KIIRE HALLINTAAN

Mainos
TEKSTI MIIA HUITTI KUVA VILLE HUITTI | 22.9.2021 | KOLLEGA.FI
Mikä ajatus estää sinua ryhtymästä toimeen?

Olin katsellut kakkoskylpyhuoneemme vähän nuhruisia kaakeleita jo viikkoja sillä silmällä, että ne pitäisi pestä. Joka kerta, kun pesin hampaita kylpyhuoneessa, tuo ajatus vaivasi minua. Huomasin selittäväni itselleni toistuvasti, että en millään ehdi pestä kylppäriä, koska urakka on iso ja vie paljon aikaa. Ajattelin palaavani asiaan sitten, kun on enemmän aikaa. Sitten kun. Tiedät varmasti tunteen.

Miia Huitti on stressivalmentaja ja Onnellisuustutkimusinstituutin perustaja, joka haluaa auttaa ihmisiä voimaan paremmin.

Eräänä päivänä vain kyllästyin päivittelemään mielessäni kaakeleiden siivousta ja päätin, että NYT lähtee. En halunnut piinata itseäni enää päivääkään ajatuksella “pitäisi” ja “sitten kun on aikaa”. Päätin myös katsoa kellosta aikaa, kuinka kauan siivousurakka kestäisi. Pienen kylpyhuoneen seinien ja lattian pesu kesti vain reilut 10 minuuttia! Mitä ihmettä? Tämän kymmenminuuttisen takiako olin stressannut ja piinannut itseäni ja kokenut harmia saamattomuudestani?

Saatat tunnistaa tässä jotain tuttua! Ehkä sinäkin olet kokenut, että jonkin asian aloittaminen tai loppuun saattaminen saattaa muodostua meille vaikkapa työssä lähes ylitsepääsemättömäksi. Ja mitä pidempään asiaan jää tarttumatta, sitä hankalammaksi aloittaminen käy. Mitä pidempään jätät tekemättä sen, mitä pitäisi, sitä enemmän häpeää ja ahdistusta asia myös herättää. Ja sitä enemmän keksit tarinoita ja syitä siihen, miksi asiaa ei kannata eikä edes voi vielä hoitaa, vaan joskus paremmalla ajalla sitten.

Täydellisyyden tavoittelu lamaannuttaa

Asiat eivät niinkään meitä stressaa vaan se, miten me niihin suhtaudumme, veisteli Epiktetos jo parituhatta vuotta sitten. Ajatuksemme ja omat ohjelmointimme ovat usein ryhtymisen ja loppuunsaattamisen suurimpia esteitä. Saatamme kuvitella urakan liian suureksi ja aikaavieväksi, jolloin omat ajatuksemme uuvuttavat meidät jo ennen kuin edes aloitamme. Saatamme syvällä sisimmässämme ja jopa tiedostamattamme ajatella, ettemme kuitenkaan pysty siihen, emme ole riittävän hyviä tai taitavia eikä siitä kuitenkaan tule mitään. Usein haluamme saada aikaan täydellistä ja moitteetonta jälkeä ja tämä ajatus lukitsee luovuutemme ja saa meidät helposti luovuttamaan jo alkutekijöissä.

Huomaatko, mitkä ajatukset sinulle ovat ominaisimpia, kun vitkastelet tai välttelet jonkin asian tekemistä? Tarvitsemme mielestäni enemmän armollisuutta ja lempeyttä itseämme kohtaan ja rennompaa otetta tekemiseen. Yritän itse opetella kahta ajatusta: että tehty on parempi kuin täydellinen ja että voi aloittaa jo ennen kuin on valmista ja täydellistä. Opettelen sallimaan itselleni keskeneräisyyttä ja virheitä ja oppimaan niistä seuraavaa kertaa varten antamatta niiden lamaannuttaa minua.

Palastele tehtävä Pomodoron avulla

Monesti, kun jokin tehtävä on tuntunut liian isolta ja työläältä, olen saanut apua pomodoro-menetelmästä, joka on italialaisen Farncesco Cirillon 1980-luvulla keksimä työkalu. Menetelmän nimi pomodoro tarkoittaa tomaattia ja viittaa tomaatin näköiseen ajastimen.

Pomodoron idea on seuraava:

1. Keskity yhteen asiaan tiiviisti 25 minuutin ajan
Aseta ajastin soimaan 25 minuutin päähän. Poista kaikki keskeytystekijät, kuten sähköpostin ja somen äänet, ja tartu toimeen.

2. Pidä viiden minuutin tauko
Kun kello soi, pidä viiden minuutin tauko. Anna aivojen levätä ja tee jotain aivan muuta. Hae kahvi, kävele rappusissa, piipahda pihalla.

Jos jatkat pomodoroa yli neljä kertaa, pidä niiden jälkeen pidempi 20 minuutin tauko. Voit kokeilla pomodoroa myös 50 – 10 minuutin syklissä.

Netissä ja kännykkäänkin on saatavilla pomodoroon liittyviä ajastimia. Tässä niistä yksi: https://tomato-timer.com/

Tehtävien palastelu pienempiin annoksiin sekä armollisempi suhtautuminen itseen ovat avainasemassa niin isompien juttujen aloittamisessa kuin kesken jääneiden asioiden loppuunsaattamisessa. Ja kun tunnistat, mikä ajatusmalli yleensä aiheuttaa vitkastelua, olet jo voiton puolella.

Miia Huitti on kirjailija, puhuja, stressivalmentaja ja Onnellisuustutkimusinstituutin perustaja, jonka intohimona on tutkia onnellisuutta, auttaa oivaltamaan stressin syitä ja opettaa tehokkaita työkaluja stressinhallintaan. Huitti on koulutukseltaan johtamisen KTM ja HuK sekä sertifioitu stressivalmentaja.

Huitin nettisivut löytyvät osoitteesta https://www.miiahuitti.fi/. Twitter: @huittimiia. Facebook: Stressivalmentaja Miia HuittiLinkedin Miia Huitti

Lue myös Miia Huitin aiemmat kolumnit Anna itsellesi lupa rentoutua ja Suunnitelmallisuus luo selkeyttä arkeen sekä Huitista tehty henkilökuva Unelmana onnellisuusinstituutti.

Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Kaipaatko tukea itsesi tai muiden johtamiseen, esihenkilö tai projektipäällikkö?

Kaipaatko uusia näkökulmia? Tökkiikö tiimisi toiminta? Tahdotko vahvistaa valmentavan johtamisen taitojasi?

Osallistu esihenkilöille ja projektipäälliköille tarkoitettuihin etäcoachausryhmiin, jossa saat yksilöcoachausta ryhmässä.

Ryhmässä (jossa max 6 henkilöä)

  • saat coachausta omissa tavoitteissasi
  • pääset sparraamaan muita
  • kehityt valmentavan johtamisen taidoissa.

Lähde mukaan innostavalle kehittymismatkalle! Ryhmiä myös uusille esihenkilöille ja projektipäälliköille.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen: https://www.laurasundell.fi/ryhmat/

Laura Sundell, sertifoitu business coach, DI

laura@laurasundell.fi  +358 45 657 9608

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)