VIERAILIJA

Mainos
TEKSTI MIRVA TUOVINEN KUVA SOILA SUHONEN | 12.8.2020 | KOLLEGA.FI
Miten optimoida vireyttään työssä

Ruokavaliolla voi vaikuttaa oleellisesti jaksamiseen niin fyysisessä työssä kuin aivotyössä, sillä aivot toimivat laadukkaalla ravinnolla. Ravitsemus vaikuttaa myös mielialaan: hyväntuulisena ei tule tiuskittua työkavereillekaan, kun mieli on positiivinen ja olo energinen. Ravitsemukseen liittyy vahvasti myös verensokeri, jonka heittely vaikuttaa suoraan vireyteen. Pidemmällä tähtäimellä kannattaa huolehtia tiettyjen ravintoaineiden, kuten D-vitamiinin, B12-vitamiinin ja raudan saannista, sillä niiden puutostiloihin voi liittyä väsymysoireita.

Pidä verensokeri tasaisena

Mirka Tuovinen on valmentaja ja sisällöntuottaja, joka työskentelee viestinnän ja palvelun kehittämisen parissa Puhti Lab Oy:ssä.

Tasainen verensokeri on avain siihen, että energiataso pysyy tasaisena koko päivän. Yleensä liian iso lounasannos tai liian suuri hiilihydraattien määrä yhdellä kertaa kostautuu noin puolen tunnin tai tunnin päästä tolkuttomana väsymyksenä – jota pyrimme korjaamaan iltapäivällä kofeiinin voimin.

Väsymyksen voi välttää esimerkiksi ajoittamalla suuremmat hiilihydraattiannokset iltaan, mikä voi myös auttaa unen saantia ja nukkumaan paremmin. Liian suuria annoskokoja kannattaa ylipäätään välttää. Varsinkin niin sanotut nopeat hiilihydraatit aiheuttavat voimakasta väsymystä varsin pian niiden nauttimisen jälkeen. Myös hiilihydraattien laatuun ja määrään kannattaa kiinnittää huomiota ennenkuin salakavalasti hiipivä esidiabetes ja varsinainen diabetes pääsevät puhkeamaan.

Huolehdi ravintoaineiden saannista

D-vitamiinin puutos voi aiheuttaa esimerkiksi alavireyttä, väsymystä ja mielialan laskua. D-vitamiinia saadaan lähinnä auringosta, mutta jonkin verran myös esimerkiksi kalasta. Melko suuri osa suomalaisista kärsii D-vitamiinin vajeesta, eikä vitamiinia saada kesälläkään auringosta välttämättä riittävästi. Monilla tuntuu olevan syvään juurtunut ajatus, että monipuolista ruokaa syövän ei tarvitse käyttää ravintolisiä, mutta D-vitamiini on tästä poikkeus.

B12-vitamiini on tärkeä hermoston kannalta. Sen puutos voi vaikuttaa esimerkiksi ajatteluun, muistiin ja keskittymiskykyyn. Oireita saattaa esiintyä vasta vuosien päästä puutostilasta, jonka vuoksi omaa vitamiinitasoa on hyvä seurata säännöllisin väliajoin. B12-vitamiinin puutos koskee erityisesti ikääntyviä sekä vegaani- tai kasvisruokavaliota noudattavia ja henkilöitä, jotka eivät syö riittävän monipuolisesti. B12-vitamiinia saadaan vain eläinperäisistä ruoista.

Raudan yksi tärkeimmistä tehtävistä on hapen kuljettaminen elimiin, kuten sydämeen ja lihaksiin. Rautaa on välttämätöntä saada ravinnosta. Jos rautaa ei saa riittävästi tai sitä menetetään liikaa, tilanne voi johtaa raudanpuuteanemiaan tai raudanpuutteeseen ilman anemiaa (matala ferritiini). Raudanpuute voi aiheuttaa monenlaisia oireita kuten hermostuneisuutta, väsymystä, vetämättömyyttä, ajattelun hitautta sekä keskittymiskyvyn puutetta. Puutostilaan liittyy myös lukemattomia muita erilaisia oireita hiusten ohenemisesta suun oireisiin.

Myös kilpirauhasen toiminnan häiriöt voivat aiheuttaa haasteita vireystilaan ja jaksamiseen. Kilpirauhanen tarvitsee toimiakseen muun muassa sopivat määrät jodia ja seleeniä. Niiden saantiin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, mikäli kärsii kilpirauhasen toiminnan häiriöstä.

Selvitä syy väsymykseen

Mikäli omaan arkeen on hiipinyt vuosien varrella väsymystä, kannattaa ensin kiinnittää huomiota mahdollisiin vitamiinien puutostiloihin. Kun hoitaa ravitsemukselliset tekijät kuntoon, jää vetämätön olo yleensä historiaan – ellei kyse ole jostain muusta tekijästä, kuten sairaudesta, jolloin se on syytä selvittää. Kun keho voi hyvin, energiaa ja virtaa riittää niin työssä kuin palauttavalla vapaa-ajalla. Usein myös unen laatu paranee, kun ruokavalio ja muut elintavat ovat kunnossa. Arjesta tulee nautinnollista.

Kahviakaan ei enää tarvita kuppia toisensa perään, kun virtaa tulee pelkästä hyvästä ravinnosta. Ruoan tarkoitushan on lisätä energiaa, ei väsyttää – kuten tuhti buffet-lounas helposti tekee.

Liian usein totumme väsymykseen, aivan kuin se kuuluisi elämään, sen enempää vetämättömyyden syihin puuttumatta. Pitkään jatkuva väsymys ei kuitenkaan kuulu arkeen. Hyvä vireystila on mahdollista pitää yllä koko päivän. Mikäli asia ei tule näilläkään keinoilla kuntoon, voi taustalla olla myös unihäiriö tai ylipäätään unen puute, mikä kannattaa hoitaa kuntoon.

Mirka Tuovinen on valmentaja, sisällöntuottaja ja toinen Kasviksilla, kiitos -kirjan kirjoittajista. Tuovinen vastaa viestinnästä ja palvelun kehityksestä Puhdilla. Puhti on suomalainen yritys, joka tarjoaa terveyden mittaamisen ja seurannan palvelua laboratoriotutkimusten ja niiden tulosten tulkinnan avulla.

Lisätietoja:  www.tuovinenmirka.com  www.kasviksillakiitos.com  www.puhti.fi

Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Tekstimainonnalla tavoitat lukijat!

Tämä mainospaikka tavoittaa lähes kaikki artikkelien ja kolumnien lukijat tehokkaasti.

Käytä tätä mainospaikkaa, kun

  • haluat erottua joukosta,
  • saavuttaa uutta yleisöä ja
  • saada asiasi helposti perille.

Kokeile nyt ja kysy tarjousta! Ota meihin yhteyttä osoitteessa: toimitus@kollega.fi.

Lisätietoja mainoksesta löydät: https://kollega.fi/mediatiedot/

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)