AJANKOHTAISTA

Mainos
TEKSTI MARJA KASANEN KUVAT M KASANEN ISTOCK | 9.1.2019 | KOLLEGA.FI
Mielen­hallinnalla muutosta elämään

Jokainen meistä voi vaikuttaa omaan elämäänsä. Kaikki lähtee mielestä, johon on vuosikymmenten varrella tallentunut kaikki kokemamme ja josta uskomuksemme, pelkomme ja arvomme ovat lähtöisin. Mieltään valmentamalla on mahdollista tuoda elämäänsä iloa ja draivia.

Nykytutkimuksen valossa tiedämme, että pystymme muokkaamaan aivojamme ja vaikuttamaan mieleemme läpi koko elämän. Mielenhallinta onkin avainasemassa, kun haluamme oppia johtamaan itseämme. Mieltään voi treenata, mutta sitä ennen on tultava tietoiseksi, mikä omaan ajatteluun vaikuttaa.

– Meillä kaikilla on luolamiesaikojen perusasetukset, joita emme voi muuttaa. Mutta voimme oppia ymmärtämään niitä ja tulla tietoiseksi siitä, mikä ajatteluamme ohjaa, mindcoach Tiina Latikka sanoo.

– Meidän on myös opittava käsittelemään elämämme aikana omaksumiamme asenteita, uskomuksia ja pelkoja sekä kokemuksiamme ja mietittävä, palvelevatko nämä vanhat opit enää meitä, mastermindcoach David Rahman lisää. Rahman on kansainvälinen motivaatiopuhuja ja valmentaja, joka toimii Englannista käsin. Latikka ja Rahman ovat molemmat perehtyneet syvällisesti mielenhallintaan ja he luennoivat ja vetävät aiheesta yhdessä workshopeja Suomessa.

– Voidaksemme hallita omaa mieltämme, tarvitsemme siihen oikeita työkaluja ja jatkuvaa treenaamista, Latikka toteaa.

Keskity siihen, mitä haluat

Aivomme on rakennettu siten, että näemme enemmän uhkia kuin mahdollisuuksia. Aikojen alussa se on pelastanut ihmisen erilaisilta vaaroilta, mutta nykymaailmassa koemme uhkaavaksi sellaisiakin asioita, jotka eivät oikeasti ole vaarallisia.

Mindcoach Tiina Latikka ja englantilainen mastermindcoach David Rahman vetävät yhdessä mielenhallinnan työpajoja Suomessa.

– Kun on tietoisesti tajunnut, että pelkää jotain, kannattaa kysyä itseltään, onko kyseessä todellinen uhka vai jokin vanha asia, joka pyörittää omaa elämää. Sen jälkeen voi miettiä, että jos tämä ei ole sitä, mitä haluan, niin mitä sitten oikeasti haluan, Latikka vinkkaa.

Huomaamme luontaisesti enemmän negatiivisia asioita ja virheitä. Sen vuoksi mieleemme jää herkästi yksikin kielteinen kommentti, vaikka olisimme saaneet sitä ennen lukuisia kehuja.

– Keskity siihen, mitä haluat, älä siihen, mitä et halua! Tyypillisesti keskitymme negatiivisuuteen ja siihen, mitä haluamme välttää. Esimerkiksi jos haluamme menestyä, keskitymme hyvin usein vain puutteisiimme, kun meidän sen sijaan tulisi nähdä vahvuutemme ja visualisoida itsemme onnistuneena, Rahman sanoo.

Omia negatiivisia ajatuksiaan voi alkaa tarkkailla, jolloin tulee niistä tietoiseksi. Rahman ehdottaakin vaikka nipistämään itseään kädestä joka kerta, kun ajattelee negatiivisesti. Näin myös aivot saavat viestin, että negatiivisuus on epätoivottavaa ja tuottaa kipua, jota yleensä haluamme välttää.

Pidä omat rajasi

Haluamme luontaisesti tulla toimeen niin perheenjäsenten, läheisten kuin työkaveriemme kanssa, mutta jotkut meistä antavat itsestään liikaa.

– Kutsun heitä ihmisten miellyttäjiksi, joita useimmat meistä ovat tietämättään. Itsekin olin ennen sellainen. He myöntyvät kaikkeen, mitä toiset pyytävät. Taustalla on joko syyllisyys tai rakkauden puute, Rahman sanoo.

Miellyttäjät tuntevat velvollisuutta tehdä asioita ja heitä käytetään yleensä hyväksi, niin työssä kuin kotona. He ovat niitä ihmisiä, jotka hoitavat aina kaiken, ja heitä vaivaa myös ainainen riittämättömyys, joka lopulta johtaa väsymykseen.

– Eräs valmennettavani oli täysin kestämättömässä tilanteessa, kun hän kaiken aikaa lupautui tekemään pyydettyjä asioita eikä osannut pitää puoliaan. Ehdotin, että hän sanoo kyselijöille yksinkertaisesti: palaan asiaan. Näin hän sai aikaa miettiä, ehtiikö edes tehdä pyydettyä asiaa, mutta hänen ei tarvinnut suoraan kieltäytyä. Nämä kaksi sanaa muuttivat valmennettavani elämän, Rahman kertoo.

– On tärkeää pitää omat rajansa. On myös hyvä ymmärtää ja tunnistaa, että kaiken käytöksen takana on aina jotain tarpeita tai pelkoja, Latikka lisää.

Yksi prosentti päivässä

Muutokset sujuvat helpommin, kun tekee päivittäin pieniä asioita. Mieli vaatii jatkuvaa harjoittelua, sillä se luiskahtaa mielellään vanhoihin tapoihin.

– Yksi prosentti päivässä riittää. Päivittäisillä harjoituksilla luomme aivoihin uusia polkuja, mutta tarvitaan 66 päivää, että uudesta asiasta tulee tapa, Rahman sanoo.

Kuva Paul Bradbury/iStock

– Tavan muuttaminen rutiiniksi vaatii puolestaan sata toistoa. Siksi jatkuva työskentely on oleellista, kun haluamme muutosta, Latikka täydentää.

Kiitollisuus on todistetusti yksi vahvimmista ja helpoimmista työkaluista, joilla voimme vaikuttaa mieleemme. Kiitollisuus nostaa energiatasoamme ja muuttaa asennettamme elämään.

– Voimme olla kiitollisia lukemattomista asioista ympärillämme, kuten höyryävästä kahvikupista, auringonpaisteesta, katosta pään päällä, hyvästä kirjasta tai terveydestä. Varmasti jokaisella on jotain, mistä voi olla kiitollinen, Latikka sanoo.

– Eräs valmennettavani päätti saada iloa elämäänsä kysymällä itseltään asioita tehdessään: miten teen tästä hauskaa? Kysymällä tätä jatkuvasti itseltään hän todella teki elämästään hauskempaa, Rahman lisää.

Mieleemme vaikuttaa paljon se, millaista päänsisäistä keskustelua käymme itsemme kanssa. Jokainen käy omaa keskusteluaan, emmekä voi koskaan tietää, mitä toinen ajattelee. Oletamme usein toisten ajattelevan meistä asioita, jotka eivät pidä paikkaansa.

– Peilaamme asioita oman päämme kautta ja näemme toisessa sen, mitä haluamme tai mitä kykenemme näkemään, Latikka huomauttaa.

– Muiden mielipiteet ovat epäolennaisia. Vain sillä on merkitystä, mitä itse ajattelemme, Rahman toteaa.

 

Harjoitus: Aamun mindset

Tee tämä harjoitus heti herätessäsi aamulla, niin se vaikuttaa koko päiväsi kulkuun!

1. Kiitollisuus
Luettele mielessäsi viisi asiaa, josta olet sillä hetkellä kiitollinen.

2. Päivän sana
Keksi alkavalle päivä sana. Esimerkiksi vapaus, rakkaus, runsaus, hyvinvointi, yltäkylläisyys jne.

3. Visualisointi
Visualisoi päivän kulku ja ajattele se parhain päin. Sinä luot oman elämäsi!

Lisätietoja David Rahmanista löydät osoitteista: https://www.linkedin.com/in/rahmandavid/ ja https://www.instagram.com/david_rahman/ sekä

Tiina Latikasta osoitteista:  https://www.linkedin.com/in/tiinalatikka/ ja https://www.instagram.com/tiina.latikka/

Jos tykkäsit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Tervetuloa TerveysSummitiin!

Tiesitkö, että TerveysSummit on Suomen suurin terveystapahtuma? Se tuo kokonaisvaltaisen terveyden kovimmat asiantuntijat katsottavaksesi netin välityksellä - ja voit osallistua tapahtumaan ilmaiseksi tietokoneeltasi, tabletiltasi tai vaikka kännykältäsi mistä päin Suomea tahansa!
TerveysSummit koostuu sarjasta terveysaiheisia luentoja ja haastatteluja, jotka julkaistaan verkossa 25.3. – 31.3. Jokainen haastatteluvideo on syväsukellus aiheeseen huippuasiantuntijan johdatuksella - tällaista et löydä muualta!
Voit katsoa tapahtuman haastatteluita ilmaiseksi 24 tunnin ajan julkaisusta (kunhan ilmoittaudut mukaan!) tai VIP-passilaisena rajattomasti koko vuoden. Rekisteröidy jo tänään - se ei maksa mitään eikä sido sinua mihinkään. Ilmoittaudu heti osoitteessa https://terveyssummit.fi/ts/30/
P.S.
Jos et vielä tunne tapahtumaa, käy kurkkaamassa yksi viime vuoden helmistä, lääkäri Olli Sovijärven haastattelu stressin biohakkeroinnista
https://terveyssummit.fi/stressin-biohakkerointi/ts/30.

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)