VIERAILIJA

Mainos
TEKSTI RIINA KRUUT KUVA JONI YLÖNEN | 13.4.2022 | KOLLEGA.FI
Viisi vinkkiä laadukkaa­seen asiantuntija­viestintään

Viimeiset pari vuotta olemme joutuneet opettelemaan uusia tapoja viestiä. Etätyöskentely on imaissut meidät mukaan maailmaan, jossa sanaton viestintä on jäänyy hieman tahtomattammekin menneisyyteen.

Riina Kruut on markkinoinnin ja viestinnän ammattilainen, joka ratkoo pienyrittäjien markkinointi- ja viestintähaasteita.

Tänä päivänä suuri osa keskusteluista ja vuorovaikutuksesta käydään digitaalisissa kanavissa ja tunteet ilmaistaan pahimmassa tapauksessa pelkästään tulkinnanvaraisten emojien avulla. Ruutujemme takaa emme pysty välittämään viestintää kehollisesti, saati ilmaisemaan asioita tietyllä äänenpainolla. Kirjallisesta viestinnästä onkin tullut merkittävä osa meidän kaikkien arkea ja siksi myös asiantuntijoiden kannattaa panostaa oman viestintänsä laatuun. Kun kehonkieltä ja äänenpainoa ei ole, miten voisit jakaa asiantuntijuuttasi laadukkaasti esimerkiksi sosiaalisessa mediassa?

Mahdollisuus kasvojensa peittämiseen aktivoi liikkeelle myös heitä, jotka eivät muuten uskaltaisi astua esiin viestijöinä. Tämä on sekä hyvä että huono asia. Keskustelun herääminen on aina hienoa, mutta kaikki keskustelu ei aina ole laadukasta. Kun piilottelemme profiilikuviemme takana, on helpompi pudotella suustaan sammakoita, jotka kasvotusten käytävissä keskustelussa jäisivät sanomatta.

Positiivinen puoli digitaalisessa viestinnässä sen sijaan on se, että myös hieman aremmat asiantuntijat rohkaistuvat keskustelemaan ja jakamaan aidosti hyviä ja laadukkaita mielipiteitä sekä tutustumaan ja verkostoitumaan uusiin ihmisiin. Jos olet juuri ylittämässä kynnystä ja uskaltautumassa viestinnän aloittamiseen, lue nämä vinkit saadaksesi onnistuneen alun.

Vinkit onnistuneeseen asiantuntijaviestintään

1. Asiantuntijaviestinnän harjoittelun voi aloittaa pienestä.
Viestiessäsi alat samalla rakentaa myös omaa brändiäsi. Aloita yhdessä kanavassa, kuten LinkedInissa ja lähde liikkeelle oman profiilin kunnostamisella. Kerää sitten rohkeutta osallistumalla muiden julkaisemiin keskustelunavauksiin. Jatka siitä hiljalleen julkaisemaan työnantajayrityksesi nostoja omin saatesanoin.

2. Jalosta asiantuntijaviestintääsi listaamalla ylös oma ydinosaamisesi ja mieti, miten kerrot siitä persoonallisella tavalla.
Ole oma itsesi ja unohda roolit, vaikka viestitkin ammatillisesti. Haluat tavoittaa itsesi kaltaisia, sinuun samaistuvia ihmisiä. Jos et ole ihan varma millä äänensävyllä haluat aloittaa, voit hakea hyviä suuntaviivoja viestinnän aloittamiseen oman organisaatiosi arvoista ja äänensävystä.

3. Muista, että olet aina vastuussa omista sanoistasi.
Asiantuntijaviestinnän tärkeimpiä asioita on luotettavuus, laatu ja vaikuttavuus. Oikealta tuntuvat sanavalinnat ja lähdekritiikki on hyvä pitää aina takataskussa. Erityisen tärkeää se on silloin, jos otetaan kantaa maailmalla tapahtuviin kriiseihin, joita olemme tottuneet viime aikoina näkemään eri medioissa.

4. Viestintään kannattaa valmistautua huolellisesti ja sen suunnittelu on myös tavoitenäkökulmasta tärkeää.
Hyvin suunniteltu viestintä auttaa asiantuntijaa pääsemään tavoitteisiinsa helpommin, eikä väärille yleisöille tule puhuneeksi turhaan. Valitse suunnitelmalliselle viestinnälle tavoite, näkökulma ja sopiva kohdeyleisö.

5. Keskustele avoimesti ja osoita, että olet kiinnostunut alasta, jonka asiantuntijana toimit.
Unohda ammattislangi. Sinua kuunnellaan siksi, että osaat viestiä asiastasi selkeästi ja helposti. Yksinkertaistaminen toimii ja antaa asiantuntijasta helpommin lähestyttävän vaikutelman. Saatat ajatella, että jargonin viljeleminen tekee viestinnästäsi asiantuntevaa, mutta oikeastaan se tekee siitä vain hankalaa, väsyttävää ja hieman luotaantyöntävää kaikille muille paitsi kollegoillesi, jotka ymmärtävät viestisi.

Asiantuntijaviestintää kaivataan, sillä ihmiset etsivät tietoa ja luotettavia lähteitä verkosta. He haluavat keskustella asiantuntijan kanssa, joka ymmärtää lääketiedettä, kiinteistönvälitystä tai vakuuttamista. He haluavat oppia uutta taloudesta ja sijoittamisesta, palvelumuotoilusta tai kestävästä kehityksestä. Lähde rohkeasti mukaan viestimään digitaalisiin kanaviin ja kerro siitä mitä osaat. Ennen kuin huomaatkaan, kiinnostavia nostojasi arvostetaan ja sinua seuraa joukko ihmisiä, jotka jakavat mielipiteesi, luottavat asiantuntijuuteesi ja mahdollistavat innostuksellaan asiantuntijabrändisi kasvun.

Riina Kruut on viestintäyrittäjä ja markkinoinnin ammattilainen, joka auttaa pienyrittäjiä menestymään sisältömarkkinoinnin keinoin sekä sparraa asiantuntijabrändejä digitaalisen läsnäolon ensiaskeleissa.

Kruut on luonut yhdessä yrittäjäkollegansa Sara Kuusivuon kanssa Digipore-markkinointikoulutuksen, joka on suunniteltu erityisesti pk-yrittäjien tarpeisiin, mutta josta höytyvät myös palkkatyössä asiantuntijaroolissa toimivat toimihenkilöt. Eri koulutuspoluissa keskitytään sosiaaliseen mediaan, yrityksen brändin ytimen ja visuaalisen ilmeen pohtimiseen, erilaisten tekstisisältöjen tuottamiseen, asiantuntijabrändin rakentamiseen sekä social sellingiin.

Lisätietoja Digiporesta löydät seuraavista kanavista:
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/77713457
Instagram: https://www.instagram.com/digipore/
Facebook: https://www.facebook.com/digipore

Lisätietoja Riina Kruutista:
www.riinakruut.fi
https://www.linkedin.com/in/riina-kruut-b5582b138
https://www.instagram.com/riinakruut/
https://www.facebook.com/riinakruut.fi

Lue myös Kruutin aiemmin julkaistut kolumnit Tehokas markkinointi syntyy organisaatiorajat ylittävällä yhteistyöllä ja Luotettavalle asiantuntijaviestinnälle on kysyntää.

Jos tykkäsit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Tekstimainonnalla tavoitat lukijat!

Tämä mainospaikka tavoittaa lähes kaikki artikkelien ja kolumnien lukijat tehokkaasti.

Käytä tätä mainospaikkaa, kun

  • haluat erottua joukosta,
  • saavuttaa uutta yleisöä ja
  • saada asiasi helposti perille.

Kokeile nyt ja kysy tarjousta! Ota meihin yhteyttä osoitteessa: toimitus@kollega.fi.

Lisätietoja mainoksesta löydät: https://kollega.fi/mediatiedot/

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)