TYÖELÄMÄN PSYKOLOGIAA

Mainos
TEKSTI SATU PIHLAJA KUVA RIIKKA KANTINKOSKI | 9.1.2019 | KOLLEGA.FI
Annanko itselleni luvan?

Monet toiveet ja unelmat kariutuvat helposti jo ennen, kun toteutusta on edes kokeiltu. Unelmien toteutuksen pahimpana esteenä ei ole yhteiskunta, riittämättömät rahavarat tai edes kiireinen lapsiperheen arki. Tahdonvoiman puutteestakaan ei välttämättä ole kysymys. Puuttuvat taidot tai osaaminen ovat länsimaiselle hyvinvointivaltion kasvatille usein vain järjestelykysymys.

Erikoispsykologi Satu Pihlaja on työssään perehtynyt aikaansaamisen ja itsensä johtamisen taitoihin.

Pahimmat esteet löytyvät omasta mielestämme: Emme anna itsellemme lupaa tavoitella sitä, mitä haluamme. Silloin, kun pitäisi poiketa normista ja muiden odotuksista ja lähteä tavoittelemaan unelmia laatikon ulkopuolelta, on vaikea tehdä päätöstä. Ilman päätöstä taas on vaikea saada mitään aikaan.

Itsen kuunteleminen

Moni väsyttää itsensä joka päivä toimimalla itseään vastaan. Ei jää aikaa lepoon ja rentoutumiseen. Itselle mielekkäät ja merkitykselliset, energiaa tuovat tekemiset jäävät toistuvasti jalkoihin, kun aina on jotakin tärkeämpää tehtävää.

Jos keskittymistä vaativa työ sujuu parhaiten sen jälkeen, kun olet ensin saanut vaihtaa kuulumiset ystävän kanssa tai käynyt joogassa, miksi et vaihtaisi näiden tekemisten perinteistä järjestystä? Sen sijaan, että kello neljään mennessä olet turhautunut saatuasi työskenneltyä tehokkaasti vain pari tuntia kaiken tehtävävyöryn keskellä ja olet liian väsynyt edes lähteäksesi joogasalille, voi aamujooga tuoda sinulle enemmän tehokkaita työtunteja – ja lisäksi olet saanut joogata aamulla, juuri niin kuin halusitkin

Isot linjat kuntoon

Isommissa päätöksissä itsen kuunteleminen vasta tärkeää onkin. Keski-iässä havahdumme usein pohtimaan, mitä haluamme elämässämme tehdä. Nuorena ohjenuoraksi saattavat valikoitua jonkun muun ehdotukset tai vanhempien kollegoiden urapolkujen seuraaminen. Turvallisuushakuisuus saattaa voittaa oman intohimon seuraamisen ja joudut polulle, jolla et edes halua kulkea.

Hyvä esimerkki on erikoistuminen työssä kapealle alueelle. Siihen saatetaan työssä rohkaista, vaikka se voi olla tylsä ja lisäksi huono strategia nopeasti muuttuvassa maailmassa. Miten sitten valitsetkin, pidä huoli oppimiskyvystäsi – siitä on apua missä tahansa olosuhteissa.

Saatat oppia vanhemmilta kollegoilta, ettei työssä ole tarkoituskaan olla kivaa. Työpaikkasi urautuneet seniorit odottelevatkin jo eläkkeelle pääsyä innolla. He ovat väärässä – työn kuuluu olla innostavaa, ainakin joltain osin. Jos kasvat ulos työtehtävistäsi tai intohimosi suuntautuu uuteen suuntaan, ole rohkea ja astu vaikka kokonaan uudelle uralle. Suuret siirrot on syytä tehdä harkiten ja suunnitellen, mutta älä jätä niitä tekemättä.

Ensin arvot ja sitten työ

Kun teet itsellesi mieleisiä valintoja, saat täyden kapasiteettisi käyttöön ja työkykysi on huipussaan. Sitä paitsi, mitä järkeä missään on, jos et elä omien arvojesi mukaista elämää. Käy läpi kaikki tekemisesi siitä näkökulmasta, ovatko ne sinulle mielekkäitä tai toteutatko niiden avulla jotakin sellaista, joka on sinulle merkityksellistä. Moni fiksoituu liikaa rahaan, joka on kuitenkin vain vaihdon väline, ei itsetarkoitus. Raha ei riitä syyksi tehdä, eikä rahan säästö riitä syyksi jättää tekemättä.

Näin uuden vuoden alussa kannattaa hetkeksi pysähtyä pohtimaan sitä, mihin aiot antaa itsellesi luvan. Vuosia jatkuneen muiden ehdoilla menemisen jälkeen voi olla vaikeaa edes löytää sitä, mikä on itselle todella tärkeää. Viimeistään silloin on miettimisen paikka. Luvan siihenkin voit saada vain itseltäsi.

 

Kysymyksiä oman elämänlaadun kohottamiseksi

Kysymys nro 1
Mitä voin tehdä toisin, jotta voisin paremmin? Mikä auttaisi minua lepäämään ja rentoutumaan riittävästi? Anna itsellesi lupa riittävään lepoon.

Kysymys nro 2 
Mitkä asiat innostavat ja tuovat arkeeni energiaa? Listaa ainakin 10 asiaa, joista ilahdut tai innostut helposti. Priorisoi nämä asiat arjessasi, niin huomaat pian, että velvollisuudet sujuvatkin helpommin.

Kysymys nro 3 
Mikä minua todella kiinnostaa juuri nyt? Huomioi sanomalehteä tai nettiä selatessasi, millaisiin aiheisiin pysähdyt tai mistä päädyt juttelemaan ihmisten kanssa. Anna itsellesi lupa kiinnostua sinulle mielenkiintoisista aiheista, vaikkei niistä juuri nyt olisi mitään hyötyä.

Kysymys nro 4 
Mitä tekisit, vaikka siitä ei maksettaisi mitään? Kiinnostaako jokin työ enemmän kuin nykyinen urapolku? Anna itsellesi lupa tavoitella työtä, joka innostaa.

Kysymys nro 5
Mikä on sinulle todella arvokasta? Pystytkö seisomaan työsi arvojen takana, vai tunnetko ristiriitaa niiden ja omien arvojesi välillä? Voitko tehdä jotakin ratkaistaksesi ristiriidan? Anna itsellesi lupa arvojesi mukaiseen elämään.

Satu Pihlaja on erikoispsykologi ja tietokirjailija, joka on toiminut psykologina, psykoterapeuttina ja kouluttajana. Pihlaja on valmentanut yksilöitä, ryhmiä ja organisaatioita toimimaan tavoitteellisesti sekä tehnyt kehittämistyötä verkkopalveluiden parissa. Pihlaja on tänä vuonna julkaissut kirjan Aikaansaamisen taika, joka käsittelee aikaansaamisen taitoja. Lue myös Pihlajan aiemmin julkaistut kolumnit Itsensä johtamisen ABC ja Viisi vinkkiä parempaan ajanhallintaan. Lisätietoja Pihlajasta löydät osoitteesta http://www.satupihlaja.com/.

Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Tervetuloa TerveysSummitiin!

Tiesitkö, että TerveysSummit on Suomen suurin terveystapahtuma? Se tuo kokonaisvaltaisen terveyden kovimmat asiantuntijat katsottavaksesi netin välityksellä - ja voit osallistua tapahtumaan ilmaiseksi tietokoneeltasi, tabletiltasi tai vaikka kännykältäsi mistä päin Suomea tahansa!
TerveysSummit koostuu sarjasta terveysaiheisia luentoja ja haastatteluja, jotka julkaistaan verkossa 25.3. – 31.3. Jokainen haastatteluvideo on syväsukellus aiheeseen huippuasiantuntijan johdatuksella - tällaista et löydä muualta!
Voit katsoa tapahtuman haastatteluita ilmaiseksi 24 tunnin ajan julkaisusta (kunhan ilmoittaudut mukaan!) tai VIP-passilaisena rajattomasti koko vuoden. Rekisteröidy jo tänään - se ei maksa mitään eikä sido sinua mihinkään. Ilmoittaudu heti osoitteessa https://terveyssummit.fi/ts/30/
P.S.
Jos et vielä tunne tapahtumaa, käy kurkkaamassa yksi viime vuoden helmistä, lääkäri Olli Sovijärven haastattelu stressin biohakkeroinnista
https://terveyssummit.fi/stressin-biohakkerointi/ts/30.

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Tätä artikkelia on kommentoitu yhden kerran.

  1. Anna kommentoi 9.1.2019 klo 21.18
    Aina ei ajankäyttö ole omissa käsissä, jos esimerkiksi työaika on kiinteä. Ei oikein ehdi mennä yhdeksältä alkavaan aamujoogaan, jos kellokortti on leimattava kello kahdeksaan mennessä. Tähän toivoisinkin enemmän joustoa työnantajapuolelta. Nykyaikaiset työvälineet mahdollistavat erilaisia ja eriaikaisia tapoja tehdä töitä eikä kaikkien työntekijöiden välttämättä tarvitse olla perinteisellä työntekopaikalla aina samanaikaisesti vain siksi, että niin on aina ennenkin oltu.Itselle mieluisten valintojen teko ei sekään ole aina helppoa. Kun on ollut jo useamman kuukauden työttömänä työnhakijana, ei voi valita mitä haluaisi kaikkein mieluiten tehdä, vaan on otettava vastaan se työ, jonka saa - jos töitä ylipäänsä saa. Kovin mielelläni lähtisin pimeää pakoon muutamaksi viikoksi, mutta aktivoimistoimenpiteet eivät sitä salli, mutta eivät myöskään takaa töitä.Mikä siis neuvoksi, jotta jaksaisi ja pystyisi elämänlaatuaan nostamaan?

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)