Palacen ravintolatoimenjohtajana työskentelevälle Essi Koivulahdelle asiakaspalvelu on aina ollut sydämenasia. Lähes koko ikänsä ravintola-alalla toiminutta Koivulahtea sykähdyttää uuden luominen vanhasta ammentaen sekä nautinnollisten ruokaelämysten tuottaminen.
Ravintola-ala on kiinnostanut Essi Koivulahtea jo nuoresta pitäen. Porvoosta kotoisin oleva Koivulahti meni kahvilaan töihin heti kun ikää riitti ja teki töitä koulun ohessa.

– Olen intohimoinen ruoanlaittaja ja ravintola-alalla työskentely on ollut minulle aina luontevaa. Koen merkitykselliseksi tuottaa ihmisille ruokaelämyksiä ja nähdä, kuinka he nauttivat niistä, Essi Koivulahti sanoo.
Varsinaisen uransa Koivulahti aloitti vuonna 1988 Haikon kartanossa, jossa työskenteli aamiaistarjoilijana kaksi vuotta lukion ohessa. Ylioppilaaksi päästyään Koivulahti siirtyi Fazerille, jossa aloitti myyntihovimestarina.
– Myin tilaisuuksia ja tapahtumia ja hoidin isompia ja pienempiä projekteja aina perhejuhlista suuriin tapahtumiin. Työskentelin Fazerilla yksitoista vuotta ja silloisen urani kohokohta oli vuonna 2001 pidetyt Lahden MM-kisat, joissa toimin projektipäällikkönä ja jotka olivat todella iso rutistus.
Tämän jälkeen Koivulahti teki kolmen vuoden syrjähypyn elintarvikealalle ja työskenteli Atrialla hoitaen ravintola- ja hotellialan asiakkuuksia. Veri kuitenkin veti takaisin ravintola-alalle ja Koivulahti palasi Fazerille vuonna 2003.
Paluu Fazerille
Työnteon ohessa Koivulahti oli ehtinyt suorittaa monia ravintola-alan koulutuksia. Fazerille palatessaan hän aloitti restonomin opinnot.
– Siirryin Fazerilla isompien yksiköiden vetäjäksi. Työskentelin ravintolapäällikkönä muun muassa Munkkiniemen Fazerilla ja Stockmannin yksiköissä, joissa laitoin kuntoon niiden laadulliset ja henkilöstötyytyväisyyteen liittyvät asiat sekä tulospuolen.
Valmistuttuaan restonomiksi vuonna 2008 Koivulahti halusi kokeilla uutta ja meni töihin Jyrki Sukulan Sukula Companyyn ravintolatoimenjohtajaksi tehtävänään vetää Espoossa sijaitsevaa silloista Barona-areenaa (nykyinen Metro-areena).
– Vastasin kisojen, tilaisuuksien ja tapahtumien kokonaisuuden hoitamisesta. Jääkiekkoareenoiden toiminta oli siihen maailman aikaan melko kapea-alaista ja toimme tekemiseen laatutietoisuutta.
Koivulahti sanoo arvostavansa Riikka ja Jyrki Sukulaa, jotka innovatiivisina ihmisinä halusivat tehdä asioita uudella tavalla. Yritys kasvoi kovaa vauhtia ja lopulta yritykseen kuuluivat Sonera Stadium sekä Kaikilla mausteilla -catering.
– Se oli loistava paikka oppia uutta ja katsoa asioita uudesta näkökulmasta. Työ oli kuitenkin todella vauhdikasta ja kolmen vuoden työskentelyn jälkeen siirryin perinteikkäämpään ympäristöön.
Historiaa ja traditioita
Vuonna 2011 Koivulahti aloitti HYY-yhtymässä Vanhan ylioppilastalon päällikkönä työpaikkanaan historiallinen ja traditioita kunnioittava talo. Jälleen kerran Koivulahden roolina oli uudistaa vanhaa.
– Vastuulleni kuuluivat koko ravintolajuhlatoiminnan pyörittäminen, yhteistyö ylioppilaskunnan kanssa sekä kiinteistön kunnossapitoasiat. Vanha ylioppilastalo oli aivan omanlaisensa maailma.

Koivulahden johdolla talossa kehitettiin ruokatuotteita ja parannettiin niiden laatua. Keittiön innovatiivinen henkilökunta innostui saadessaan mahdollisuuden osallistua kehitystyöhön ja näyttää kykynsä.
– Oli ihana nähdä, kun kaikki lähti rullaamaan. Sain myös olla paljon tekemisissä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa, sillä tehtäviini kuului tilaisuuksien myynti, josta olen aina pitänyt.
Vuonna 2015 Koivulahti huomasi, että Ursulaan haettiin toimitusjohtajaa. Koivulahtea kiinnosti maineikkaan Cafe Ursulan historia ja hän haki paikkaa – ja sai sen.
– Minua kiehtoi tämä helsinkiläisten keskuudessa hyvin tunnettu ja laadukkaaksi mielletty kahvila, joka oli toiminut jo vuodesta 1952 lähtien ja josta monella sukupolvella on muistoja.
Koivulahden tehtävänä oli muun muassa Ursulan brändin vahvistaminen ja talon markkinointi etenkin talvikaudella, sillä paikka miellettiin kesäkahvilaksi. Koivulahti nautti työskentelystä perinteisessä kahvilamaailmassa.
– Asiakkaat olivat aivan ihania. Ursulassa kävijät saattoivat tulla kahvilaan vuosi toisensa jälkeen niin vappuna kuin äitienpäivänä tai vaikka aloittamaan kesän jäätelön syönnillä.
Runsaan kahden hektisen vuoden jälkeen Koivulahdelle kuitenkin tarjoutui tilaisuus, josta hän ei voinut kieltäytyä.
Suomalaisen ruokakulttuurin edelläkävijä
Tammikuussa 2018 Koivulahti aloitti ravintolatoimenjohtajana Palacessa, joka oli juuri täysin uusittu lattiasta kattoon, kuitenkin pieteetillä ja vanhaa interiööriä kunnioittaen.
– Palace on aina ollut suomalaisen ruokakulttuurin edelläkävijä ja suunnannäyttäjä, mikä kiehtoi minua kovasti. Pääsin mukaan ruokamaailmaan, joka on suorastaan legendaarinen.

Koivulahti kertoo, että Palacessa korkeaa laatua pidetään yllä tiukasti ja yksityiskohtiinkin suhtaudutaan perfektionistisesti, oli sitten kyse kukista, siisteydestä, palvelusta tai ruoasta.
– Olemme koko tiimin kanssa miettineet asioita hyvin innovatiivisesti ja kehittäneet ruokatuotteita ja palvelua. Täällä on erittäin osaavia ja intohimoisia ammattilaisia, joiden kanssa on hienoa tehdä töitä.
Koivulahden vastuulle kuuluu operatiivinen ja tuloksellinen vastuu Palacen ravintoloista sekä henkilöstöjohtaminen. Lisää haastetta työhön tuo se, että ravintola-asiakkaiden lisäksi Palacessa palvellaan myös kokous- ja juhla-asiakkaita.
– Ei riitä, että pidämme ravintolan tason korkealla, vaan samat vaatimukset koskevat tietysti myös kokousasiakkaita. Asiakastyytyväisyytemme on kuitenkin hyvin korkealla, mistä olemme ylpeitä.
Tärkein syy hyvään palautteeseen on eittämättä se, että asiakaspalveluun panostetaan. Tämä näkyy henkilökunnan asenteessa, sillä asiakkaita kohdellaan hienovaraisesti.
– Asiakkaiden sijaan puhumme mieluummin vieraista. Hovimestarimme sanoo aina uusille tarjoilijoille, että ainoa, mihin illan aikana keskitytään, on vieras, ja olemme vain häntä varten.
Hyvä palaute palkitsee
Koivulahden päivät ovat vaihtelevia. Työhön kuuluu suunnittelua, markkinointia, myyntiä ja yhteydenottoa asiakkaisiin. Koivulahti noudattaa toimistoaikaa ja tulee töihin kahdeksan aikaan aamulla, mutta illat venyvät, sillä ravintola on auki myöhään.
– Aamuisin töihin tullessani tarkastan edellisen päivän myyntiraportit ja katson, mitä talossa päivän aikana tulee tapahtumaan. Saatan mennä ottamaan asiakkaita vastaan johonkin aamutilaisuuteen ja muutenkin käyn katsomassa, että asiat rullaavat ja auttamassa tarvittaessa.
Koivulahti on jatkuvasti yhteyksissä asiakkaisiin ja kertoo, että tilaisuuksista ja tapahtumista tulee paljon hyvää palautetta. Se tekee työstä entistäkin palkitsevampaa.
– Asiakkaamme ovat jo lähtökohtaisesti hyvin vaativia ja aina, kun pystymme ylittämään heidän odotuksensa, mitä on usein tapahtunut, se on aina yhtä sykähdyttävää. On ihanaa jakaa sellaista palautetta henkilökunnalle.
Myös niiden kanssa, jotka eivät ole olleet tyytyväisiä, Koivulahti käsittelee asiat perinpohjaisesti, sillä hän ei halua jättää mitään puolitiehen.
– Keskustelen reklamoijan kanssa ja kuuntelen häntä tarkkaan. Koskaan tilannetta ei ole jätetty kesken tai hoitamatta loppuun. Lopulta pääsemme aina yhteisymmärrykseen ja siitä tunnen mielihyvää.
Suurimpina haasteinaan Koivulahti pitää muutoksen vauhtia, tuloksenteon paineita ja halua toimia hyvänä henkilöstöjohtajana ja esimiehenä.
– Minun tehtäväni on antaa työrauha työntekijöille, motivoida heitä ja vastata ympäriltä tuleviin vaatimuksiin. Se ei aina ole helppoa, vaikka rakastankin työtäni.
Kävelylenkkejä ja ruokakestejä
Vaativan työnsä vastapainoksi Koivulahti tekee pitkiä kävelylenkkejä koiransa kanssa ja liikkuu mielellään luonnossa.
– Rakastan merta ja luontoa. Käveleminen selkiyttää ajatuksia ja ulkoillessani saan usein hyviä ideoita.

Koska ruoanlaitto on aina ollut Koivulahden sydäntä lähellä, hän kertoo osoittavansa rakkautensa läheisilleen laittamalla heille ruokaa.
– Minusta on ihana kutsua ystäviä ja perhettä kotiini ja laittaa yhdessä ruokaa tai kestitä ihmisiä. Se on minun tapani välittää. Vietämme aina isolla joukolla kaikki juhlapyhät. Se on minulle myös tapa rentoutua.
Kaupunkikulttuurista kiinnostuneelle Koivulahdelle Helsinki on rakas kaupunki. Hän seuraa mielenkiinnolla, mitä kaupungissa tapahtuu ja mitä on suunnitteilla.
– Minua kiinnostaa myös ruokakulttuuri ja ruokatrendit ja käyn paljon ulkona syömässä eri paikoissa.
Rauhallisina hetkinä Koivulahti tykkää lukea kirjoja. Lukemiseksi käyvät niin elämänkerrat kuin kaunokirjallisuus.
– Luen paljon myös johtamiseen liittyvää ammattikirjallisuutta. Mutta nyt luvussa on lahjaksi saatu Michelle Obaman elämänkerta.
Työrintamalla Koivulahdella on omien sanojensa mukaan kiinnostava kausi menossa. Ensimmäinen vuosi on takana ja nyt oman käden jäljet alkavat näkyä.
– Nautin tästä vaiheesta, kun mietimme, miten kehitämme asioita tästä eteenpäin. Tekemistä ja haasteita riittää vielä vaikka kuinka paljon. Kun työ on palkitsevaa, sitä on mielettömän hienoa tehdä.

Jos tykkäsit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.
Oliko artikkeli kiinnostava?
Tämä mainospaikka tavoittaa lähes kaikki artikkelien ja kolumnien lukijat tehokkaasti.
Käytä tätä mainospaikkaa, kun
- haluat erottua joukosta,
- saavuttaa uutta yleisöä ja
- saada asiasi helposti perille.
Kokeile nyt ja kysy tarjousta! Ota meihin yhteyttä osoitteessa: toimitus@kollega.fi.
Lisätietoja mainoksesta löydät: https://kollega.fi/mediatiedot/