KIIRE HALLINTAAN

Mainos
TEKSTI ANJA KULOVESI KUVA ASHELINE APPLETON | 20.2.2019 | KOLLEGA.FI
Aamu-unisten vallankumous

Minussa asuu annos vallankumoustaistelijaa. Sen käynnistysvoima on vapauden kaipuu. Se on valmis ponnahtamaan barrikadeille oikeaksi kokemansa asian puolesta heti, kun näkee tilaisuuden koittaneen. Juuri nyt se pälyilee jännittyneenä ympärilleen ja etsii kaltaisiaan. Nyt on selvästi valjennut aamu-unisten suuri hetki!

Anja Kulovesi on tietokirjailija ja Kiireenkesytys-konseptin luoja.

Jo jonkin aikaa on tiedossamme ollut, että teollisen työn kellonaikaan sidotut tekemisen mallit istuvat huonosti tietotyöhön ja luovaan työskentelyyn. Työajat henkilökohtaistuvat. Jossain on jo ketterästi napattu tästä mahdollisuudesta kiinni. Kun haastattelin Demos Helsingin ihmisiä viime vuonna ilmestynyttä Kiireenkesyttäjä-kirjaa varten, he paljastivat vapauttaneensa työnteon ajan ja paikan kahleista: Työaika on täysin liukuva, eikä työnteko ole myöskään sidottu paikkaan. Kunhan työt tulevat hoidettua, on sama vaikka lähtisi sirkukseen kesken päivän.

Terve itsekkyys sallittua

Suorituskyvyltään iltapuolelle painottuneita ihmisiä on 15 – 25 % maailman väestöstä. Itse kuulun tähän heimoon. Kuitenkin olen lähes koko työikäni joutunut sopeutumaan aamuvirkkujen aikatauluihin. Laahautunut työpaikalle kesken unien. Pakottanut aivoni osallistumaan aamupalavereihin, neuvottelemaan asiakkaille parhaista ratkaisuista tai pitämään inspiraatiopuhetta estradilla. Tottakai se onnistuu, kun on paljon rutiinia takana. Ajatukset ja sanat soljuvat kuin liukuhihnalta, mutta paras mahdollinen irtoaisi vasta iltapäivällä. Voi olla, että olen ainoa, joka on siitä tietoinen.

Mutta nyt. Nyt on koittanut hetki, jolloin aamu-uniset ovat vihdoinkin saaneet luvan astua vallankumousmeiningillä kohti huomista. Heittäytyä terveesti itsekkäiksi ja kyseenalaistaa huonosti toimivat mallit. Jos haluat väljemmän käsikirjoituksen, se vaatii joitain yksilöllisiä ja rohkeita ratkaisuja.

  1. Luota siihen, että aamu- ja iltaihmiset ovat yhtä arvokkaita. Varhainen lintu madon nappaa, on hölynpölyä. Aamuihmisten propagandaa. Kaikki linnut eivät edes pidä madoista. Sinulla on oikeus noudattaa omia yksilöllisiä rytmejäsi pitääksesi itsesi terveenä ja antaaksesi parhaasi yhteisölle.
  2. Opettele viestimään rohkeasti omista tarpeistasi ja kyseenalaistamaan huonosti toimivia malleja. Auta näkemään vaihtoehtoja.
  3. Tunnista omat parhaat vireystilasi erilaisiin työn vaiheisiin. Hyödynnä niitä ja vaihtelevan rytmin tarjoamia mahdollisuuksia.

Päiväunet kesken työpäivän

Nyt kun olemme rohkaistuneet tekemään yksilöllisiä valintoja silloin kun se on mahdollista, on hyvä muutenkin pohtia, miten purkaa äärimmäisten ärsykkeiden ylikuormaa. Tohtori Emma Seppälä on sanonut, että paras lopputulos syntyy, kun henkilö aina välillä irrottautuu keskittymistä vaativista tehtävistä – eikä tee mitään. Tai tekee pienen kävelylenkin. Tai rauhoittuu ja meditoi hetken. Paitsi että ylikuormittuneet aivomme kaipaavat sitä, tällaiset valinnat todennäköisesti parantavat työsuoritusta.

Itse ihastuin työympäristöön, jossa on mahdollisuus paeta joogasessioon tai ohjatuille päiväunille kesken työpäivän. Aika radikaalia, mutta toimivuus on totuuden mitta. Jos tällainen katkos suorittamisen jatkumossa tuottaa levollisemman mielen ja kirkkaampia ajatuksia, se on kannattava investointi. Mietin muitakin tämän ajan työelämätaitoja, jotka olisivat hyödyllisiä meille joustavien aikataulujen vallankumoustaistelijoille. Tässä muutama.

  1. Arvosta luppoaikaa.
  2. Tee vaihteeksi impulsiivisia pyrähdyksiä.
  3. Tunnista, koska on oikea aika. Mille tahansa.

Aamuvirkkuja lienee hyvä rauhoittaa kertomalla, että meneillään ei ole vallankumous heitä vastaan. Päinvastoin. Olemme barrikadeilla yksilöllisten rytmien ja paremmin sujuvan työn puolesta. Joudumme edelleen sopeutumaan toistemme erilaisuuteen. Joudumme olemaan joustavia ja improvisoimaan, jonglööraamaan liian monen pallon kanssa ja siirtymään ketterästi hommasta toiseen. Mutta tapahtukoon se riittävien yöunien kirkastamin ajatuksin ja keinoin siirtyä kiihkeästä sykkeestä levolliseen läsnäoloon.

Anja Kulovesi on tietokirjailija ja Kiireenkesytys®-konseptin äiti, jota kiinnostaa työn tulevaisuus ja hyvän elämän tasapaino sekä inspiraatiopuheiden pitäminen. Kulovesi on vuonna 2018 julkaissut kirjan Kiireenkesyttäjä – Avain hyvään elämään.

Lisätietoja kiireenkesytyksestä ja Kulovedestä:
Twitter: https://twitter.com/kiireenkesytys,
Facebook: https://www.facebook.com/kiireenkesytys
LinkedIn: https://fi.linkedin.com/in/timetaming

Lue myös Kuloveden edellinen kolumni Kalenteroi iloa elämääsi.

Jos tykkäsit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Tervetuloa TerveysSummitiin!

Tiesitkö, että TerveysSummit on Suomen suurin terveystapahtuma? Se tuo kokonaisvaltaisen terveyden kovimmat asiantuntijat katsottavaksesi netin välityksellä - ja voit osallistua tapahtumaan ilmaiseksi tietokoneeltasi, tabletiltasi tai vaikka kännykältäsi mistä päin Suomea tahansa!
TerveysSummit koostuu sarjasta terveysaiheisia luentoja ja haastatteluja, jotka julkaistaan verkossa 25.3. – 31.3. Jokainen haastatteluvideo on syväsukellus aiheeseen huippuasiantuntijan johdatuksella - tällaista et löydä muualta!
Voit katsoa tapahtuman haastatteluita ilmaiseksi 24 tunnin ajan julkaisusta (kunhan ilmoittaudut mukaan!) tai VIP-passilaisena rajattomasti koko vuoden. Rekisteröidy jo tänään - se ei maksa mitään eikä sido sinua mihinkään. Ilmoittaudu heti osoitteessa https://terveyssummit.fi/ts/30/
P.S.
Jos et vielä tunne tapahtumaa, käy kurkkaamassa yksi viime vuoden helmistä, lääkäri Olli Sovijärven haastattelu stressin biohakkeroinnista
https://terveyssummit.fi/stressin-biohakkerointi/ts/30.

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)