TASAPAINON AVAIMET

Mainos
TEKSTI CARITA NYBERG KUVA MARJA KASANEN | 6.11.2013 | KOLLEGA.FI
Ylimielinen tietää aina kaiken

Ylimielisyys on virus, johon törmää nykyään lähes kaikkialla. Tämä kompastuskivi aiheuttaa epämiellyttävää käytöstä, kriittisyyttä ja muiden vähättelemistä.

Palstan kirjoittaja Carita Nyberg on Tasapainon Avaimet -menetelmän kehittäjä ja valmentaja.

Hieman yllättäen tämän viruksen takaa löytyy henkilö, joka pelkää itse joutuvansa arvostelun kohteeksi. Ylimielinen kuitenkin käyttäytyy kaikkitietävästi, mikä aikaansaa muissa juuri päinvastaisen reaktion – kritiikki kääntyy häntä itseään vastaan.

Ylimielinen on epävarma omasta arvostaan, ja kokee, että muut etsivät hänestä virheitä. Tämän vuoksi virheiden välttämisestä tulee hänelle lähes pakkomielle. Sen sijaan hän arvostelee muita ja osoittaa kaikille oman erinomaisuutensa.

Niin henkilöt kuin yrityksetkin kompastelevat tämän viruksen kanssa. Työpaikalla tämä virus johtaa helposti laiminlyönteihin. Kehitystyö jää jälkeen, kun kuvitellaan että yritys on paras eikä kilpailijoiden toimintaa tarvitse enää seurata.

Vinkkejä ylimielisyyden taltuttamiseksi

  1. Uskalla tehdä virheitä. Näe myös muiden vahvuudet ja hyvät puolet.
  2. Ota pieniä sosiaalisia riskejä esim. puhumalla ventovieraan      kanssa.
  3. Älä ota itseäsi liian vakavasti. Rentoutta ja huumoria peliin!

Myös esimiestyössä tämä virus on suureksi haitaksi. Ylimielinen esimies ei juuri toisia kuuntele ja hän kuvittelee täysin perusteettomasti, että hänellä on homma hallussa. Henkilö kieltäytyy myös ottamasta vastuuta, jos asiat menevät pieleen.

Ylimielisyyden kompastuskiven tuntomerkkejä ovat:

  • kaikkitietävä-olemus, haluaa herättää huomiota
  • kriittinen, muita arvosteleva, kammoksuu virheitä
  • katsoo pitkin nenänvartta, pingottunut ryhti
  • ujo ja epävarma tilanteessa, jossa ei tunne ihmisiä.

Kommunikointi vaatii malttia

Joillakin meistä on tarve vastata ylimieliselle samalla mitalla, ja silloin hyvän yhteistyön edellytykset katoavat. Tilalle tulee asetelma, jossa kilvoitellaan kuka tietää paremmin tai saa viimeisen sanan. Toisaalta ylimielisyys voi myös johtaa toisen henkilön mitätöintiin, jolloin vastapuoli kokee itsensä aliarvioiduksi.

Kommunikoinnissa ylimielisen kanssa ystävällinen ja asiallinen sävy toimii. Samalla mitalla vastaaminen vain pahentaa tilannetta. Korjaavaa palautetta ei pidä antaa ylimieliselle muiden kuullen, vaan se kannattaa tehdä kahden kesken ja asiallisesti perustellen, sillä henkilö kokee tilanteen hyvin kiusallisena. Ylimieliselle ei myöskään pidä sallia erikoiskohtelua, vaan hänelle tulisi muistuttaa, että hän on osa yhteisöä.

Case: Yksikön johtaja hakoteillä

Pitkään johtajana toimineella henkilöllä oli vaikeuksia luottaa alaisiinsa ja hän käyttäytyi välillä hyvin ylimielisesti ja kriittisesti. Johtaja ei osannut delegoida, sillä hän koki tekevänsä kaiken paremmin ja nopeammin kuin muut. Alaiset joutuivatkin kysymään jatkuvasti lupaa ja hyväksyntää eri tilanteissa – eikä vastauksia yleensä tippunut. Uusia ideoita johtaja ei tukenut, elleivät ne olleet hänen omia ehdotuksiaan. Organisaation kehitys pysähtyi ja vanhat toimintamallit juurtuivat. Kilpailijaseuranta jäi retuperälle ja luulo, että omat tuotteet ja palvelut ovat ylivertaisia, esti uudistumisen. Tilanne lähti purkaantumaan Tasapainon avaimet -valmennuksessa, joka auttoi johtajaa tiedostamaan ongelmansa. Tätä myöten koko työyhteisöön saatiin rakennettua uudet ja toimivat toimintatavat.

Pikatesti

Onko ylimielisyys sinulle tuttu seuralainen:

 Tuntuuko sinusta siltä, että muut ovat epäpäteviä ja tarvitsevat neuvojasi?
 Tekeekö mielesi aina kertoa oma näkemys asiasta?
 Jätätkö kertomatta asioita, jottei toinen pääse arvostelemaan sinua?
 Onko sinun vaikeaa kohdella ihmisiä tasavertaisina?
 Pyritkö välttämään virheiden tekemistä kaikin keinoin?

Jos 3-5 väittämistä tuntuu kolahtavan, kuulut niihin, joiden arkea ylimielisyys ohjaa.

Lisätietoa Tasapainon Avaimista: www.tasapainonavaimet.fi tai carita.nyberg@tasapainonavaimet.fi. Voit ladata Nybergin ilmaisen vuorovaikutustaitoja käsittelevän e-kirjan Kommunikaatiotaidot osoitteesta http://bookboon.com/fi/kommunikaatiotaidot-ebook.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Tekstimainonnalla tavoitat lukijat!

Tämä mainospaikka tavoittaa lähes kaikki artikkelien ja kolumnien lukijat tehokkaasti.

Käytä tätä mainospaikkaa, kun

  • haluat erottua joukosta,
  • saavuttaa uutta yleisöä ja
  • saada asiasi helposti perille.

Kokeile nyt ja kysy tarjousta! Ota meihin yhteyttä osoitteessa: toimitus@kollega.fi.

Lisätietoja mainoksesta löydät: https://kollega.fi/mediatiedot/

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)