COACHING

Mainos
TEKSTI LAURA SUNDELL KUVA JONNE SUNDELL | 3.4.2024 | KOLLEGA.FI
Sopivasti ahkera – Kolme vinkkiä kohtuulli­suuteen

Kertyykö työpöydällesi liikaa tekemistä? Herättävätkö rästihommat aamuöisin? Kaipaatko parempaa tasapainoa työ- ja vapaa-ajan välille?

”Ahkeruus palkitaan”, ”aikainen lintu madon nappaa”, ”haudassa ehtii levätä” ja ”laiska se töitänsä luettelee” ovat esimerkkejä tutuista sanonnoista, jotka kannustavat uutteruuteen. Vaikka ahkeruudessa ja tunnollisuudessa on paljon hyvää, ne voivat yliannostuksina kuitenkin nakertaa hyvinvointiamme. Seuraavassa käsittelen kolmea näkökulmaa, joiden avulla vaikutat siihen, mitkä tehtävät pääsevät työpöydällesi tai to do -listasi kärkeen.

Rajaa

Laura Sundell on business coach, jolle valmentavan työkulttuurin edistäminen on sydämenasia ja keino tukea ihmisten kehittymistä ja hyvinvointia työelämässä.

Rajojen asettaminen on valintojen tekemistä sen suhteen, mille sanoo kyllä ja mille ei, eli mihin aikansa ja energiansa käyttää. Jos riittävän jämäkkä ei-sana puuttuu sanavarastostasi, muut todennäköisesti tekevät valintoja puolestasi. Rajoja tarvitaan hyvinvoinnin ja jaksamisen turvaamiseksi.

Ein sanomista saattavat vaikeuttaa esimerkiksi pelko, epävarmuus tai tarve miellyttää muita. Voiko kieltäytyminen johtaa konfliktiin? Pahoitanko toisen mielen kieltäytymällä? Pidetäänkö minusta enää, jos en toimikaan pyydetyllä tavalla? Omia ajattelumalleja on hyvä tiedostaa ja tarvittaessa kyseenalaistaakin.

Myös omien arvojen tunnistaminen voi helpottaa rajojen asettamista. Jos esimerkiksi pitää terveyttä tai ajan viettämistä läheisten kanssa tärkeänä, saattaa työteon rajaaminen tuntua arvojen näkökulmasta perustellulta. Toisinaan arvovalinnatkin ovat tasapainoilua hyvien, eri suuntiin ohjaavien arvojen välillä. Esimerkiksi luotettavuus saattaa arvona johdatella jatkamaan iltaa töiden parissa turhan pitkään.

Selvennä odotukset

Työssä roolisi, vastuualueesi ja tavoitteesi määrittelevät ja rajaavat tehtäviä, joiden parissa sinun on tarkoitus ahertaa. Jos odotuksissa on epäselvyyttä, asia kannattaa ottaa puheeksi oman esihenkilön kanssa. Rooleja ja vastuita esimerkiksi tiimissä tai projektissa voi selkeyttää vaikkapa RACI-matriisin avulla. Matriisin nimi viittaa neljään rooliin, jotka ovat:

  • R = (responsible) vastuullinen. Henkilö, jonka vastuulla on tehtävän toteutus.
  • A = (accountable) tilivelvollinen. Henkilö, joka valvoo, että tehtävä tulee valmiiksi ja jolla on vastuu tehtävään liittyvistä päätöksistä ja hyväksynnästä.
  • C = (consulted) neuvoja. Henkilö, jolla on tietoa ja osaamista ja jolta kysytään ohjeita ja neuvoja.
  • I = (informed) informoitava. Henkilö, jolle tiedotetaan tehtävästä.

Jokaisella tehtävällä tulee olla ainakin yksi R-roolin henkilö ja vain yksi A-roolin henkilö. C- ja I-rooleja ei välttämättä tarvita tai rooli voi olla lukuisilla henkilöillä. Tärkeämpää kuin valmis matriisi, on sen laatimisen yhteydessä käytävä keskustelu rooleista ja vastuista.

Priorisoi

Kun tekemistä on liikaa, työn ja ajankäytön suunnittelun merkitys korostuu. Tunnetussa priorisointimallissa, niin kutsutussa Eisenhowerin matriisissa, tehtävät luokitellaan nelikenttään:

  1. Tärkeät ja kiireelliset
  2. Tärkeät ja ei-kiireelliset
  3. Ei-tärkeät ja kiireelliset
  4. Ei-tärkeät ja ei-kiireelliset.

Ykkösluokan hommat tehdään heti. Kakkosluokan tehtävät kaipaavat riittävät aikavaraukset kalenteristasi. Kolmos- ja nelosluokkien ei-tärkeiden tehtävien suhteen kannattaa olla kriittinen: voiko jotain jättää tekemättä kokonaan tai kuka (muu) voisi ottaa koppia näistä. Mikäli roolisi mahdollistaa delegoinnin, pohdi, millaisia kokonaisuuksia voit vastuuttaa muille. Parhaimmassa tapauksessa autat samalla toista kehittymään.

Aika ajoin on hyödyllistä pohtia myös omaa suhdettaan epätäydellisyyteen. Mikä on riittävän hyvä? Pyrinkö tarpeettoman täydelliseen lopputulokseen? Tai vaadinko sitä muilta? Pieni rimanlasku parantaa parhaimmillaan työn tehokkuutta heikentämättä oleellisesti lopputuloksen laatua.

Yksi Antiikin Kreikan neljästä klassisesta hyveestä on kohtuullisuus. Pitäkäämme siis ohjenuorana, että kohtuus kaikessa – ja olkaamme sopivasti ahkeria!

Laura Sundell on valmentaja ja business coach (ACC), joka haluaa edistää inhimillistä ja tuloksellista työelämää. Sundell on koulutukseltaan diplomi-insinööri ja ammatillinen opettaja, ja hänellä on monipuolinen kokemus esihenkilö-, projektipäällikkö-, asiantuntija- ja koulutustehtävistä. Sundell valmentaa Novetoksessa, joka kehittää johtamista, johtajuutta ja työyhteisöjä ja tarjoaa monipuolisia valmennus- ja konsultointipalveluita organisaatioiden menestymisen tueksi.

Lisätietoja Sundellista:
Laura Sundell (novetos.fi)
Laura Sundell | LinkedIn

Lue myös Sundellin aiemmin julkaistut kolumnit Neljä vinkkiä itsensä johtamiseen, Vuorovaikutuksen voima etä- ja hybridityössä, Kolme näkökulmaa palautteenantoon, Kolme vinkkiä perehdyttäjälle, Neljä askelta kaaoksen stoppaamiseen, Työhyvinvoinnin kehittäminen on vastuullisuusteko, Saanko luvan? – Kysymyksillä on väliä ja Potentiaali esiin.

Jos tykkäsit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Tekstimainonnalla tavoitat lukijat!

Tämä mainospaikka tavoittaa lähes kaikki artikkelien ja kolumnien lukijat tehokkaasti.

Käytä tätä mainospaikkaa, kun

  • haluat erottua joukosta,
  • saavuttaa uutta yleisöä ja
  • saada asiasi helposti perille.

Kokeile nyt ja kysy tarjousta! Ota meihin yhteyttä osoitteessa: toimitus@kollega.fi.

Lisätietoja mainoksesta löydät: https://kollega.fi/mediatiedot/

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)