WORK GOES HAPPY

Mainos
TEKSTI JA KUVA JYRI KANSIKAS | 18.11.2020 | KOLLEGA.FI
Empatia eliminoi ennakko­luuloja

Empatia on ollut taas laajasti esillä – ja hyvästä syystä. Sillä on merkittävä rooli meidän ihmisten välisessä kanssakäymisessä. Empatia on taito asettua toisen asemaan ja kyky astella hänen saappaissaan. Mitä useammin astelemme muiden saappaissa, sitä paremmin opimme ymmärtämään toisiamme sekä erilaisia syy-seuraussuhteita, jotka eivät meille muuten avautuisi.

Jyri Kansikas on Work goes happy Oy:n toimitusjohtaja.

Joskus syvä ymmärrys tulee jopa kipeän kokemuksen kautta. Ne, jotka ovat löytäneet itsensä täysin uudesta ympäristöstä ja kulttuurista tietävät kokemuspohjaisesti, mitä kulttuurishokki tarkoittaa. Akuutimmassa shokin vaiheessa oma mieli pyrkii kieltämään kaiken uuden ja peilaa sekä vertaa kaikkea ympärillä olevaa omien kokemusten turvasatamaan. Siihen, missä kaikki oli mukamas hyvin ja missä asiat tehtiin juuri oikealla tavalla. Ihminen, joka on tuon shokin kokenut ja päässyt siitä yli, tietää myös, että ne harhaiset, mutta niin lujasti otteessaan pitävät uskomukset, ovat suurimmilta osin täyttä puppua ja pumpuliin käärittyjä valheita.

Näille vahvoille tunteille on helppo naureskella jälkeenpäin, vaikka shokin kourissa ne eivät naurata lainkaan. Miksi uskomukset taistelevat niin kovasti vastaan ja miksi uusi ja erilainen näyttäytyy niin pelottavana? Niin, kyse on tosiaan pelosta. Meillä ihmisillä on ikävä taipumus roikkua kiinni jopa tuhoisasti jossain tutussa ja turvallisessa, sen sijaan, että kurottaisimme avoimin mielin kohti uutta ja erilaista. Tätä mielen taistelua on havaittavissa kaiken aikaa ja kaikkialla. Niin työyhteisöissä kuin yhteiskunnassakin.

Moni mieli avartuisi ja ajatukset löytäisivät aivan uusia syvyyksiä, jos kykenisimme olemaan jo lähtökohtaisesti vähän ennakkoluulottomimpia. Vielä syvempään sukellukseen tarvitaan aitoa kiinnostusta ja halua kurottaa kohti toista ja erilaista. Ja empatiaa. Sitä kykyä nähdä asiat toisen silmin.

Taito asettua asiakkaan saappaisiin

Empatiasta puhuttaessa se nostetaan yhdeksi tärkeimmistä työelämätaidoista. Se on myös edellytys sille, että monimuotoisuudesta ja erilaisuudesta tulee kitkan sijaan voimavara. Omiin silmiini ei ole kuitenkaan vielä kovin montaa kertaa osunut kirjoituksia siitä, miten tärkeää se on myös yrityksille ja niiden menestykselle.

Yritysten tehtävähän on ratkaista asiakkaidensa ongelmia ja siten vastata heidän tarpeisiinsa. Miten ikinä voisi olla mahdollista tunnistaa näitä tarpeita, jos ei ole kykyä asettua asiakkaan saappaisiin? Väitän, että esimerkiksi myyjien – siis niiden, jotka tuovat rahat yrityksiin – tärkein taito on empatia.

Monesti ”hyviä” myyjiä luonnehditaan sanoilla sympaattinen, seurallinen, hyvä suustaan jne. Kaikki nämä ovat ihan kelpo ominaisuuksia. Oikeasti hyvä myyjä on kuitenkin ennen kaikkea empaattinen. Kun sympaattinen myyjä jatkaa vielä small talkia asiakkaan kanssa, empaattinen myyjä on jo ymmärtänyt asiakkaan tarpeet, tehnyt kaupat ja lähettänyt laskun. Hän on siis tietoisesti kuunnellut asiakasta, ollut hänen tarpeistaan aidosti kiinnostunut ja osannut astella sen tarvittavan hetken asiakkaan saappaissa.

Mielestäni olisi muutenkin jo aika lopettaa alentavat puheet myyjien elintärkeästä työstä. Oikeasti hyvä myyjä on mielestäni yrityksen sekä asiakkaiden paras konsultti ja yhteistyökumppani.

Takinkääntäminen on kypsyyttä

Olen aina harmitellut sitä, että takinkääntämiselle on langetettu ikävä maine. Tämä ikävä maine ei ole suinkaan kotoperäinen, vaan maailmalaajuinen.

Miksi siis ajattelen, että takinkääntö on hyväksi? Siksi, että ajatusten ja mielipiteiden muuttuminen on pääsääntöisesti vain laajemman ymmärryksen tulos. Monet pinttymät mielissämme ovat sinne muualta syötettyjä. Kun alamme tietoisesti tarkastella ja pohtia niitä, saatamme ymmärtää, etteivät ne ole tosia. Empatialla on tässäkin iso rooli.

Jyri Kansikas on paremman työelämän rakentaja ja työhyvinvoinnin edistäjä, joka työskentelee toimitusjohtajana Work goes happy Oy:ssä.

Lue myös Kansikkaan edelliset kolumnit Vaani ja vaali valonpilkahduksia sekä Mitä jos keskittyisimme siihen, mikä toimii?

Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Tekstimainonnalla tavoitat lukijat!

Tämä mainospaikka tavoittaa lähes kaikki artikkelien ja kolumnien lukijat tehokkaasti.

Käytä tätä mainospaikkaa, kun

  • haluat erottua joukosta,
  • saavuttaa uutta yleisöä ja
  • saada asiasi helposti perille.

Kokeile nyt ja kysy tarjousta! Ota meihin yhteyttä osoitteessa: toimitus@kollega.fi.

Lisätietoja mainoksesta löydät: https://kollega.fi/mediatiedot/

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)