KIIRE HALLINTAAN

Mainos
TEKSTI ANJA KULOVESI KUVAT ASHELINE APPLETON A KULOVESI | 7.11.2018 | KOLLEGA.FI
Kalenteroi iloa elämääsi

On taas se aika vuodesta, jolloin monet meistä valitsevat itselleen uutta suunnittelukalenteria. Itse haluan käyttää paperista kalenteria, johon voi liittää tehtävälistoja, tehdä reunamerkintojä ja käyttää korostevärejä. Aiemmin, kun kalenterit olivat melko tylsiä, suunnittelin ja painatin itse Kiireenkesyttäjän hyvinvointikalenterin. Sille löytyi muitakin käyttäjiä, mutta koska kalenteribisnes ei ole ominta alaani, luovuin urakasta. Viime vuosien bullet journal -trendin myötä olen kuitenkin saanut uutta potkua luovaan suunnitteluun.

Anja Kulovesi on tietokirjailija ja Kiireenkesytys-konseptin luoja.

Suunnittelulla on tärkeä rooli sekä omien terveitten rajojen säilyttämisessä että tavoitteiden ja velvollisuuksien toteutumisessa. Kalenteri on kuin personal trainer. Se muistuttaa suurista päämääristä. Se antaa ryhtiä ja vaihtelua tekemiselle. Se suitsee suorittamisen ahneutta ja annostelee sopivia päiväannoksia – jos muistaa hoitaa oman osuutensa yhteistyöstä.

Kalenteria kannattaa kohdella henkilökohtaisena apulaisena ja miettiä, mihin kaikkeen siitä voi olla iloa. Toimiiko kalenterisi inspiraation ja motivaation lähteenä vai ahdistaako pelkkä sen avaaminen sinua? Koska elämä ei ole pelkkää suorittamista ja velvollisuuksien täyttämistä, haluan, että kalenteristani välittyy ilo, optimismi ja luovuus. Aika rientää, mutta itse teen valinnat siitä, millaisin askelmerkein elämääni kuljen. Niinpä annoin uudelle kalenterilleni nimeksi Jäähyväiset kiireelle. Kanteen kirjoitettu otsikko pysyy hyvin muistissa. Kunnioittamalla aikaani kunnioitan samalla elämääni.

Hyvän elämän suunnittelukalenteri

Erilaisia tehtäviä, kohtaamisia ja ohjelmaa kalenteriin tuntuu kertyvän ihan itsestään. Jos kaikki päiväni on aikataulutettu, alan kaivata kiirevapaita vyöhykkeitä. Niinpä piirrän niitä etukäteen sinne tänne ja yritän pitää niistä sinnikkäästi kiinni. Ripottelen kalenteriini ohjelmoimattomia luovuuskeitaita sekä aikaa myös yllätyksille. Kalenterini loppuun liitän hyvien ideoiden takataskun, jonne voin sujauttaa yhtä sun toista mielenkiintoista matkan varrelta. Jotain, mihin tarttua kiinni tai jatkojalostaa sopivan tilaisuuden tullen.

On hyödyllistä miettiä, mitä hyvän elämän tasapaino itselle tarkoittaa. Jos oma hyvinvointisuunnitelma ei millään lailla näy kalenterissa, sen mahdollisuudet toteutua ovat olemattomat. Kalenteri on ystävä, joka auttaa arjessa ja jolle jaan merkityksellisiä asioita. Minulla on erilaisia kuukausiteemoja, jotka liittyvät omaan jaksamiseen. Samoin olen houkutellut puolisonkin varaamaan aikaa parisuhdetreffeille ja -illoille. Ilman tällaista suunnittelua, tulee helposti tinkineeksi häiriöttömästä ajasta itselle tärkeiden ihmisten kanssa.

Eri vuodenaikoina korostuvat erilaiset mahdollisuudet ja tarpeet. Pienet siirtymäriitit vuodenaikojen välillä tuovat vaihtelua vauhdin keskelle. Väli-inventaarit vuodenaikojen vaihtuessa kirkastavat suuntaa ja antavat tilaisuuden iloita siitä, mitä jo on.

Juuri nyt on aika lisätä valoa ja värejä, ammentaa energiaa virkistävistä tapahtumista ja ystävien kohtaamisesta. Kesän puistopiknikit ovat ohi, mutta keskipäivän ulkoilu on hyvä sijoitus päivän voimavaroihin. Ellen ole tarkkana, treffit auringon ja päivänvalon kanssa jäävät vähiin. Siispä lisään valoisat hetket viikkosuunnitteluuni.

Kolmen askeleen taktiikka

Maailmassa, joka on kiihkeässä muutoksessa, voi ajautua minne tahansa, ellei pidä omia tavoitteita mielessään. Koska olen ikuinen uneksija ja ideanikkari, minulla on aina monta suurta projektia työn alla. Yhdessä kalenteriystäväni kanssa yritämme hallita tehtävien määrää, mutta pitää isot päämäärät hyvin muistissa. Niinpä kalenterini alkulehdellä on kolme tämän vuoden tärkeintä tavoitetta. Niitä, jotka kulkevat ohjelmaani punottuna mukana kuukaudesta toiseen.

Pitkän ajan tavoitteet pilkon pienempiin kuukausitavoitteisiin, sillä pienissä askelissa on matkan etenemisen salaisuus. Minulle sopii hyvin rajaaminen kolmeen, niinpä olen varannut joka viikon ja päivän kolmelle tärkeimmälle tavoitteelle myös oma tilan. Tuntuu hyvältä, kun saa nämä kolme ajankohtaista asiaa tehtyä päivän aikana ja asiat etenevät. Fokus on mahdollista säilyttää näissä kolmessa siitä huolimatta, että päivä täyttyy monesta muustakin touhusta.

Kollegani, kiireenkesyttäjä Heli Tuulenmäki, puolestaan suosittelee suunnittelukaavaa, jossa joka päivä tehdään valmiiksi yksi iso ja tärkeä asia, toinen pienempi juttu ja yksi sellainen asia, joka edistää omaa hyvinvointia. Myös tämä toimii hyvin.

Vihjeitä iloisen mielen kalenteriin

  • Varaa aikaa ihmettelylle.
  • Palkitse itsesi mahdottomasta tehtävästä selviämisestä.
  • Vietä pienten onnistumisten tai ihan tavallisen arjen juhlaa.
  • Laadi luopumislista turhasta ja ei-niin-tärkeästä.
  • Anna viikonpäiville nimiä: luovuntai, toivuntai, tuumantai…
  • Anna itsellesi rohkeuspisteitä riskien ottamisesta.
  • Pidä kiitollisuuden päiväkirjaa.
  • Valitse itsellesi kiinnostavia kuukausiteemoja.
  • Lähetä sisäinen kriitikkosi lomalle.
  • Varaa aikaa hauskanpitoon ja hassutteluun.

Anja Kulovesi on Kiirenkesytys-konseptin luoja ja tietokirjailija, joka on keväällä 2018 julkaissut kirjan Kiireenkesyttäjä – Avain hyvään elämään. Lisätietoja Kiireenkesytyksestä löydät osoitteesta https://www.facebook.com/kiireenkesytys/. Lue myös Kuloveden edellinen kolumni Hyvinvointiohjeita kiirehtijöille.

Jos tykkäsit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Mainosta tekstillä tässä mainospaikassa!

Tämä mainospaikka tavoittaa lähes kaikki artikkelien ja kolumnien lukijat tehokkaasti.
Käytä tätä mainospaikkaa, kun haluat erottua joukosta, saavuttaa uutta yleisöä ja saada asiasi helposti perille. Kokeile nyt ja kysy tarjoustamme!

Lisätietoja mainoksesta löydät: https://kollega.fi/mediatiedot/

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)