Mikä on se suunta, johon suomalainen yhteiskunta ja työelämä on menossa? Näkemyksiä on yhtä monia kuin ennustajiakin. Tarkastelemme tulevaisuutta aina tiettyjen linssien läpi. Siinä, missä tuomiopäivän ennustajat kertovat kaiken menevän alamäkeen, sinisilmäisimmät idealistit näkevät edessä pelkkää nousukiitoa. Mutta millaiset teemat näyttäytyvät – mahdollisimman – objektiivisesti tarkasteltuna olennaisimmilta suomalaisen yhteiskunnan ja työelämän tulevaisuutta ajatellen? Mihin suomalainen työelämä on menossa?

Osa työelämän tulevaisuuden ennustajista povaa meille kansantaloudellisesti vaikeita aikoja, yhteiskuntamme huolto- ja kantosuhteen romahtamista, tarvetta lisätyövoimalle ja radikaaleille rakenteellisille muutoksille yhteiskunnassamme. Osa taas näkee, että suomalainen työelämä on menossa positiiviseen suuntaan ja ”kehityksen kehittyvän”. Toisille tulevaisuus näyttäytyy teknologian ja digitaalisuuden värittämänä, toiset puolestaan näkevät, että teknologisen kehityksen keskellä nimenomaan inhimilliset ihmistaidot korostuvat.
Kaikki ovat oikeassa ja samalla väärässä. Totuus on jonkinlainen kompleksi synteesi tästä kaikesta. Paras yhteinen ymmärrys tulevaisuudesta syntyy, kun mahdollisimman erilaisia mielipiteitä, näkemyksiä, tietoa ja osaamista omaavat pääsevät kohtaamaan vuorovaikutuksessa keskenään.
Miltä tulevaisuus näyttää?
Kansainvälisesti kuuluisalta talous- ja tulevaisuustutkijalta kysyttiin, miltä tulevaisuus näyttää. Hän vastasi kysymykseen niin hyvin kuin osasi: En tiedä!
Kukaan meistä ei voi tarkkaan ottaen tietää, miltä tulevaisuus näyttää – ei edes parhaimmat tulevaisuustutkijat. Voimme luoda vain visioita, skenaarioita ja mallinnuksia, joista toiset toteutuvat ja toiset eivät. Vai onko asia näin? Onko ihmisellä vain pelkääjän paikka tulevaisuuden edessä?
Tulevaisuus on tehtävä
Suomen valtion omistama tietoverkkoyhtiö Cinia on kiteyttänyt omaan mainossloganiinsa jotain olennaista tulevaisuudesta. Sen slogan kuuluu: Tulevaisuus on tehtävä. Alun perin lausahdus toki taitaa olla peräisin jo 90-luvulta Esko Ahon kirjan nimestä. Oli lausahduksen alkuperä mikä tahansa, sisältää se timanttisen tärkeän ajatuksen.
Loppujen lopuksi me ihmiset yhdessä olemme kuskin paikalla tulevaisuuden suuntien määrittelyssä. Me yhdessä teemme tulevaisuuden. Ja voimme vaikuttaa siihen millaiseksi tulevaisuuden yhteiskunta ja työelämä muodostuvat. Siksi olennainen kysymys on se, millaista työelämää ja yhteiskuntaa haluamme olla yhteisesti rakentamassa. Ja missä juuri sinä voit olla hyödyksi hyvää tulevaisuuden yhteiskuntaa rakennettaessa.
Olennainen yhteinen tavoite tulevaisuutta koskien lienee se, että toimisimme yhdessä sellaisten päämäärien ja tavoitteiden edistämiseksi, jotka tekevät yhteiskunnastamme mahdollisimman hyvän paikan elää, olla ja tehdä työtä niin nykyisille kuin tulevillekin sukupolville.
Millä tavoin sinä osallistut hyvän tulevaisuuden tekemiseen?

#Koeaika – käytännön tutkimusmatka suomalaiseen työelämään
Jaakko Sahimaan kontribuutio hyvän tulevaisuuden työelämän ja yhteiskunnan rakentamiseen muodostuu työyhteisöjen ja johtamisen kehittämisestä organisaatiopsykologina, akateemisen tutkimuksen tekemisestä liittyen työelämän mielekkyyteen ja merkityksellisyyteen sekä käytännönläheisestä #Koeaika-tutkimusmatkasta, jonka Sahimaa toteuttaa vuoden 2021 aikana.
#Koeaika-projektin puitteissa Sahimaa tekee 12 kuukauden aikana 12 erilaista työtä 12 eri toimialalla ja tarkastelee ruohonjuuritasolla sitä, miltä suomalainen työelämä näyttää ja mihin suuntaan se on menossa. Vuoden mittaisen matkan jälkeen hän kokoaa päätelmänsä suomalaisen työelämän nykytilasta ja sen tulevaisuudesta kirjan kansiin sekä dokumentin muotoon.
Sahimaan tutkimusmatkaa pääset tämän vuoden aikana seuraamaan osoitteessa https://duunitori.fi/koeaika sekä Sahimaan henkilökohtaisissa somekanavissa Instagramissa, Twitterissä, Facebookissa ja Linkedinissä.

Lue myös Sahimaan aiemmin julkaistut kolumnit Turvaudu toivoon kaaoksen keskellä, Kohti tervettä ja inhimillisesti tehokasta työelämää ja Onko riittävän hyvä riittävän hyvä myös työelämässä?
Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.
Oliko artikkeli kiinnostava?
Tämä mainospaikka tavoittaa lähes kaikki artikkelien ja kolumnien lukijat tehokkaasti.
Käytä tätä mainospaikkaa, kun
- haluat erottua joukosta,
- saavuttaa uutta yleisöä ja
- saada asiasi helposti perille.
Kokeile nyt ja kysy tarjousta! Ota meihin yhteyttä osoitteessa: toimitus@kollega.fi.
Lisätietoja mainoksesta löydät: https://kollega.fi/mediatiedot/