JOHTAJUUDEN YTIMESSÄ

Mainos
TEKSTI KAISA ALAMÄKI KUVA RIINA SILVERBERG | 25.9.2019 | KOLLEGA.FI
Diversiteetti työyhteisön voimavarana

Ensimmäinen oikea työpaikkani oli eri-ikäisiä, suuria persoonallisuuksia vilisevä maakuntalehden toimitus 80-luvun lopun Kemissä. Vuosikymmen myöhemmin työskentelin Luxemburgissa, amerikkalaisen firman avokonttoriarjessa, jossa italialainen temperamentti haastoi irlantilaista ja yhteinen kieli vaihtui tarpeen mukaan ranskasta englannin kautta saksaan. Monikulttuurinen työyhteisö vaati onnistuakseen jokaiselta jäseneltään suvaitsevaisuutta ja joustavuutta.

Kaisa Alamäki työskentelee varallisuudenhoidon myynninjohtajana Nooa Säästöpankissa.

Työyhteisöjen diversiteetti – olkoon se ikään, osaamiseen, kulttuuriin tai temperamenttiin perustuvaa – on voimavara, joka luo pohjan yhteisön onnistumiselle. Yleinen harhaluulo on se, että ihmisten tulisi työyhteisössä olla asioista samaa mieltä. Tutkimukset osoittavat, että erilaisuus on etu, kunhan ryhmällä on selkeä yhteinen nimittäjä ja tavoite, jota kohti mennään.
Samalla kuin monimuotoiset, eri-ikäiset ja erilaisin temperamentein varustetut tiimit ovat rikkaus, voivat ne olla haastavia johdettavia. Miten valmentaa niin, että erilaiset tarpeet tulevat täytetyksi ja jokaisella on mahdollisuus tulla parhaaksi versioksi itsestään? Kannustuksen ja rinnalla kulkemisen tarve ei ole iästä riippuvaista. Ihmiset jotka ovat eri kohdassa työelämänkaartaan vaativat erilaista tukea.

Asenteitaan kannattaa tarkastella

Myönteinen vuorovaikutus on ensiarvoisen tärkeää. Meistä jokainen pystyy osaltaan vaikuttamaan siihen, että töissä on hyvä olla. On viisautta osata pyytää ja ottaa vastaan apua, jos omat voimat ovat lopussa. Yksi merkittävimmistä työelämäntaidoista on antaa, mutta myös ottaa vastaan palautetta. Välillä kannattaisi myös pysähtyä ja katsoa peiliin. Millaisia asenteita minulla on työtä, työkavereita ja esimiestä kohtaan? Pystynkö kuuntelemaan ja kysymään lisää, kun saan palautetta vai rupeanko selittelemään ja puolustautumaan. Jokaisesta asiasta ei kannata nousta takajaloilleen. Joku fiksu opasti minua aikanaan valitsemaan viisasti ne taistelut, jotka haluan käydä.

Työelämän murros on ollut valtaisaa viimeisen neljännesvuosisadan aikana. Se on vaatinut ihmisiltä sekä muutoskyvykkyyttä että joustoa. Jollain aloilla muutos on ollut todella kokonaisvaltaista, kuten esimerkiksi finanssialalla ja pankeissa. Lainsäädännön muutokset määräävät tahdin ja suunnan ja samanaikaisesti pankkien on muututtava nopeasti yhä digitaalisemmaksi, ajasta sekä paikasta riippumattomammaksi arjen yhteistyökumppaniksi. Muutos vaatii työn tekijältä loputonta omakohtaista oppimista ja samanaikaisesti asiakkaiden valmentamista uuden teknologian pariin.

Digitaalisen disruption muokatessa liiketoimintaympäristöä häviää työkulttuuri, jossa tieto kulki suullisena perimätietona. Tätä en jää kaipaamaan, sillä tieto on paremmassa tallessa vaikkapa yammerin sivupalkissa. Mutta katoavatko meiltä myös työyhteisötaidot tiedonvälityksen murroksessa? Tuskinpa kokonaan, mutta taidot ja tavat muuttuvat. Kahvihuonekeskustelut vähenevät, kun työpiste voi olla missä tahansa siellä, missä työtä on järkevä tehdä.

Uusi sukupolvi muuttaa työkulttuuria

Nuoret vaativat uutta tapaa toteuttaa itseään työelämässä ja mahdollistavat vanhemmille ikäpolville joustoa arkeen. New York Times kirjoitti tällä viikolla Z-sukupolven (eli 1995 jälkeen syntyneiden) muokkaavan työkulttuuristamme sellaista kuin sen olisi pitänyt olla jo aikaa sitten. Työ on Z-sukupolvelle käsite – ei paikka mihin mennä. Juoksumatolle voi vetäytyä tekemään ajatustyötä keskellä päivää ja asiakkaalle vastaaminen kotona pyykkejä viikatessa ei ole mikään ongelma. Työssäkäyvien äitien ja ajattelutyöhön rauhaa kaipaavien elämä on helpottunut valtavasti työajan liukuman ja etäpäivämahdollisuuksien myötä. Ihmisten erilaiset tavat tehdä työtä saattavat hiertää kovastikin työyhteisössä ja tässä vaaditaan johdolta selkeää linjaa.

Työkulttuurin muutos näkyy myös työelämän kaaren rakenteessa. Uralla eteneminen, iästä riippumatta, voi olla lineaarista, erilaisten osaamisalueiden haltuunottoa, vaakasuunnassa kehittymistä ja oman tehtäväkentän laajentamista. Ja mahdollisuutta hypätä vaikka täysin uudelle alalle, jos se tuntuu oikealta. Oman työroolin muuttaminen uusien elämäntilanteiden vuoksi, lyhyemmän työviikon tekeminen tai esimiestehtävistä asiantuntijaksi siirtyminen kertovat rohkeudesta, joustavasta mielestä ja muutoskyvykkyydestä. On hienoa uskaltaa!

Diversiteetin onnistunut valjastaminen yrityksen voimavaraksi vaatii valmentajalta, esimieheltä ja johdolta paneutumista. Diversiteetti ei itsessään ole kuin sana. Myöskään ryhmä ihmisiä, joilla on monipuolinen työhistoria, kulttuuritausta, temperamentti-, sukupuoli- ja ikäjakauma ei sellaisenaan ole kuin monimuotoinen joukko erilaisia osaajia. Jotta ryhmästä saadaan toimiva, vaatii se valmentajaa, jonka haastava ja antoisa tehtävä on kanavoida ihmisten erilaisuudesta, vahvuuksista ja erityistaidoista voimaa ja kilpailuetua.

Kaisa Alamäki on tehnyt pitkän uran rahoitusalalla Saksassa ja työskentelee tällä hetkellä varallisuudenhoidon myynninjohtajana Nooa Säästöpankissa. Iloa Alamäelle tuottaa myynnin valmentaminen ja se, että jokainen päivä tuo eteen mahdollisuuden kehittyä ja oppia jotain uutta.

Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Tekstimainonnalla tavoitat lukijat!

Tämä mainospaikka tavoittaa lähes kaikki artikkelien ja kolumnien lukijat tehokkaasti.

Käytä tätä mainospaikkaa, kun

  • haluat erottua joukosta,
  • saavuttaa uutta yleisöä ja
  • saada asiasi helposti perille.

Kokeile nyt ja kysy tarjousta! Ota meihin yhteyttä osoitteessa: toimitus@kollega.fi.

Lisätietoja mainoksesta löydät: https://kollega.fi/mediatiedot/

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)