Valtakunnallinen etätyösuositus on päättynyt ja kaikissa organisaatioissa on jo jonkun aikaa pohdittu sitä, miten ihmiset saataisiin palaamaan työpaikoille. Verkko suorastaan vilisee vinkkejä ja uutisia siitä, miten juuri nyt kannattaisi panostaa työympäristöön ja miten sen on tehnyt organisaatio A tai B.

Vinkit itsessään ovat valtaosin erittäin hyviä ja taustalla on takuulla aito halu ja tavoite luoda työympäristöstä aiempaa houkuttelevampi. Sen sijaan olen hiukan yllättynyt siitä, että itse ihmisistä puhutaan ja kirjoitetaan sangen vähän. Tuskin kukaan kaipaa kahvihuoneesta sitä kahvikonetta, vaan niitä kahvihuonekeskusteluja ja ajoittain ryöpsähteleviä naurunremakoita.
Moni takuulla haluaa – ja ihan syystäkin – jatkaa etätyömoodissa tai ainakin hybridimallilla tästedeskin, mutta itse näen elintärkeänä ihan meidän ihmisten, eikä pelkästään organisaatioiden kannalta, että palailisimme ainakin ajoittain toistemme tykö.
Olen kirjoituksissani toistanut useamman kerran, että ilman aitoja ja spontaanejakin kohtaamisia vuorovaikutuksen kaikki kukat eivät pääse kukoistamaan. Itse kutsun spontaaneja kohtaamisia luovuuden siitepölyksi.
Kohtaamisilla on suuri vaikutus sekä luovuuteemme että koko ajatusmaailmaamme. Tämä koskee niin työtä kuin vapaa-aikaakin, sillä mielemme toimii 24/7. Alitajuntaisesti myös unen aikana.
Itsekin olen huomannut, että ajatusteni kehä pienenee, jos en saa sinne ajoittain piristysruiskeita toisilta. Olen keskustellut tästä myös verkostoni kanssa ja lähes kaikki ovat tulleet samaan lopputulemaan.
Toisaalta verkossa on tapahtunut myös hienoja asioita, kuten se, että monelle on tullut aivan eri tavalla tutuksi jopa kollegan koti ja välillä vahingossakin kenties koko perhe. Se on omalla tavallaan piirtänyt laajemman kuvan meistä ihmisinä. Tätä avautunutta mahdollisuutta tulisi ruokkia myös jatkossa.
Paluu konttorille höntsäilyn merkeissä
Viime aikoina olen leikitellyt ajatuksella, mitä itse tekisin, jos olisin tällä hetkellä päättäjän roolissa jossain isossa organisaatiossa. Siis sitä, miten järjestäisin juuri nyt ja tässä ajassa paluun konttorille ottaen huomioon tämän pitkään kestäneen poikkeusajan, jossa kuitenkin pääsääntöisesti vuorovaikutus on rajattu asiapitoisuuteen.
Itse järjestäisin, riippuen tietysti henkilöstön määrästä ja vaikkapa porrastettuna, paluun konttorille vapaan assosiaation merkeissä. Antaisin koko henkilöstölle muutaman tunnin aikaa täysin vapaaseen vuorovaikutukseen.
Yksikään yritys tai organisaatio ei tule kaatumaan siihen, että yhdestä päivästä irrotetaan X tuntia pelkkään höntsäilyyn. Sen sijaan uskon, että tällä tavoin jokainen organisaatio voisi luoda hyvän ponnahduslaudan paluulle ja muutaman tunnin investointi maksaisi itsensä takaisin monin kerroin ja lyhyessä ajassa.
Jokainen meistä haluaa tulla nähdyksi ja kuulluksi Ihmisenä. Tätä ei tulisi ikinä unohtaa, varsinkaan johtamisessa. Väitän, että jatkossa yhä useampi haluaa työskennellä organisaatioissa, jotka ymmärtävät tämän.
Tällä hetkellä lähes kaikkien mieltä painaa myös valitseva maailmantilanne ja tätä huolta ei tule tukahduttaa, sillä se ei sillä katoa. Nyt jos koskaan on siis osattava olla armollinen itseään ja muita kohtaan myös työpaikoilla.
Kuka osaa kulkea tämän suhteen etukenossa, ottaa ensimmäiset askeleet kohti uutta normaalia kestävältä pohjalta. Organisaatiot rakentuvat ihmisistä ja on ihmisistä kiinni, miten ne toimivat. Hyvässä ja pahassa.
Tämäkin tuntuu unohtuvan liian usein. Olemme kaikki saaneet lukea jopa maailmanlaajuisesta irtisanomisaallosta, joka on rantautunut myös Suomeen. Paras tapa pitää organisaation tärkeimmästä voimavarasta kiinni on investoida ihmisiin. Se on paras, tuottoisin ja kestävin investointi organisaation veto- ja pitovoiman kannalta.
Sillä ihmiset ovat organisaatioiden kestoliima.

Jyri Kansikas on paremman työelämän rakentaja ja työhyvinvoinnin edistäjä, joka työskentelee toimitusjohtajana Work goes happy Oy:ssä.
Lue myös Kansikkaan edelliset kolumnit Työelämän luottopakit, Mitä sinulle kuuluu?, Laiskuus ja ketutus voimavaroina ja Murrokset avaavat mahdollisuuksien ovia.
Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.
Oliko artikkeli kiinnostava?
Tämä mainospaikka tavoittaa lähes kaikki artikkelien ja kolumnien lukijat tehokkaasti.
Käytä tätä mainospaikkaa, kun
- haluat erottua joukosta,
- saavuttaa uutta yleisöä ja
- saada asiasi helposti perille.
Kokeile nyt ja kysy tarjousta! Ota meihin yhteyttä osoitteessa: toimitus@kollega.fi.
Lisätietoja mainoksesta löydät: https://kollega.fi/mediatiedot/