VIERAILIJA

Mainos
TEKSTI RIINA KRUUT KUVA JONI YLÖNEN | 3.11.2021 | KOLLEGA.FI
Tehokas markkinointi syntyy organisaatio­rajat ylittävällä yhteistyöllä

Markkinointi yhdistää. Se tuo yhteen organisaation sisäiset liiketoiminta-alueet ja yhdistää asiakkaat yrityksen palveluihin. Markkinointiin ei kannata suhtautua pelkkänä yksinäisenä yksikkönä, jossa suljettujen ovien takana suunnitellaan jännittäviä ulostuloja yrityksen kanavissa. Kun koko organisaatio ymmärtää toistensa toimintaperiaatteita ja tarpeita, on helpompi puhua yhtä kieltä yli sisäisten tiimirajojen aina asiakkaalle asti.

Riina Kruut on markkinoinnin ja viestinnän ammattilainen, joka ratkoo pienyrittäjien markkinointi- ja viestintähaasteita.

Jokaisen yrityksessä työskentelevän kannattaa kiinnostua markkinoinnista. Erityisesti silloin, kun toimii tavoitteita asettavan johdon tai asiakasrajapinnassa myyntiä tekevän henkilön roolissa. Markkinointia tehdään aina tavoitteellisesti ja sen tarkoituksena on kasvattaa ja tukea myyntiä. Markkinointiteot sen sijaan eivät ole pelkästään myymistä ja kovia tavoitteita. Asiakkaalle arvokkaan sisällön tuottaminen sekä brändin arvomaailmasta viestiminen ovat markkinoinnin tärkeitä toimia, jotka tuovat euroja kassaan pidemmällä tähtäimellä. Sisältömarkkinointi synnyttää luottamusta ja vahvistaa yleisön käsitystä brändistä, joka aikanaan näkyy asiakkaaksi siirtymisenä.

Markkinoinnin tavoitteissa onnistuminen heijastuu myynnissä ja asiakashankinnassa onnistumiseen sekä luonnollisesti koko yrityksen tuloksellisempaan tekemiseen. Onnistumisia on syytä mitata ja tarkastella niiden vaikutusta myös markkinoinnista irrallaan. Yhtenä onnistumisen mittarina muiden tärkeiden mittareiden rinnalla on asiakasmielikuva. Kokevatko asiakkaat erilaiset markkinoinnin muodot hyödylliseksi? Puhuuko yritys kaikilla liiketoiminta-alueillaan samaa kieltä? Onko markkinointi aurinkoa ja linnunlaulua, mutta asiakaspalvelusta saa aina kylmää kyytiä? Onko asiakaspalvelija räväkkä huulenheittäjä, mutta markkinointi koittaa luoda mielikuvaa konservatiivisesta ja vakavasti otettavasta yrityksestä?

Onnistuminen vaatii avointa vuoropuhelua

Voiko markkinointia suunnitella yhdessä myynnin kanssa? Voi ja pitää. Myynti on ajan hermolla siitä, mitä kentällä tapahtuu. Miten asiakkaat reagoivat muutokseen, mille palveluille on kysyntää ja minkälaista palautetta saadaan. Myynnistä saadaan arvokasta dataa aidoista kuluttajista ja heidän mieltymyksistään.

Myynti taitaa sesonkimaisen ajattelun ja aistii taitavasti, mitä horisontissa siintää seuraavaksi. Myynti ymmärtää myös loistavasti asiakkaan ostokäyttäytymistä, parhaita kanavia sekä asiakkaan ostopolkua. Nämä asiat ovat oleellinen osa toimivan markkinoinnin suunnittelua. Markkinoinnin tehokkuus muodostuukin yrityksen sisäisen keskusteluyhteyden ylläpitämisestä, jossa myös tavoitteita pohditaan ja asetetaan yhdessä.

Myös myynnin pitää tietää, mitä markkinoinnissa ajatellaan. Markkinointi heijastelee myynnille johdolta saatuja pitkän aikavälin tavoitteita sekä tavoitetta yrityksen brändin muodostumisesta. Se kertoo, minkälaista imagoa yritykselle parhaillaan luodaan, minkälaisena se asiakkaille näyttäytyy ja minkä vastaanoton se saa. Markkinointi tavoittaa myös jatkuvasti uusia yleisöjä ja saa herkästi kiinni uudesta. Vastauksia saadaan siihen mikä toimii, mitä yleisöt odottavat ja mistä voidaan luopua. Onnistuminen ja liikkeessä pysyminen edellyttää markkinoinnin, myynnin ja tavoitteita asettavan johdon avointa vuoropuhelua, välitöntä tiedonjakoa ja yhteiseen maaliin tähtäämistä. Siten tehdään tehokasta ja tuloksellista markkinointia parhaalla mahdollisella asiakasymmärryksellä.

Miltä omassa organisaatiossasi näyttää?

Pohdiskele hetki, minkälaisessa organisaatiossa työskentelet ja mitkä ovat yrityksen tärkeimmät arvot. Minkälaisena yrityksen brändi pyrkii näyttäytymään yleisölle ja miltä työnantajayrityksesi brändi näyttäisi, jos se olisi henkilö? Kysy seuraavaksi joltakin yrityksen ulkopuoliselta henkilöltä samat kysymykset ja katso, mitä tuloksia sait. Olivatko vastaukset erilaisia kuin sinun?

Ajatusleikin tarkoitus on hahmottaa sitä, miten markkinoinnin toivomukset vastaavat todellisuutta. Kun markkinointi tekee suunnittelusta toteutukseen kaiken yksin hankkimatta ymmärrystä muualta organisaation sisältä, yrityskuva saattaa jäädä vain yrityksen seinien sisälle. Päästäkseen syvemmälle ja nähdäkseen laajemmin, pitää markkinointia kehittää yhdessä. Parhaassa tapauksessa rajat häilyvät ja markkinointi voi olla vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa digitaalisissa kanavissa tukien myyntiä.

Tärkeä kysymys kuuluukin: Kannattaisiko sinunkin organisaatiossasi tehdä muutoksia markkinoinnissa, jotta yrityksen sisällä rakennettu ihannemielikuva brändistä välittyisi myös asiakkaille ja markkinoinnista tulisi aidosti tehokasta?

Riina Kruut on viestintäyrittäjä ja markkinoinnin ammattilainen, joka auttaa pienyrittäjiä menestymään sisältömarkkinoinnin keinoin sekä sparraa asiantuntijabrändejä digitaalisen läsnäolon ensiaskeleissa.

Lisätietoja Riina Kruutista:
www.riinakruut.fi
linkedin.com/in/riina-kruut-b5582b138
https://www.instagram.com/riinakruut/
https://www.facebook.com/riinakruut.fi

Lue myös Kruutin edellinen kolumni Luotettavalle asiantuntijaviestinnälle on kysyntää.

Jos tykkäsit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Tekstimainonnalla tavoitat lukijat!

Tämä mainospaikka tavoittaa lähes kaikki artikkelien ja kolumnien lukijat tehokkaasti.

Käytä tätä mainospaikkaa, kun

  • haluat erottua joukosta,
  • saavuttaa uutta yleisöä ja
  • saada asiasi helposti perille.

Kokeile nyt ja kysy tarjousta! Ota meihin yhteyttä osoitteessa: toimitus@kollega.fi.

Lisätietoja mainoksesta löydät: https://kollega.fi/mediatiedot/

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)