VIERAILIJA

Mainos
TEKSTI RIINA KRUUT KUVA JULIA JAHKOLA | 24.4.2024 | KOLLEGA.FI
Tekoäly tukee asiantuntijaa viestinnän suunnitte­lussa

Tekoäly on tullut asiantuntijatyöhön rytinällä ja ehtinyt jo muuttaa työskentelytapoja merkittävästi. Generatiivisella tekoälyllä tarkoitetaan sellaista teknologiaa, joka kykenee luomaan uutta sisältöä opittuaan aikaisemmista sille syötetyistä esimerkeistä. Koska yksikään toimiala ei tule jäämään tekoälykkäiden työkavereidemme ulkopuolelle, on eri toimialojen asiantuntijoidenkin syytä valjastaa itselleen tekoäly hyötykäyttöön mahdollisimman pian – ja matalalla kynnyksellä.

Riina Kruut on viestintäyrittäjä, joka toimii strategisena markkinointikumppanina ja sosiaalisen median kouluttajana.

Asiantuntijaviestinnän suunta muuttuu tekoälyn myötä yhä strategisemmaksi, kohdennetummaksi ja tehokkaammaksi – mutta tekoälyn tehoa ei kannata säikähtää, vaan se kannattaa ottaa kaveriksi, tukiälyksi, oman kontekstia syvemmin ymmärtävän asiantuntijamielesi vierelle. Tekoälyä jo nyt hyödyntävät asiantuntijat ja johtajat käyttävät sitä apuna esimerkiksi oman tavoitteensa viestimiseen, monenlaiseen suunnittelutyöhön sekä sitoutumisen vahvistamiseen työyhteisöissä.

Tekoäly auttaa luomaan selkeitä, vaikuttavia ja kohdennettuja viestejä, jotka resonoivat oikeiden yleisöjen kanssa. Sen valjastaminen osaksi viestinnän suunnittelua voi parhaimmillaan parantaa asiantuntijan vuorovaikutusta ja tehostaa myös asiantuntijabrändin rakentumista.

Tekoälyn rooli asiantuntijaviestijän suunnittelupöydällä

Tekoäly voi toimia arvokkaana sparrauskumppanina asiantuntijaviestinnässä ja tarjota matalan kynnyksen tuen erityisesti kirjoittamisessa kohdattaviin haasteisiin. Se kykenee esittämään kysymyksiä, jotka haastavat ajattelua ja auttavat selkeyttämään viestejä, kun sille osaa esittää asiat oikeassa kontekstissa. Esimerkiksi ydinviestien pallottelu on erityisen hyödyllistä kirjoittamisen esteiden ylittämisessä – ja tämän työn voi tehdä yhdessä tukiälyn kanssa.

Kun aloittaa tekoälyn käytön, on hyvä muotoilla mahdollisimman selkeitä kehotteita, jotka ohjaavat tekoälyä tuottamaan toivotunlaista sisältöä. Kokeilu voi alkaa yksinkertaisilla tehtävillä, kuten luonnostelemalla viestintämateriaaleja tai muotoilemalla ajatuksia keskustelunavauksiksi. Näin tekoälystä tulee luonteva osa viestinnän suunnittelua.

Generatiiviseen tekoälyyn suhtautuminen pelkkänä tiedonhakukoneena on rajoittavaa. Sen sijaan sen käsittely työkaverina voi avata uusia mahdollisuuksia ja perspektiivejä. Aktiivinen vuorovaikutus ja tekoälyn haastaminen rohkaisee dynaamista ajattelua ja voi johtaa tavallista ajatustyötä innovatiivisempiin ratkaisuihin. Viestintää suunniteltaessa on tärkeää tarjota tekoälylle mahdollisimman tarkka konteksti: mitä yksityiskohtaisemmin määrittelet viestintätarpeesi ja -tilanteesi, sitä paremmin tekoäly voi tukea sinua. Melkein samalla tavalla kuin aito, oikea työkaverikin!

Neljä vinkkiä tukiälyn hyödyntämiseen

Näillä vinkeillä pääset suunnittelemaan asiantuntijaviestintää helposti ja monessa eri tilanteessa. Harjoittelun myötä tekoälystä tulee luotettava kumppani niin viestinnän suunnitteluun kuin kehittämiseenkin. Tukiälyn avulla voit lähestyä viestintää innovatiivisesti sekä tehokkaasti ja murtaa esimerkiksi tekstin tuottamiseen liittyviä haasteita – ja ylittää jopa omat odotuksesi.

  1. Aloita yksinkertaisesta
    Kokeile tekoälyä aluksi pienemmissä, vähemmän kriittisissä viestintätehtävissä, jotta saat tuntumaa sen kyvyistä. Mitä helpommin asia on selitettävissä, sitä paremmin tekoäly siitä suoriutuu.
  2. Hyödynnä tekoälyä luonnostelussa
    Anna tekoälyn auttaa sinua luomaan ensimmäisiä versioita teksteistä, joihin voit myöhemmin tehdä tarkennuksia. Sinun ei tarvitse tyytyä kuitenkaan ensimmäiseen luonnokseen, vaan voit antaa tekoälylle korjaus- ja muutosehdotuksia.
  3. Opi kysymään oikeita kysymyksiä
    Kehitä kykyäsi muotoilla tarkkoja ja kontekstiin sopivia kysymyksiä, jotta saat mahdollisimman relevantteja ehdotuksia. Voit kääntää homman jopa päälaelleen ja laittaa tekoälyn kysymään kysymyksiä haluamastasi aiheesta sinulta!
  4. Sovella laajasti heti alusta saakka
    Älä rajoita kokeilua vain tekstintuotantoon! Käytä tekoälyä myös esitysmateriaalien, raporttien, taulukoiden, visualisointien ja oikeastaan minkä tahansa muun viestintämateriaalin suunnittelussa.

Pysähtyykö kehitys koskaan – mitä uskallamme unelmoida tulevasta?

Tekoälyn kehitys ei näytä hidastumisen merkkejä, ja tulevaisuudessa se voi mullistaa asiantuntijaviestinnän mahdollisuudet tasolle, jota emme edes vielä osaa kuvitella. Tekoäly tarjoaa jo nyt valtavia mahdollisuuksia viestinnän personointiin ja tehokkuuteen, ja erilaisia palveluita löytyy tarkoin määritellysti erilaisiin tarpeisiin. Samaan aikaan kannattaa muistaa, että nopea kehitys tuo myös haasteita, kuten eettiset kysymykset ja väärinkäytöksen riskit.

Asiantuntijoiden on tärkeää pysyä ajan hermolla ja kokeilla rohkeasti uusia teknologioita sekä tapoja harjoitella oman viestinnän tehostamista. Tutustu rohkeasti tukiälyyn, jotta voit itse arvioida sen hyödyt ja mahdolliset rajoitukset tulevaisuudessa.

Riina Kruut on viestintäyrittäjä ja markkinoinnin asiantuntija, joka toimii markkinoinnin suunnittelun ja kirjoittamisen parissa yrityksessään Viestintä Ruuti. Kruut myös kouluttaa aktiivisesti sosiaalisen median ja asiantuntijaviestinnän aihealueista.

Kruutin intohimo on edistää parempaa asiantuntijaviestintää ja kannustaa oman alansa asiantuntijoita puhumaan rohkeasti omasta osaamisestaan sekä jakamaan tietoa omille sidosryhmille sosiaalisessa mediassa.

Tilaa Viestintä Ruutin LinkedIn-uutiskirje, joka antaa markkinointiviestinnän inspiroivia vinkkejä niin lakisääteisesti määriteltyjen ja reguloitujen toimialojen asiantuntijoille kuin organisaatioille. Uutiskirjeen voit tilata tästä linkistä: https://www.linkedin.com/build-relation/newsletter-follow?entityUrn=7174334702533701632

Lisätietoja Riina Kruutista ja Viestintä Ruuti Oy:stä:
www.riinakruut.fi
https://www.linkedin.com/in/riina-kruut-b5582b138
https://www.instagram.com/viestintaruuti/

Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Tekstimainonnalla tavoitat lukijat!

Tämä mainospaikka tavoittaa lähes kaikki artikkelien ja kolumnien lukijat tehokkaasti.

Käytä tätä mainospaikkaa, kun

  • haluat erottua joukosta,
  • saavuttaa uutta yleisöä ja
  • saada asiasi helposti perille.

Kokeile nyt ja kysy tarjousta! Ota meihin yhteyttä osoitteessa: toimitus@kollega.fi.

Lisätietoja mainoksesta löydät: https://kollega.fi/mediatiedot/

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)