VIERAILIJA

Mainos
TEKSTI RIINA KRUUT KUVA JONI YLÖNEN | 22.9.2021 | KOLLEGA.FI
Luotettavalle asiantuntija­viestinnälle on kysyntää

Maailma tarvitsee asiantuntijoita. Vaikka tehtäväsi ei velvoittaisi sinua tekemään viestintää, on viestinnällä merkitystä. Median kuluttajat kaipaavat tänä päivänä aitoa ja luotettavaa sisältöä. Asiantuntijaviestintä onkin tehokas keino nostaa omaa markkina-arvoaan sekä kasvattaa yrityksensä tai työnantajaorganisaationsa tunnettuutta uusien asiakkaiden silmissä.

Riina Kruut on markkinoinnin ja viestinnän ammattilainen, joka auttaa pienyrittäjiä markkinointihaasteissa.

Viestinnän avulla on mahdollista herättää keskustelua, kysymyksiä ja kiinnostusta täysin uusissa kohdeyleisöissä ja saada heidät ajattelemaan toisin. Parhaimmillaan voit nousta oman alasi guruksi, jonka mielipiteet ja näkemykset vaikuttavat laajasti.

Digitaalinen läsnäolo on välttämätöntä

Yritykset tavoittavat asiakkaitaan yhä enemmän sähköisten palveluiden kautta. Ostopäätökset syntyvät verkossa ja kuluttajat ovat taitavia tekemään hakuja ja vertailuja itsenäisesti. Saadakseen luotettavaa tietoa ja onnistuakseen vaikkapa kilpailuttamisessa, on asiantuntijaviestinnällä suuri rooli. Blogit, sosiaalisen median julkaisut ja artikkelit luetaan digitaalisissa kanavissa, joissa jokainen meistä surffailee etsien, selaten, viihtyen ja uutta oppien.

Luotettava, oikea-aikainen ja tavoittava viestintä ei pelkästään nosta sinua esille, vaan vaikuttaa suoraan liiketoimintaan pitkällä tähtäimellä. Ostopäätöstä tekevä tietoinen kuluttaja haluaa oppia lisää ja tuntea sinut, ennen kuin ostopäätös syntyy.

Kun otat edistysaskeleita oman asiantuntijabrändisi rakentamiseksi digitaalisissa kanavissa, sinun pitää pystyä määrittelemään ennakkoon kolme tärkeää asiaa.

  1. Mitä osaat parhaiten ja mitä muut voisivat sinulta oppia?
    Viestintäsi koostuu pääasiassa omasta ydinosaamisestasi. Asiantuntijuuden kytkeminen omaan persoonaan on edellytys onnistumiselle, eikä erillistä roolia kannata luoda. Voit luottaa siihen, että oma persoonasi vie pisimmälle. Mieti myös sitä, minkälaisen äänensävyn asiantuntijaviestintäsi saa. Sen ei tarvitse olla vakavaa, konservatiivista ja kaurapuuron harmaata, vaan se voi olla samaistuttavaa, inspiroivaa ja jopa keskeneräistä.
  2. Mitkä ovat viestintäsi pääasialliset tavoitteet?
    Haluatko herättää kiinnostuksen alallasi toimivissa päättäjissä, haluatko lisätä tunnettuuttasi oman liiketoimintasi eduksi tai kasvattaa verkostojasi laajemmiksi? Tavoitteiden määrittely keskittää sisällöntuotantosi oikeisiin asioihin ja se helpottaa oman viestinnän terävimmän kärjen löytymistä.
  3. Kenelle sisältöä tuotetaan?
    Kohderyhmän määritteleminen tarkkaan kannattaa, vaikka kuvitteellisen henkilön arvomaailman ja kiinnostuksen kohteiden miettiminen saattaa kuulostaa turhanpäiväiseltä. Mitä tarkemmin tiedät kenelle viestit, sitä varmemmin tavoitat unelmayleisösi kaltaiset ihmiset.

Aloita maltillisesti ja lisää hiljalleen kierroksia

Asiantuntijabrändin luominen kysyy suunnitelmallisuutta ja pitkäjänteisyyttä. Aloittaminen kannattaa tehdä maltillisesti. Jos tuuppaa itsensä heti jokaiseen kanavaan, ei luultavasti jaksa sitoutua kovin pitkäksi aikaa. Valitse itsellesi sopivin kanava kohdeyleisösi, tavoitteesi ja oman kiinnostuksesi perusteella.

Tee asioita, jotka tuntuvat luontevilta ja tee niitä sinulle sopivassa suhteessa. Laajenna reviiriä, kun kehityt. Jos kirjoittaminen on sinulle luontaisin tapa jakaa ajatuksia, voit perustaa blogin. Jos taas olet erinomainen esiintyjä, voit aloittaa videosisältöjen julkaisemisen.

Pohdi sellaisia teemoja omasta osaamisestasi, joita voit pilkkoa pienemmiksi suupaloiksi omalle yleisöllesi. Suunnittelemalla ja kirjaamalla valmiita julkaisuideoita ylös huomaat pian piteleväsi käsissäsi sisältösuunnitelmaa, joka aivan kuin varkain nojaakin kohdeyleisöineen, päämäärineen ja sisältöineen myös liiketoiminnallisiin tavoitteisiin.

Rohkaise yleisöäsi keskustelemaan

Yleisösi odottaa sinulta jotakin arvokasta. Pelkät kuulumiset kahvihuoneesta eivät riitä, vaikka joskus ovatkin lennokkaita keskustelunherättäjiä. Asiantuntijan yleisö odottaa innolla oppiakseen juuri heitä kiinnostavan alan ammattilaiselta jotakin uutta ja näkemyksellistä.

Sosiaalista mediaa ei turhaan kutsuta sosiaaliseksi. Yksin huutaminen tuhansien viestien joukossa ei palkitse ketään. Olennaista on ryhtyä itse keskustelemaan sekä rohkaista siihen myös muita. Kun tarjoat keskustelunavauksissa joko hyötyä, uutta tietoa tai viihdytät kiinnostavalla tavalla, onnistut pysäyttämään yleisön viestisi ääreen.

Digitaalinen maailma on viimeisen vuosikymmenen aikana imenyt sisäänsä paljon informaatiota, joista osa on väärää ja jopa haitallista. Siksi asiantuntijaviestinnälle on valtavasti kysyntää. Luotettavaa, arvokasta tietoa kaivataan aikana, jolloin medialukutaito ei ole enää itsestäänselvyys.

Tähti asiantuntijabränditaivaalle syttyy harvoin yhdessä yössä. Varmaa kuitenkin on, että pitkäjänteisellä ja aktiivisella tekemisellä saa aikaan haluttuja tuloksia. Vaikka jokaisella meistä on brändi, se vahvistuu vasta sen myötä, miten yleisömme meidät kokee. Kohtaa ihmiset rohkeasti digitaalisissa kanavissa ja tee asiantuntijaviestintää, joka houkuttelee uusia asiakkaita, kasvattaa verkostoasi ja nostaa sinut alasi ajatusjohtajaksi.

Riina Kruut on viestintäyrittäjä ja markkinoinnin ammattilainen, joka auttaa pienyrittäjiä menestymään sisältömarkkinoinnin keinoin sekä sparraa asiantuntijabrändejä digitaalisen läsnäolon ensiaskeleissa.

Lisätietoja Riina Kruutista:
www.riinakruut.fi
linkedin.com/in/riina-kruut-b5582b138
https://www.instagram.com/riinakruut/
https://www.facebook.com/riinakruut.fi

Jos tykkäsit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Tekstimainonnalla tavoitat lukijat!

Tämä mainospaikka tavoittaa lähes kaikki artikkelien ja kolumnien lukijat tehokkaasti.

Käytä tätä mainospaikkaa, kun

  • haluat erottua joukosta,
  • saavuttaa uutta yleisöä ja
  • saada asiasi helposti perille.

Kokeile nyt ja kysy tarjousta! Ota meihin yhteyttä osoitteessa: toimitus@kollega.fi.

Lisätietoja mainoksesta löydät: https://kollega.fi/mediatiedot/

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)