KIIRE HALLINTAAN

Mainos
TEKSTI MIIA HUITTI KUVA VILLE HUITTI | 13.6.2018 | KOLLEGA.FI
Neljä tapaa helpottaa esiintymis­jännitystä

Työpaikan perjantaipalaveri tulossa ja on sinun vuorosi vetää presentaatio tiimillenne. Pelkkä ajatuskin saa sydämesi hakkaamaan, kätesi hikoamaan, kaulasi punoittamaan ja vatsasi vääntämään. Perinteinen taistele tai pakene -reaktio on täydessä mitassaan hetkessä, jolloin se ei ole oikeastaan edes tarpeen. Joku viisas on sanonut, että tällainen reaktio on tarpeen meille vain, jos olemme aidossa hengenvaarassa. Viikkopalaverissa harvoin on henki uhattuna. Silti esiintyminen saattaa jännittää ja stressata jo monta päivää etukäteen.

Miia Huitti on stressivalmentaja ja kirjailija, jonka intohimona on auttaa ihmisiä stressinhallinnassa.

Jännittämisen on todettu olevan Suomessa hyvin yleistä ja joidenkin arvioiden mukaan jopa osaltaan aiheuttamassa masennusta. Esiintymisen ja sosiaalisten tilanteiden pelko saattaa rajoittaa elämäämme monellakin tavalla eikä kaikista vähiten työelämässä. Luulemme, että kuristavasta jännityksestä ei voi päästä eroon. Itse uskon, että esiintymisestä voi tulla hauskaa ja rentoa ja jännittämisestä voi päästä eroon tai sitä voi ainakin merkittävästi lievittää.

Jännityksen juuret muistijäljessä

Aikuisiän jännittämisen juuret voivat ulottua johonkin lapsuudenkokemukseesi. Moni meistä muistaa vaikkapa koulun yksinlaulukokeen. Saatoit jännittää koetta jo monta päivää etukäteen ja itse kokeessa tunsit jännityksen jokaisella solullasi. On tutkittu, että mitä enemmän kehossasi erittyy stressihormoneja jännittävän tai pelottavan tapahtuman aikana, sitä vahvempi muistijälki siitä jää. Muistijälki painuu alitajuntaasi, tiedostamattomaan mieleesi. Kun ajattelet perjantaiaamuna edessä olevaa esitystä, tuo muisto aktivoituu ja sama stressireaktio napsahtaa käyntiin kehossasi ja mielessäsi alta aikayksikön kuin yksinlaulukokeessa kauan sitten.

Vaikka kuinka järkeilisit ja rauhoittelisit itseäsi, se ei välttämättä vie jännityksen tunnettasi pois. Erään tutkimuksen mukaan tiedostamattoman mielen voima on 11,2 miljoonaa bittiä sekunnissa, kun taas tietoinen mielemme raksuttaa vain 40 bittiä sekunnissa. Tiedostamattomien muistojesi voima on siis paljon järkeilyäsi voimakkaampaa ja nopeampaa.

Vinkkejä esiintymisjännityksen sulattamiseen

Yksi tapa suhtautua esiintymiseen on ajatella, että menet vain rohkeasti kohti pelkojasi. Eräs ystäväni totesi jännittävästä tilanteesta, että “häpeällä siitä selviää.” Jos tämä tapa ei toimi sinulla, voit lähteä tutkailemaan omaa jännittämistäsi esimerkiksi seuraavilla tavoilla.

1. Pura jännittävä muisto mielestäsi

Usein jo pelkkä syy-seuraussuhteen oivaltaminen voi auttaa purkamaan muistoon liittyvän jännityksen.

2. Valmistaudu hyvin mielikuvaharjoitusten avulla

Substanssiosaamisen ja sisällön lisäksi valmistele esityksesi mielikuvaharjoittelun avulla. Kuvittele esitys mielessäsi läpi ja näe ja koe joka solullasi, kuinka onnistut ja erityisesti miltä onnistuminen tuntuu.

3. Ole aito oma itsesi ja armollinen itsellesi

Parhaat esiintyjät sulattavat kuulijoiden sydämet olemalla aito itsensä. Se, että mokaat, ei tee sinusta huonoa, vaan ihmisen. Ihan samanlaisen kuin kuulijasikin. Lähtökohtaisesti kaikki haluavat sinun onnistuvan. Usko siihen. Ja ole lempeä itsellesi.

4. Hengitä syvään

Ennen esitystäsi, harjoittele syvähengitystä ja käytä sitä myös esityksesi aikana. Se lievittää jännitystäsi ja auttaa sinua keskittymään siihen, mikä on oleellisinta.

Muista, että kukaan ei ole mestari heti ensimmäisellä kerralla. Mitä useammin uskallat esiintyä, sitä helpommaksi se käy. Tiedän sen omasta kokemuksestani!

Jännityksen purkamiseen löytyy monia maksuttomia ja helppoja työkaluja. Katso Miia Huitin Paranemisen avain -video tai englanninkielinen video EFT-menetelmästä.

Miia Huitti on kirjailija, puhuja ja stressivalmentaja, jonka intohimona on auttaa oivaltamaan stressin syitä ja opettaa tehokkaita työkaluja stressinhallintaan. Miian nettisivut löytyvät osoitteesta https://www.miiahuitti.fi/. Lue myös Huitin edelliset kolumnit Kohti onnellisempaa työtä ja Mikä pelko sinua rajoittaa?

Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Sinun mainoksesi tähän?

Tämä mainospaikka on varattu työhön ja hyvinvointiin liittyville lyhyille mainosjutuille. Jos sinulla on lehtemme kohderyhmää kiinnostava mainosjuttu, ota yhteyttä! Lue lisää…

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)