VIERAILIJA

Mainos
TEKSTI ANU LYRA KUVA TIIA AHONEN | 27.4.2022 | KOLLEGA.FI
Lempeys-osaamisella parannetaan maailmaa

Taito kohdata toinen ihminen myötätunnolla ja arvostaen on työelämän uusi metataito. Empatiataitoiset osaajat ovat yrityksille kullanarvoista pääomaa. Myös vuorovaikutusosaamisen valmentaminen on entistä tärkeämmässä roolissa, kun rakennamme kannattavaa liiketoimintaa ja tulevaisuuden työhyvinvointia.

Anu Lyra työskentelee 21kind-konsulttiyrityksen toimitusjohtajana.

Syvennytään asiaan pienen ajatusleikin avulla. Kuvitellaan, että edustat hyvin johdettua yritystä, jonka tuotteilla ja palveluilla on kilpailukykyiset hinnat ja onnistuneet tuotesisällöt. Teillä on osaava markkinointitiimi, joka on tunnistanut sopivat kohdeyleisöt. Markkinoilla on todennettua kysyntää. Strategisesti tavoittelette alan parasta asiakaskokemusta. Niin tekee myös kilpailijasi. Ja se kovassa nosteessa oleva uusi yritys, joka tulee markkinoille kovalla pöhinällä. Pääsette kuitenkin juttusille asiakkaan kanssa, joka arvioi markkinoilla olevaa tarjontaa ja päätyy lopulta ostamaan tuotteen tai palvelun teiltä.

Mikä mielestäsi toi kaupat kotiin? Loistava markkinointi? Paras hinta? Vai tarjontanne ylivertaiset ominaisuudet? Vai voisiko olla, että kaupat ratkaisee vaikutuksen tehnyt kohtaaminen taitavan myyntihenkilön kanssa? Vuorovaikutus osoittautuu ratkaisevaksi tekijäksi kaupan onnistumisessa erityisesti silloin, kun tuotteet tai palvelut eivät merkittävällä tavalla poikkea kilpailijoista. Taito kohdata lempeydellä ja tehdä vaikutus on yrityksen uusi metataito. Mutta mitä tekemistä lempeydellä on liike-elämän kanssa?

Me ihmiset olemme sosiaalisia eläimiä. Hyvinvointimme rakentuu syntymästämme alkaen sosiaalisen vuorovaikutuksen eli kohtaamisen varaan. Meillä on myötäsyntyinen tarve tulla nähdyksi ja kuulluksi. Kohtaamisella on meille valtavan suuri merkitys. Se on myös valtava mahdollisuus tehdä hyvää. Kohdatessa pystymme välittämään toivottuja tunteita, luomaan yhteisen ajattelun sävelen ja oivaltamaan uusia näkökulmia. Myyntityö on pohjimmiltaan vuorovaikutuskumppanin oivalluttamista ymmärtämään, millaista yksilöllistä hyötyä hän voisi tarjolla olevasta tuotteesta tai palvelusta saada. Ollaanko teillä taitavia oivalluttamaan? Osaatteko hyödyntää lempeyttä?

Kohtaamisen taitoa kannattaa harjoitella

Kohtaaminen on taito, jonka voi opetella ja jossa voi harjaantua huipuksi. Myynti- ja asiakaspalveluhenkilöstöä harvoin valmennetaan kohtaamaan asiakkaita. Aikaisemmin monet tahot tarjosivat vastaväitteiden argumentointi -valmennusta. Tällaisessa valmennuksessa opetellaan perustelemaan ratkaisujen kannattavuutta asiakkaalle – jopa niin, että pyritään laittamaan ”asiakkaalle jauhot suuhun”, jotta hän loppujen lopuksi taipuisi sanomaan kyllä. Silloin voi unohtua, että asiakas on ihminen.

Myötätuntoinen keskustelija ei ammu kumppania vasta-argumenteilla, vaan on aidon kiinnostunut toisen ihmisen tilanteesta ja mielipiteistä. Keskustelun tavoitteena on luoda mahdollisuus uudelle näkökulmalle, jota yhdessä jalostamalla myös yhteinen lopputulos on löydettävissä. Vaikuttava kohtaaminen ei pääty toisen voittoon ja toisen häviöön, koska elämä ei ole nollasummapeliä. Kun suhtaudumme asioihin lempeydellä, on uusien näkökulmien löytäminen mahdollista. Tätä tarkoittaa lempeys-osaaminen.

Lempeys-osaaminen on valittujen empatiakeinojen tietoista hyödyntämistä vuorovaikutustilanteessa. Myötätuntoinen kuunteleminen, yhteisen rytmin löytäminen ja positiivisten tunteiden tietoinen välittäminen ovat esimerkkejä empatiakeinoista. Lempeys-osaaminen, kohtaamistaidot ja empatiakeinot ovat kaikki taitoja, joita voimme halutessamme opetella. Ne ovat taitoja, joita ilman työelämässä on yhä vaikeampi menestyä. Yritys menestyy, kun työntekijät ovat taitavia kohtaamaan. Ihmiset voivat paremmin, työhyvinvointi lisääntyy ja sairaspoissaolot vähentyvät.

Uskon, että liiketoiminnan lisäksi koko maailma kaipaa lisää lempeys-osaamista. Voisiko maapallon yhä vaikeampiin ja monimutkaisempiin ongelmiin ja haasteisiin löytyä ratkaisut lempeys-osaamisen avulla? Ainakin se estäisi ajattelun kuplautumista ja vähentäisi paljon puhuttua väärinymmärtämisen tarvetta. Jopa vihapuheelle, nykypäivän vitsaukselle, olisi vähemmän tarvetta ja tilaa.

Lempeys-osaamisen avulla voimme parantaa maailmaa.

Anu Lyra työskentelee toimitusjohtajana 21kind-konsulttiyrityksessä, joka keskittyy vaikuttavan vuorovaikutuksen valmentamiseen. Lisätietoja Lyrasta löydät osoitteesta: https://21kind.fi/.

Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Tekstimainonnalla tavoitat lukijat!

Tämä mainospaikka tavoittaa lähes kaikki artikkelien ja kolumnien lukijat tehokkaasti.

Käytä tätä mainospaikkaa, kun

  • haluat erottua joukosta,
  • saavuttaa uutta yleisöä ja
  • saada asiasi helposti perille.

Kokeile nyt ja kysy tarjousta! Ota meihin yhteyttä osoitteessa: toimitus@kollega.fi.

Lisätietoja mainoksesta löydät: https://kollega.fi/mediatiedot/

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)