismi ja sodat, voivat nopeasti aiheuttaa suuria muutoksia yrityksen ja myös yksittäisen ihmisen toimintaympäristöön. Vaikka tulevaisuutta ei voi ennustaa, sitä voi kuitenkin ennakoida. Tästä aiheesta diplomi-insinööri ja kauppateiteiden tohtori Elina on tehnyt kirjan Matkaopas tulevaisuuteen.

Hiltusen kirja jakautuu kolmeen osaan: ennakointiin, innovointiin ja kommunikointiin. Tulevaisuuden ennakointi on Hiltusen ominta osaamisaluettaan, johon hän paneutuu tutkijan ottein. Hän tarkastelee muun muassa erilaisia muutoksia kuten trendejä, syklisiä muutoksia, hitaasti eteneviä muutoksia ja villejä kortteja. Kirjassa esitellään myös lukuisia alan tutkijoita sekä heidän ajatuksiaan ja teorioitaan.

Hiltunen esittelee myös erilaisia tulevaisuuden ennakointimenetelmiä sekä yritys-caseja, joissa kerrotaan, miten yritykset varautuvat muutoksiin ja innovoivat tulevaisuuttaan.

Heikot signaalit ovat olleet viimevuosina paljon esillä julkisessa keskustelussa ja niihin pureudutaan myös Hiltusen kirjassa. Heikot signaalit voivat olla tulevaisuuden suuria business-mahdollisuuksia, minkä vuoksi niitä etsitään nykyään järjestelmällisesti. Heikkoja signaaleja löytyy muun muassa somesta, blogeista ja internetistä. Vaikka trendejä on vaikea ennakoida, järjestelmällisellä työllä kerätystä tiedosta voidaan löytää konkreettisia mahdollisuuksia.

Kirjassaan Hiltunen yhdistää tulevaisuustiedon ja yrityksen strategian suunnittelun. Kirjassa annetaan hyviä käytännön esimerkkejä työkaluista, joita yritys voi käyttää tulevaisuuden ennakointiprosessissa. Samalla Hiltunen käy läpi yritysstrategian perusteet varsin selkeällä käytännön tasolla, ja painottaa, ettei strategia ei ole staattinen, vaan sitä on muutettava maailman muuttuessa.

Kirjassa esitellään lyhyesti myös tulevaisuuden innovointia ja tulevaisuuden kommunikointia. Innovointia käsitellään muun muassa omaperäisten ja innovatiivisten Henry Fordin ja Applen Steve Jobsin yritysesimerkkien avulla, suomalaista Roviota unohtamatta. Tulevaisuuden kommunikointia esitellään muutaman yritysesimerkin, kuten Finnairin, avulla. Luvussa perehdytään, miten yritykset voivat käyttää tulevaisuusajattelun kommunikointia markkinointiin.

Kirja sopii kaikille tulevaisuuden tutkimisesta kiinnostuneille ja etenkin yritysjohtajille sekä yrityksen strategiasuunnitteluun osallistuville.

Kirjan nimi
Kustantaja
Painovuosi
Sivumärä
Hinta
Matkaopas tulevaisuuteen
Talentum Media Oy
2012
351 sivua
67 euroa

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Tekstimainonnalla tavoitat lukijat!

Tämä mainospaikka tavoittaa lähes kaikki artikkelien ja kolumnien lukijat tehokkaasti.

Käytä tätä mainospaikkaa, kun

  • haluat erottua joukosta,
  • saavuttaa uutta yleisöä ja
  • saada asiasi helposti perille.

Kokeile nyt ja kysy tarjousta! Ota meihin yhteyttä osoitteessa: toimitus@kollega.fi.

Lisätietoja mainoksesta löydät: https://kollega.fi/mediatiedot/

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)