TASAPAINON AVAIMET

Mainos
TEKSTI CARITA NYBERG KUVA MARJA KASANEN | 24.10.2018 | KOLLEGA.FI
Muuta aamurutiinejasi ja ota päivä haltuusi

Miten aloitat aamusi? Onko sinulla kiire jo herätyskellon soidessa? Se, miten aloitat aamusi, vaikuttaa merkittävästi päivän kulkuun.

Carita Nyberg on Tasapainon Avaimet -menetelmän kehittäjä ja valmentaja.

Tutkimukset osoittavat, että meillä on vain rajallinen määrä energiaa ja itsehillintää, joten on tärkeää, että keskitymme olennaiseen. Jos muutamme hieman aamurutiinejamme, tulokset voivat yllättää todella positiivisesti.

Seitsemän hyvää aamurutiinia

1. Juo lasillinen sitruunavettä
Aloita aamusi juomalla tyhjään vatsaan sitruunavettä. Tämä antaa sinulle energiaa ja auttaa vatsaasi imeyttämään ravintoaineita. Nauti aamupalaa vasta 15 – 20 minuutin kuluttua siitä, kun olet juonut sitruunaveden.

2. Liiku heti aamulla
Jo 10 – 15 minuutin liikunta heti aamusta herättää kehosi ja antaa lisää energiaa päivääsi. Ota tavaksi esimerkiksi venytellä tai tehdä liikesarjoja jo ennen aamiaista.

3. Aseta tavoitteita päivällesi
Määritä tavoitteesi mahdollisimman konkreettisiin askeliin ja tartu niihin heti aamulla. Kun aloitat aamun keskittymällä päivän tärkeimpiin tehtäviin, koet onnistumisia, mikä taasen antaa sinulle lisää energiaa hoitaa muita työtehtäviä pitkin päivää.

4. Älä avaa kännykkää ennen aamupalaa
Tiedosta, että aina kun avaat sähköpostin, siirryt omista tehtävistä jonkun toisen tehtävien hoitoon. Mieti, annatko sähköpostin ja sosiaalisen median viedä mennessään heti aamusta alkaen vai haluatko pysyä ohjaksissa ainakin aamun ensimmäisen tunnin.

5. Vältä kokouksia heti aamusta
Kun pyhität aamun ensimmäiset työtunnit tärkeimpien tehtäviesi hoitoon, nostat kapasiteettisi uudelle tasolle. Samalla voit kriittisesti tarkastella, mihin kokouksiin ylipäätään on tarpeen osallistua. Ja jos et voi jäädä pois kokouksesta, pyri varmistamaan, että aikatauluista pidetään kiinni.

6. Vältä multitaskaamista
Vaikka kuinka yrität, moneen asiaan keskittyminen yhtä aikaa on tehotonta, sillä aivosi toimivat parhaiten, kun teet asian kerrallaan. Multitaskaaminen estää aivojasi suorittamasta tehtäviä optimaalisesti.

7. Opi sanomaan ei
Kun keskityt tärkeisiin teemoihin heti aamusta alkaen, huomaat että sinun on helpompi kieltäytyä yllättävistä pyynnöistä. Se parantaa mielialaasi ja mahdollistaa sen, että saat aikaan enemmän. On tutkittu, että mitä vaikeampi meidän on sanoa ei, sitä todennäköisemmin koemme stressiä ja masennusta ja olemme vaarassa uupua.

Mieti, mitkä yllä mainituista aamuteemoista voisivat olla kokeilemisen arvoisia. Kun omistat aamusi, omistat koko päivän. Päätä siis ottaa päivä haltuusi!

”Usko että pystyt, silloin olet jo puolitiessä.”
Theodore Roosevelt

Lisätietoa Tasapainon Avaimista osoitteessa www.tasapainonavaimet.com tai carita.nyberg@tasapainonavaimet.fi. Lue myös Nybergin edelliset kolumnit Elätkö oman käsikirjoituksesi mukaan ja Onnistunut palaveri.

Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Tervetuloa TerveysSummitiin!

Tiesitkö, että TerveysSummit on Suomen suurin terveystapahtuma? Se tuo kokonaisvaltaisen terveyden kovimmat asiantuntijat katsottavaksesi netin välityksellä - ja voit osallistua tapahtumaan ilmaiseksi tietokoneeltasi, tabletiltasi tai vaikka kännykältäsi mistä päin Suomea tahansa!
TerveysSummit koostuu sarjasta terveysaiheisia luentoja ja haastatteluja, jotka julkaistaan verkossa 25.3. – 31.3. Jokainen haastatteluvideo on syväsukellus aiheeseen huippuasiantuntijan johdatuksella - tällaista et löydä muualta!
Voit katsoa tapahtuman haastatteluita ilmaiseksi 24 tunnin ajan julkaisusta (kunhan ilmoittaudut mukaan!) tai VIP-passilaisena rajattomasti koko vuoden. Rekisteröidy jo tänään - se ei maksa mitään eikä sido sinua mihinkään. Ilmoittaudu heti osoitteessa https://terveyssummit.fi/ts/30/
P.S.
Jos et vielä tunne tapahtumaa, käy kurkkaamassa yksi viime vuoden helmistä, lääkäri Olli Sovijärven haastattelu stressin biohakkeroinnista
https://terveyssummit.fi/stressin-biohakkerointi/ts/30.

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)