HYVINVOINTI

Mainos
TEKSTI ANNIKA HAVASTE KUVA JULIA ALAKULJU | 23.9.2020 | KOLLEGA.FI
Pieniä tekoja – suuria terveys­vaikutuksia

Moni elämäntapamuutos kaatuu arjen kiireisiin. Ruokavalion muuttaminen ja liikunnan lisääminen vievät aikaa ja energiaa, joita ei tahdo jäädä yli jo täyteen ahdetussa päivässä. Siksi suuri osa innolla aloitetuista, huolella valituista ruokavalio- ja liikuntaohjelmista jää kokeiluksi. Mutta entä jos kaiken voisi tehdä hiukan lempeämmin ja itseään kuunnellen, omaan arkeen sopivaan tahtiin?

Annika Havaste on ravintovalmentaja, luennoitsija ja kouluttaja, jota hyvä ruoka, liikunta ja hyvinvointi inspiroivat.

Jo viisi minuuttia riittää. Käytä se omaan hyvinvointiisi eniten vaikuttavaan asiaan, niin saat lopulta haluamiasi tuloksia. Saatat lopulta myös lisätä tähän hyvinvointitekoon käyttämääsi aikaa, koska alat aidosti nauttia siitä.

Monesti jätämme hyvinvointiamme lisäävät asiat tekemättä, koska tehtäviä olisi niin monta, ettemme hahmota mistä kannattaisi aloittaa. Mutta jos valitset niistä vain yhden, mikä olisi se asia, jonka tekeminen olisi tärkeää? Tämä voi olla vaikkapa kahden jumppaliikkeen tekeminen päivittäin kotona käyttäen siihen muutaman minuutin tai marjasmoothien valmistaminen töihin välipalaksi. Kun ensimmäinen hyvinvointiteko on muuttunut tottumukseksi, voit ottaa ohjelmaan seuraavan.

Hyvinvointiin ei ole yhtä oikeaa reseptiä

Jokainen haluaa voida hyvin, mutta siihen ei ole vain yhtä reseptiä. Hyvin voiminen voi tarkoittaa myös esimerkiksi hyviä sosiaalisia suhteita, mielen säännöllistä rauhoittamista tai riittävää unta. Niillä on tutkittuja ja voimakkaita positiivisia vaikutuksia terveyteen.

Hyvinvointi voidaan jakaa moneen eri osa-alueeseen, joihin kuuluvat ravinto, liikunta, ulkoilu, stressitaso, unen määrä ja laatu, sekä henkiseen hyvinvointiin vaikuttavat asiat, kuten sosiaaliset suhteet ja merkityksellisyyden kokeminen työssä ja muussa elämässä. Näiden osa-alueiden tarkastelu omalla kohdalla auttaa hahmottamaan, mistä asioista kannattaa aloittaa oma hyvinvoinnin lisäämisen ja terveyden parantamisen polku.

Näiden lisäksi tulisi tarkastella omaa ruutuajan määrää ja sosiaalisen median käyttöään – ne voivat viedä tärkeää aikaa unelta, seurustelulta ja aidolta läsnäololta itselle ja muille.

Elämä tasapainoon – ruokavaliota myöten

Terveellisinkään ruokavalio ei yksinään riitä parantamaan yksilön vointia, jos stressitaso hipoo pilviä päivittäin. Myöskään paino ei putoa eikä suoliston oireilu laannu kovan stressin aikana. Tässä tapauksessa kannattaakin ensin puuttua stressin syihin ja opetella stressin hallinnan keinoja.

Ruokavaliota kannattaa hahmottaa muutenkin kuin proteiinin, rasvojen ja hiilihydraattien osalta. Ruokavalion muutoksen voi suunnitella lisättävien ja poistettavien tai rajoitettavien ravintoaineiden näkökulmasta.

Tärkeintä on lisätä kasvisten määrää ja monipuolisuutta, sekä opetella syömään riittävä määrä käsittelemättömiä, luonnollisia rasvoja kylmäpuristetuista öljyistä ja pähkinöistä.

Poistettavien ja rajoitettavien listalle kannattaa laittaa kuiduttomia, valkoisia jauhoja sisältävät leivät ja muut tuotteet, sokeri ja valmiista ruokatuotteista löytyvät käsitellyt rasvat, kuten osittain kovetettu kasvirasva.

Kannattaa muistaa, että hyvinvointi perustuu tasapainoon. Kun elämän eri osa-alueet ovat balanssissa, jaksamme kaikin puolin paremmin.

Annika Havaste on toiminut FLT ravintovalmentajana runsaan kymmenen vuoden ajan. Hän on auttanut lukuisia ihmisiä saavuttamaan terveystavoitteensa lähtötilanteesta riippumatta. Havaste myös luennoi ja valmentaa ravinto- ja elämäntapa-aiheista yrityksissä. Havaste on lisäksi kirjoittanut ravintoaiheisia tietokirjoja, joista uusin on Suolistoa hoitamalla superaivot, viisi askelta parempaan työtehoon ja palautumiseen, Viisas elämä 2019. Lisätietoja Havasteesta löydät osoitteessa http://www.annikahavaste.fi/.

Lue myös Havasteen aiemmin kolumnit Tervellisellä lounaalla on paikkansa etätyössäkin ja Vinkkejä immuniteetin vahvistamiseen.

Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Uusi vuosi, uudet tavoitteet: Haluatko kehittyä johtamisessa?

Haluatko kehittyä itsesi tai muiden johtamisessa? Tai oletko tuore esihenkilö, tiiminvetäjä tai projektipäällikkö. Tahdotko vahvistaa valmentavan johtamisen taitojasi?

Ilmoittaudu mukaan esihenkilöille, tiiminvetäjille ja projektipäälliköille tarkoitettuihin coachausryhmiin. Uudet etäryhmät käynnistyvät tammikuussa 2022.

Ryhmässä (jossa max 6 henkilöä)

  • saat coachausta omissa tavoitteissasi
  • pääset sparraamaan muita
  • kehityt valmentavan johtamisen taidoissa.

Omia ryhmiä myös uusille esihenkilöille, tiiminvetäjille ja projektipäälliköille.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen: https://www.laurasundell.fi/

Laura Sundell, sertifoitu business coach, DI

laura@laurasundell.fi  +358 45 657 9608

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)