Onko olemassa työpaikkaa, jonka ilmapiiri olisi erinomainen? Ja mikä vaikuttaa työpaikan ilmapiiriin? Jokainen varmasti toivoo, ettei joutuisi omassa työpaikassaan vain miettimään, miten päivästä selviäisi. Hyvässä työpaikassa koetaan yhdessä onnistumisia ja osoitetaan, että ihmisistä välitetään. Kun ilmapiiri on hyvä, tuntuu töihin meneminen mielekkäältä.

Olen nähnyt läheltä sekä upeita työpaikkoja että sellaisia, joissa ihmiset voivat huonosti. Monella meistä on kuitenkin mahdollisuus vaikuttaa ainakin jollain tavalla oman työpaikan ilmapiiriin.
Yksi tärkeä tekijä, joka vaikuttaa vahvasti ilmapiiriin, on johtaminen. Hyvä johtaminen luo yrityskulttuurin, jossa parhaimmillaan viihdytään tai pahimmillaan ollaan koko ajan varuillaan. Kumpi äärilaita toteutuu, on monen asian summa. Vastuu ei kuitenkaan ole pelkästään johdolla, vaan jokainen voi myös omalta osaltaan vaikuttaa työpaikan ilmapiiriin.
Mistä tunnistaa epäterveen työpaikan
Tässä lista muutamista tekijöistä, jotka vaikuttavat työpaikan ilmapiirin:
- Työpaikka ei ole turvallinen – johdonmukaisuus puuttuu ja käytös on epäsopivaa. Työpaikalla esimerkiksi huudetaan tai rangaistaan julkisesti.
- Toimintakulttuuri on hyvin impulsiivinen, jolloin tärkeiden tehtävien hoito vaarantuu.
- Työpanosta ei arvosteta ja työntekijä on vain ratas koneistossa. Työpaikalla ei tervehditä eikä kiitetä.
- Jos työpaikalla on suuri vaihtuvuus, sen taustalla on usein enemmänkin ongelmia.
- Työpaikkakiusaaminen on aina merkki siitä, että työpaikalla on selkeä ongelma.
- Työntekijältä vaaditaan kohtuuttomia joustoja, työn ja vapaa-ajan raja ylittyy toistuvasti.
- Asioista ei keskustella avoimesti ja työpaikalla vallitsee pelon kulttuuri.
Seitsemän ilmapiirin heikentäjää
Kompastuskivet vaikuttavat poikkeuksetta työpaikan ilmapiiriin negatiivisesti. Näitä kompastuskiviä on seitsemän: kiiretauti, marttyyrius, jäärätauti, vähättely, ylimielisyys, ahneus ja sabotointi. Nostan tässä esiin neljä yleistä teemaa ja miten ne vaikuttavat työpaikan viihtyvyyteen.
- Kiiretauti saa aikaan sen, etteivät ihmiset ole aidosti läsnä, vaan kiirehtivät ja säntäilevät tehtävästä toiseen. Tämä puolestaan johtaa siihen, että asioita hoidetaan huonosti.
- Marttyyrius näkyy työpaikalla kuppikuntina ja valittamisena. Aina on jonkun syy, että asiat ovat huonosti. Negatiivisuus syö energiaa.
- Jäärätauti estää uusien, hyvien ideoiden esittämisen, sillä ehdotukset ammutaan alas ja jämähdetään vanhoihin, toimimattomiin toimintamalleihin.
- Ylimielisyys aiheuttaa arvostelua, kiusaamista ja myös virheiden peittelyä, jolloin työntekijät ovat jatkuvasti varuillaan.
Muutamia vinkkejä mitä voit itse tehdä:
- Kiinnitä huomiota, miten toimit, kun tunnistat huonon työilmapiirin.
- Pysy tyynenä, vaikka kokisit sisälläsi tarvetta reagoida vahvasti.
- Keskity tekemään oma osuutesi niin hyvin kuin voit.
- Ota puheeksi, miten asioita voisi kehittää, mikäli palautteen anto on turvallista.
- Pyri omalla toiminnallasi edistämään toimia yhteiseksi hyväksi.
”Työpaikan kulttuuri on menestyvän yrityksen selkäranka.”
Gary Vaynerchuk

Voit selvittää omat pelkomallisi tekemällä testin.
Lisätietoa aiheesta e-kirjassa: Onnistumisen esteet https://bookboon.com/fi/onnistumisen-esteet-ebook

Lisätietoa Tasapainon Avaimista osoitteessa www.k2b.fi ja carita.nyberg@k2b.fi
Lue myös Nybergin aiemmat kolumnit Neljä askelta onnistuneeseen vuorovaikutukseen, Miten viestiä paremmin etätyössä ja 12 tunnusmerkkiä huonosta johtajuudesta.
Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.
Oliko artikkeli kiinnostava?
Tämä mainospaikka tavoittaa lähes kaikki artikkelien ja kolumnien lukijat tehokkaasti.
Käytä tätä mainospaikkaa, kun
- haluat erottua joukosta,
- saavuttaa uutta yleisöä ja
- saada asiasi helposti perille.
Kokeile nyt ja kysy tarjousta! Ota meihin yhteyttä osoitteessa: toimitus@kollega.fi.
Lisätietoja mainoksesta löydät: https://kollega.fi/mediatiedot/