KIRJABLOGI

Mainos
TEKSTI MARJA KASANEN | 2.3.2022 | KOLLEGA.FI
Paremman oppimisen käsikirja

Elämä on ikuista oppimista. Ihmismieli suuntautuu kuin luonnostaan oppimiseen, kun sille annetaan vain tilaisuus. Opimme asioita niin tutkintoon johtavien koulutusten, työssäoppimisen kuin omien kokemuksiemme avulla, emmekä koskaan lakkaa oppimasta.

Tarvitsemme oppimistaitoa koko elämämme. Oppimistaidon tarve ei katoa kouluvuosien päätyttyä tai akateemisen tutkinnon suorittamiseen. Oppiminen myös edistää hyvinvointia, itsetuntemusta ja jopa aivojen terveyttä ja on jo itsessään kiehtovaa ja arvokasta, Minna Miao sanoo kirjassaan Kasvun asenne oppimisessa. Kirjassaan Miao käsittelee sitä, miten ja millaisen tiedon pohjalta ihminen muodostaa käsityksensä oppimisesta ja miten tuo käsitys vaikuttaa häneen oppijana.

Keskeisellä sijalla kirjassa on kasvun asenne, joka perustuu Stanfordin yliopiston psykologian tohtori Carol Dweckin growth mindset -teoriaan. Dweckin mukaan ihmiset, joille kehittyy niin sanottu muuttumattomuuden asenne, ovat taipuvaisia tulkitsemaan, että taidot ovat pohjimmiltaan pysyviä ominaisuuksia, joihin ei voi vaikuttaa harjoittelemalla. Kasvun asenteen omaksuneet ihmiset puolestaan uskovat, että taitoja on mahdollista kehittää harjoittelemalla.

Kasvun ja muuttumattomuuden asenteilla onkin ratkaiseva vaikutus oppimiseen. Oppimiskäsitys, jossa kyvyt mielletään joustaviksi ja muovautuviksi, jättää enemmän liikkumatilaa kuin omaan ytimeen omaksuttu ajatus, että lahjakkuus ja osaaminen ovat pysyviä, muuttumattomia ominaisuuksia.

Muuttumaton käsitys omista kyvyistä on usein myös ehdoton ja lannistava. Se voi johtaa kohtuuttomiin standardeihin virheettömyyden pakosta ja fiksun vaikutelman ylläpidosta, jolloin ihminen joutuu ponnistelemaan uuvuksiin asti niiden eteen. Tällainen tavoite on jo lähtökohtaisesti tuomittu epäonnistumaan. Tavoitteen joustava muotoilu onkin tarpeen, jotta henkilön rajalliset voimavarat saadaan kanavoitua kunkin tilanteen kannalta olennaiseen ja ihminen ei muserru paineen alle, Miao sanoo kirjassaan.

Kirja jakautuu kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa herätellään lukija pohtimaan omaa oppimistaan ja käydään läpi kasvun ajattelun periaatteita. Toisessa osassa näitä periaatteita lähdetään soveltamaan ja tutkitaan niiden yhteyttä muun muassa ihmisen lahjakkuutta koskeviin uskomuksiin, kiinnostuksiin ja sisäiseen motivaatioon. Kolmannessa osassa keskitytään hyödyllisiin haasteisiin, joilla tarkoitetaan sellaisia väliaikaisia hankaluuksia oppimiselle, jotka johtavat lopulta kestävään oppimiseen.

Kirjassaan Miao ei kuitenkaan lupaa oppimisen onnistuvan pelkästään asennetta muuttamalla, sillä oppiminen on aina monen tekijän lopputulos. Hän korostaa myös oppijoiden erilaisuutta, sillä jokainen meistä oppii omalla tavallaan, eikä hitainkaan oppija ei ole toivoton! Oppiminen vaatii aina aikaa ja vaivaa, mikä pitää myös hyväksyä.

Kasvun asenne oppimisessa -kirja avartaa oivalla tavalla käsitystä oppimisesta ja kyseenalaistaa luutuneita käsityksiämme lahjakkuudesta. Kirja sopii erityisesti opiskelijoille ja aikuisopiskelijoille sekä kaikille, jotka ovat kiinnostuneet oppimisen kehittämisestä.

Kirjan nimi
Tekijä
Kustantaja
Painovuosi
Sivumäärä
Hinta
Kasvun asenne oppimisessa
Minna Miao
PS-Kustannus
2021
231 sivua
39 euroa

Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Tekstimainonnalla tavoitat lukijat!

Tämä mainospaikka tavoittaa lähes kaikki artikkelien ja kolumnien lukijat tehokkaasti.

Käytä tätä mainospaikkaa, kun

  • haluat erottua joukosta,
  • saavuttaa uutta yleisöä ja
  • saada asiasi helposti perille.

Kokeile nyt ja kysy tarjousta! Ota meihin yhteyttä osoitteessa: toimitus@kollega.fi.

Lisätietoja mainoksesta löydät: https://kollega.fi/mediatiedot/

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)