KIRJABLOGI

Mainos
TEKSTI MARJA KASANEN | 9.6.2021 | KOLLEGA.FI
Kurkistus mentaali­valmennuksen maailmaan

Mielentaidot ovat alkaneet kiinnostaa yhä useampia. Jokainen voikin vaikuttaa omaan mieleensä, mutta ilman opastusta se ei välttämättä onnistu. Yksi apuväline aiheen tarkempaan perehtymiseen on Rita Ahvenniemen kirja Mental Training, jossa avataan mentaalivalmennuksen kiehtovaa maailmaa.

Nykypäivänä olemme usein stressaantuneita, uupuneita, huolestuneita ja hämmentyneitä. Kaipaisimme ohjausta, jotta pysyisimme suunnistamaan paremmin työ- ja yksityiselämässä, saamaan perspektiiviä asioihin, asettamaan tavoitteita, ratkaisemaan arkipäivän pulmia ja saamaan elämämme jonkinlaiseen tasapainoon. Tähän tarvitsemme resilienssiä ja stressinkestävyyttä, eli henkistä voimaa, jota voimme vahvistaa mentaalivalmennuksella, Rita Ahvenniemi sanoo kirjassaan.

Mentaalivalmennuksesta haetaan tavallisimmin apua stressiin, unettomuuteen, itsetunto-ongelmiin, motivaation puutteeseen ja epämääräisiin kipuihin. Kaikkiin näihin voidaan vaikuttaa mentaalivalmennuksella ja näitä kaikkia myös käsitellään kirjassa.

Kirjan toisessa luvussa perehdytäänkin stressiin, sen hallintakeinoihin ja palautumiseen. Luvusta kävi ilmi muun muassa mielenkiintoinen tutkimustieto, jonka mukaan stressi on haitallista pääasiassa niille, jotka uskovat, että stressi on pahasta. Paljon stressiä kokevilla henkilöillä, jotka eivät pitäneet sitä vaarallisena, oli kaikkein pienin kuolemanriski, myös niihin verrattuna, joilla oli vähiten stressiä. Parhaiten pysymme terveinä suhtautumalla stressiin oikealla tavalla. Muuttamalla tapaamme ajatella stressistä, muutamme kehon vastetta.

Stressin lisäksi uniongelmat ovat tänä päivänä varsin yleisiä. Niihin keskitytään kolmannessa luvussa, jossa aiheesta annetaan lohdullista tietoa. Kun unen määrää on unilaboratoriossa tutkittu tarkoilla mittareilla, on osoittautunut, että nukumme paljon enemmän kuin uskomme. Luulemme olevamme hereillä, vaikka saatamme liukua pitkiä aikoja edestakaisin unen ja hereillä olon välimailla. Huolehdimme välillä turhankin paljon unen saamisesta. Mentaalivalmennuksesta on hyötyä myös näihin ongelmiin ja luvussa annetaan hyviä vinkkejä unensaantiin.

Kirjassa käsitellään lisäksi jännitystilojen hallintaa, riippuvuuksia, tehokasta oppimista ja ajanhallintaa sekä perehdytään erilaisiin rentoutusmenetelmiin ja sivutaan lyhyesti NLP-menetelmiä. Kirjassa on runsaasti mielenkiintoisia ja käytännönläheisiä tapauskuvauksia sekä paljon erilaisia mentaalivalmennuksen perusharjoituksia, joista jokainen varmasti löytää itseä hyödyttäviä harjoitteita.

Kirja sopii etenkin valmentajille ja coacheille, mutta myös kaikille, jotka ovat kiinnostuneet mentaalivalmennuksesta ja mielen hallinnasta.

Kirjan nimi
Tekijä
Kustantaja
Painovuosi
Sivumäärä
Hinta
Muuta
Mental Training
Rita Ahvenniemi
Rita Ahvenniemi
2021
247 sivua
33 euroa
Kirja on saatavissa sekä suomeksi että ruotsiksi.

Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Kaipaatko tukea itsesi tai muiden johtamiseen, esihenkilö tai projektipäällikkö?

Kaipaatko uusia näkökulmia? Tökkiikö tiimisi toiminta? Tahdotko vahvistaa valmentavan johtamisen taitojasi?

Osallistu esihenkilöille ja projektipäälliköille tarkoitettuihin etäcoachausryhmiin, jossa saat yksilöcoachausta ryhmässä.

Ryhmässä (jossa max 6 henkilöä)

  • saat coachausta omissa tavoitteissasi
  • pääset sparraamaan muita
  • kehityt valmentavan johtamisen taidoissa.

Lähde mukaan innostavalle kehittymismatkalle! Ryhmiä myös uusille esihenkilöille ja projektipäälliköille.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen: https://www.laurasundell.fi/ryhmat/

Laura Sundell, sertifoitu business coach, DI

laura@laurasundell.fi  +358 45 657 9608

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)