VIERAILIJA

Mainos
TEKSTI AINO-MARI KIIANMIES | 22.1.2020 | KOLLEGA.FI
Viisi vinkkiä fiksuun energian­hallintaan

Oletko aloittanut vuoden energisenä, voimaantuneena ja täynnä intoa – vai tuntuuko, että kaipaisit lisää puhtia työpäiviin ja vapaa-aikaan? Haluaisitko herätä aamuisin pirteänä, ajatella selkeämmin ja tuntea meneväsi eteenpäin, mutta todellisuus on jotain ihan muuta. Miten omasta arjestaan voisi tehdä energisemmän ja saada aikaan enemmän?

Aino-Mari Kiianmies on yrittäjä ja tulevaisuuden johtajuuden väitöstutkija, joka on perehtynyt muun muassa itsensä johtamiseen, energian-, ajan- ja stressinhallintaan sekä muutoksen johtamiseen.

Fiksu itsensä johtaminen lähtee oman energian hallinnasta. Mikäli energiaa ei ole, on turha puhua esimerkiksi erilaisista ajanhallintatekniikoista. Energia ja energinen olo on kaiken ydin. Vasta sen jälkeen on järkevää keskittyä siihen, mihin energiaa voi, haluaa ja on järkevää suunnata.

Jotta muutosta voisi tapahtua, on ensin herättävä muutoksen tarpeeseen ja pysähdyttävä vanhojen toimintatapojen äärelle. Kun maltat pitää tarpeeksi hengähdystaukoja arjessa, havaitset helpommin muutostarpeet ja voit tarttua niihin proaktiivisesti.

Mitä – miten – miksi -toimintasuunnitelma

Mitä tarkemmin pystyt määrittelemään suunnan, johon haluat mennä (mitä haluan), sitä todennäköisempää on, että muutos tapahtuu haluamaasi suuntaan. Kun suunta on selvä, on hyvä pohtia, kuinka muutos voisi tapahtua (miten pääsen haluamaani). Toimivan toimintasuunnitelman muodostavat tarpeeksi pienet askeleet, joita kärsivällisesti ja määrätietoisesti seuraamalla ja tarvittaessa päivittämällä haluttu muutos on tehtävissä. Mitä vahvempia syitä löydät muutostarpeelle (miksi haluan muutoksen tapahtuvan), sitä varmemmin pysyt suunnassa ja toimintasuunnitelmassa, kun eteen tulee haasteita.

Mitä-miten-miksi-toimintasuunnitelma sopii tavoitteeseen kuin tavoitteeseen. Se on yksinkertainen ja helposti käyttöönotettava työkalu, jonka avulla etenet kohti toimivaa arkea.

Vinkit energiseen ja aikaansaavaan arkeen

1. Kunnioita perusasioita – nuku, syö, liiku!

Jotta sinulla olisi energiaa, on pidettävä huolta riittävästä levosta, terveellisestä ruoasta ja sopivasta määrästä liikuntaa. Opettele kunnioittamaan ja suojelemaan näitä perusasioita – erityisesti kiireen keskellä. Perusasiat auttavat sinua pysymään fyysisesti terveenä ja toimintakykyisenä. Niillä on myös suuri vaikutus mielen hyvinvointiin.

2. Kuuntele itseäsi

Tiedosta tilasi ja tuntemuksesi. Opettele kuuntelemaan kehoasi ja mieltäsi herkällä korvalla ja toimimaan tuntemustesi mukaan.

3. Kaikelle on aikansa ja paikkansa

Jos olet jo väsynyt, kiireinen ja huonolla tuulella, voisiko stressaavien sähköpostien tai kirjeiden avaaminen odottaa hetken tai vaikka huomiseen – siihen asti, että sinulla olisi enemmän energiaa, kykyä ja voimia ottaa ne vastaan? Opettele tunnistamaan, milloin on hyvä hetki hoitaa asioita ja milloin ei.

4. Löydä merkitys

Kun löydät elämällesi, työllesi ja arjen aherrukselle merkityksen, voit ammentaa tästä tarkoituksesta valtavasti energiaa. Opettele laatimaan – vaikka vain mielessäsi – vahva miksi-lista tavoittelemillesi asioille. Tämä miksi-lista motivoi sinua löytämään voimaa ja energiaa nousta ylös yhä uudestaan ja jatkaa matkantekoa aiemmin määrittelemääsi suuntaan.

5. Itsereflektoinnin vallankumous

Kun aloitat tietoisen, läsnäolevan itsetutkiskelun, luot itseään ruokkivan, positiivisen kehän, jossa etenet kohti energisoivaa arkea, työtä ja elämää. Opettele antamaan itsellesi lupa päivittää ja muuttaa suuntaasi, jos se ei enää palvele tämänhetkistä elämäntilannettasi.

Lopuksi haastan sinut tekemään listan asioista, jotka antavat sinulle nopeasti energiaa. Lista auttaa sinua erityisesti silloin, kun tarvitset pikaenergiaboostia arjessasi. Voit myös kirjata asioita, jotka vievät energiaasi, ja pyrkiä minimoimaan niitä elämässäsi. Listattuasi energiaa antavat ja energiaa vievät asiat, tulet niistä paremmin tietoiseksi ja sinun on helpompi tarttua niihin.

Tämä blogikirjoitus on ensimmäinen osa käytännönläheistä kolmen kirjoituksen sarjaa, jossa tulevaisuuden johtajuuden väitöstutkija, KTM, OTM, YTM, NLP Master Aino-Mari Kiianmies kertoo parhaat vinkkinsä fiksuun itsensä johtamiseen. Kiianmiehen intohimona on auttaa yksilöitä, tiimejä ja organisaatioita kohti tietoista johtamista, kokonaisvaltaista hyvinvointia ja energistä tekemisen kulttuuria. Hänen asiakkaitaan ovat olleet vuosien varrella niin pörssiyritysten johtajat, pienet ja isot organisaatiot kuin merkittävät julkissektorin toimijat. Lisätietoja Kiianmiehestä löydät osoitteesta ainomari.com.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Kaipaatko tukea itsesi tai muiden johtamiseen, esihenkilö tai projektipäällikkö?

Kaipaatko uusia näkökulmia? Tökkiikö tiimisi toiminta? Tahdotko vahvistaa valmentavan johtamisen taitojasi?

Osallistu esihenkilöille ja projektipäälliköille tarkoitettuihin etäcoachausryhmiin, jossa saat yksilöcoachausta ryhmässä.

Ryhmässä (jossa max 6 henkilöä)

  • saat coachausta omissa tavoitteissasi
  • pääset sparraamaan muita
  • kehityt valmentavan johtamisen taidoissa.

Lähde mukaan innostavalle kehittymismatkalle! Ryhmiä myös uusille esihenkilöille ja projektipäälliköille.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen: https://www.laurasundell.fi/ryhmat/

Laura Sundell, sertifoitu business coach, DI

laura@laurasundell.fi  +358 45 657 9608

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)