JOHTAJUUDEN YTIMESSÄ

Mainos
TEKSTI ANNA-MAIJA KUOSMANEN KUVA MARKO SIMONEN | 9.1.2019 | KOLLEGA.FI
Uusi vuosi ja johtamisen haasteet

Taas on yksi työntäyteinen vuosi takana ja uusi alkamassa uusine haasteineen. Niin johtajalle kuin jokaiselle meistä vuodenvaihde on aina jonkin sortin nollauspaikka ja uuden aloitus. Vähintäänkin tavoitteet menevät joka vuosi uusiksi ja tammikuussa pitäisi olla jo täysi höyry päällä – tuskin kukaan edes muistaa entisajan verkkaisempia vuodenaloituksia ja joulukuun ähkystä selviämistä.

Urbaanit Kodit Oy:n toimitusjohtajana työskentelevällä Anna-Maija Kuosmasella on takanaan pitkä kokemus esimiestehtävistä.

Meneillään on suuri työn murros. Ainoa pysyvät tekijä työelämässä ja elämässä ylipäätään on jatkuva muutos ja uuden oppiminen. Työn sisältö saattaa muuttua nopeastikin ja lean-prosessit syövät vanhaa tekijää kovin ottein. Miten pysyä rattailla ja pitää itsensä edelleen haluttavana ja osaavana asiantuntijana, myyjänä tai johtajana?

Samalla kun mietimme näitä asioita, on johdon haasteena pitää yllä tuloksen tekemistä sekä fokusta tästä hetkestä tulevaisuuteen, olipa visio sitten yhden, kahden tai kolmen vuoden päähän. Millä motivoida itsensä ja ihmiset keskittymään kaiken muutoksen ja oppimisen keskellä siihen kaikkein tärkeimpään eli tulokseen ja asiakkaan hyötyyn eli siihen, että yritys voi tarjota mielekästä työtä, joka tuottaa asiakkaan tarvitsemia ja haluamia palveluja tai tuotteita. Työt saattava olla tänä vuonna erilaisia, kuin mitä ne olivat viime vuonna, mutta yhtäkaikki työtä, jossa pystymme onnistumaan ja jossa osaamisellamme on suuri arvo.

Tavoitteena onnistumisen mahdollistaminen

Johtajan työkaluihin kuuluu vankan luottamuksen lisäksi se, että hän tekee kaikkensa ja että tekijöillä on mahdollisuus oppia, pysyä kehityksen mukana tai olla jopa suunnannäyttäjiä. Perustelemalla ja osoittamalla, mitä mikin muutos tai uusi asia tarkoittaa, johtaja voi varmistaa, että jokainen sitoutuu tekemään parhaansa. Itse kukin meistä ymmärtää sen taloudellisen tosiasian, että tulos pitää saada pysymään plussalla. Siihen tarvitaan jokaisen ponnistusta.

Jokainen meistä haluaa onnistua ja menestyä ja johtajan tärkein tehtävä onkin luoda puitteet sille, että kaikilla on siihen mahdollisuus. Sen jälkeen on jokaisesta itsestään kiinni, tarttuuko tilaisuuksiin ja haluaako oppia uutta sekä olla kehittämässä niin toimintaa kuin palveluita sellaisiksi, joita tarvitaan nopeasti muuttuvassa maailmassa ja joista asiakas on valmis maksamaan.

Luottamuksen ja oppimisen keskellä on siis todella tärkeää muistaa keskittyä tuottavuuteen. Missään työssä ei voi olla ainoastaan kivaa, vaan kaikkiin tehtäviin liittyy myös jonkin verran rutiineja ja tylsiä juttuja, jotka vaan täytyy tehdä tai vähintään raportoida. Sen ansiosta johtaja pystyy näkemään, mitä mahdollisia muutoksia on tapahtunut, mitä valmennusta tarvitaan tai mitkä tekemisen elementit ovat sellaisia, että ne voitaisiin jakaa kaikille.

Johtajan on pystyttävä todentamaan päivittäin, miksi on tärkeää tehdä tiettyjä asioita, vaikka se saattaisi tuntua turhalta ja tarpeettomalta. Jokaisen työvaiheen tekemiseen löytyy peruste. Yksi on se, että yritys saa tehtyä tulosta, toinen se, että loppukäyttäjä saa tuotteen tai palvelun käyttöönsä ja kolmas se, että palveluketju saadaan toteutettua sujuvasti. Joskus kokonaisuuden näkeminen vaatii johtajalta asian läpikäyntiä, perustelua ja keskusteluita yhä uudelleen ja uudelleen. Samalla oman porukan kuunteleminen, toiminnan kehittäminen tekijöitä arvostaen ja heidän näkemyksiään toteuttaen mahdollistaa parhaan tavan onnistua. Niin laadullisesti kuin tuloksellisestikin.

Toimintamallit luovat motivaatiota

Johtajan tehtävänä on tarjota tukea ja apua, ja jokaisen kannattaa ottaa sitä vastaan. Yhteiset toimintamallit ovat äärimmäisen tärkeitä luomaan motivaatiota ja yhteishenkeä mihin tahansa yhteisöön. Työpaikalla tällä on erityistä merkitystä, sillä olemme yksilöinä erilaisia ja tuloksen tekijöinä korvaamattomia. Meidät on palkattu tekemään työtämme, jotta yritys pystyy tarjoamaan tuotteita tai palveluja asiakkailleen. Johtajan täytyy siis huolehtia, että ihmiset jaksavat, haluavat oppia, kokevat oman työn merkityksen ja että samalla jokainen muistaa pitää fokuksen tuloksessa.

Aloitetaan vuosi yhdessä, iloisella mielellä oppien, omaa työtä kehittäen ja ennen kaikkea ymmärtäen, mitä tarvitaan, että saadaan tavoitteiden toteuttaminen vauhtiin ja tuotettua hyötyä asiakkaille. Digitalisaatio suo meille paljon helpotuksia, tapoja tehdä asiat nopeammin, tehokkaammin ja edullisemmin. Hyödynnetään sitä, opitaan ja kehitytään, sillä meitä ihmisiä tarvitaan aina ja jatkossakin. Vaikka robotiikka korvaa monia asioita, ihmisyyttä se ei korvaa. Me kaikki olemme tärkeitä.

Anna-Maija Kuosmanen on aktiivinen hyvän johtajuuden puolestapuhuja. Kuosmanen työskentelee Urbaanit Kodit Oy:n toimitusjohtajana ja on aiemmin toiminut pitkään pankkialalla lukuisissa tehtävissä muun muassa konttorinjohtajana.

Lue myös Kuosmasen edelliset kolumnit Johtamisen sietämätön keveys ja Miten johdan ihmisiä johtamaan itseään.

Jos tykkäsit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Mainosta tekstillä tässä mainospaikassa!

Tämä mainospaikka tavoittaa lähes kaikki artikkelien ja kolumnien lukijat tehokkaasti.
Käytä tätä mainospaikkaa, kun haluat erottua joukosta, saavuttaa uutta yleisöä ja saada asiasi helposti perille. Kokeile nyt ja kysy tarjoustamme!

Lisätietoja mainoksesta löydät: https://kollega.fi/mediatiedot/

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)