VIERAILIJA

Mainos
TEKSTI MERTZI BERGMAN KUVA ALIAS CREATIVE | 12.10.2022 | KOLLEGA.FI
Uteliaisuus avaa uusia näkökulmia johtamiseen

Uteliaisuuteen kannustaminen ei ole helppoa. Johtamisen näkökulmasta kysymys on kuitenkin elintärkeästä asiasta, jota ilman olemme täysin pulassa. Kun valintamme perustuvat rutiineihin, kyllästyneisyyteen ja jopa kyynisyyteen, olemme hukanneet yhden maailman kauneimmista ja viisaimmista voimista. Emme näe enää näkökulmien runsautta, joka on läsnä kaikissa tilanteissa.

Mertzi Bergman on kouluttaja, kirjailija ja coach, jonka missionani on jatkuvan uteliaisuuden ja inspiroivan oppimisen mahdollistaminen työelämässä ja koko yhteiskunnassa.

Usein juuri epävarmuus ja pelko karsivat vaihtoehtojen kirjon mielestämme. Ratkaisuna on ensinnäkin ymmärtää uteliaisuuden supervoiman moninaisuus. Uteliaisuus voi nimittäin olla joko automaattista tai tietoista. Kun uteliaisuutemme herää esimerkiksi kaupassa uuden suklaalevyn innoittamana, on se automaattista uteliaisuutta. Tämä syntyy ilman ponnisteluja ja päätöksiä.

Tietoinen uteliaisuus sen sijaan edellyttää tietoisia valintoja: Tämän päivän kohtaamisissa teen vain avoimia kysymyksiä, jotta tutustun syvällisemmin uusiin ihmisiin. Tällainen uteliaisuus auttaa myös kohtaamaan pelottavia ja epävarmuutta herättäviä tilanteita. Pelon sijaa herää mielenkiinto. Tämä luo yhteyttä.

Uteliaisuuteen liittyy organisaatioissa kuitenkin jännite – joskus pienellä, joskus isolla J:llä. Siihen vaikuttavat johto, esihenkilöt ja koko organisaatiokulttuuri. Kaikki tuntevat sen nahoissaan.

Jännite syntyy esimerkiksi perustehtävän ja kehittämisen, suunnittelun ja spontaanisuuden tai asiantuntemuksen ja asian ihmettelyn välille.

Toimitusjohtaja, johtoryhmäläinen, osastopäällikkö, esihenkilö tai projektivastaava voi kuitenkin olla se, joka antaa uteliaisuudelle arvon. Miten? Olemalla itse utelias herättää myös toisten uteliaisuuden. Silläkin riskillä, että näyttää hörhöltä tai yli-innostuneelta. Uteliaisuus auttaa myös aiemmin mainittuun jännitteeseen.

12 vinkkiä uteliaaseen johtamiseen

1. Ole uteliaan tietoinen omista ajatuksistasi, tunteistasi ja toiveistasi. Myös itsensä johtamisessa voi hyödyntää uteliaisuutta. Älä heti leimaa omia ajatuksiasi kannatettaviksi tai torjuttaviksi.

2. Ole aidosti kiinnostunut johdettavistasi ja halua ymmärtää heitä.

3. Tutustu muiden sektoreiden ja alojen ihmisiin, ideoihin ja projekteihin. Uteliaat asiantuntijat rohkaistuvat kohtamaan toinen toisensa ”välitilassa”. Siellä voimme saada käsiimme nöyrän uteliaisuuden yleisavaimen. Tämä tarkoittaa, että kuuntelemme pätemisen sijaan.

4. Kannusta kokeilemaan uusia asioita ja kyseenalaistamaan vanhoja tapoja. Ole valmis mahdollistamaan kokeiluja ja uusia työtapoja, vaikka et ennakkoon olisi täysin varma niiden toimivuudesta.

5. Seuraa ilmiöitä ja pysy kärryillä heikoista signaaleista. Tulevaisuuden ennakointi on faktojen ja mielikuvituksen summa. Etenkin mielikuvituksen käyttö vaatii uteliaisuutta. Epävarmassa maailmassa tarvitsemme sitä erityisen paljon.

6. Kannusta tiimiläisiäsi keskittymään niihin asioihin, jotka herättävät heidän kiinnostuksensa. Tämä ruokkii uteliaisuutta sekä mahdollistaa oppimista.

7. Kiinnostu asiantuntijoittesi uusista avauksista. Älä tyrmää heti, vaikka idea ei sopisikaan omiin ennakkokäsityksiisi ja uskomuksiisi. Anna tilaa tuntemattomalle!

8. Tutustu asiakkaittesi näkemyksiin, toiveisiin ja tarpeisiin. ”Uteliaisuus on myyjän tärkein ominaisuus”, kuten erään autoliikkeen toimitusjohtaja on sanonut.

9. Ole utelias osaamista ja sen jakamista kohtaan. Onko työyhteisössäsi lupa olla utelias kollegan osaamista kohtaan? Voisivatko kohtaamiset työyhteisössä määrittyä ensisijaisesti oppimiskokemuksina? Voimme pyytää kollegaamme opettamaan meille taidon, josta hän on ylpeä. Osaamista ja hiljaista tietoa välittyy varmasti. Utelias johtaminen on myös osaamisen johtamista.

10. Hyödynnä keinoja uteliaan vireen lisäämiseksi omassa ja muiden työskentelyssä. Erityisesti kiireessä tai väsyneenä voi tuntua, ettei uteliaisuudelle ole tilaa. Aina kuitenkin voi löytää uusia näkökulmia tavanomaiseen. On tärkeää virittää uteliaisuutta myös ryhmätasolla.

11. Hyväksy uteliaisuuden herättämät erilaiset tunteet. Osa ihmisistä kokee uuden ja epävarman jopa ahdistavana. Mutta muista myös ilo ja innostus!

12. Ole utelias, vaikka sinulla olisi oikea vastaus.

FM Mertzi Bergman on kouluttaja, kirjailija ja coach, jonka missionani on jatkuvan uteliaisuuden ja inspiroivan oppimisen mahdollistaminen työelämässä ja koko yhteiskunnassa. Hänen uusin kirjansa, Uteliaisuus – opas työn, johtamisen ja muutoksen supervoimaan, ilmestyi keväällä 2022. Lue lisää www.mertzibergman.com.

Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Tekstimainonnalla tavoitat lukijat!

Tämä mainospaikka tavoittaa lähes kaikki artikkelien ja kolumnien lukijat tehokkaasti.

Käytä tätä mainospaikkaa, kun

  • haluat erottua joukosta,
  • saavuttaa uutta yleisöä ja
  • saada asiasi helposti perille.

Kokeile nyt ja kysy tarjousta! Ota meihin yhteyttä osoitteessa: toimitus@kollega.fi.

Lisätietoja mainoksesta löydät: https://kollega.fi/mediatiedot/

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)