JOHTAJUUDEN YTIMESSÄ

Mainos
TEKSTI JA KUVA ANNA-MAIJA KUOSMANEN | 2.5.2018 | KOLLEGA.FI
Johtajakin on ihminen ja työyhteisön jäsen

Johtaja on jatkuvasti esillä, ihmisten tarkkailtavina ja hänen jokaista sanaansa tulkitaan yleensä suurennuslasin kanssa. Johtajan jokainen liike on viesti, vaikka hän itse ei mitään tarkoittaisikaan. Jokainen kuulija työyhteisössä kuulee samat sanat, mutta saattaa tulkita aivan eri lailla viestin, jota johtaja on kertomassa. Riippuen kunkin omasta tilanteesta, sama viesti saattaa muuttua toisen mielessä aivan muuksi, kuin mitä vilpitön puhe on tarkoittanut. Unohdetaan, että yleensä mitään piiloviestejä ei ole, on vain yksinkertainen asia, josta puhutaan, yhteisen hyvän eteen tehtävät asiat ja yhteiset askelmerkit.

Anna-Maija Kuosmanen on tehnyt pitkän pankkiuran ja toiminut lukuisissa esimiestehtävissä.

Parhaimmillaan johtaja jaksaa päivästä toiseen olla vahva, rehellinen, luotettava ja ohjata oikeaan suuntaan silloinkin, kun hänen motiivejaan epäillään tai kun hänen poissa ollessaan kehitellään erilaisia spekulaatioita siitä, mitä hän oikeastaan tarkoitti. Jokainen johtaja haluaa johtaa oman tiiminsä onnistumaan ja sitä kautta myös tuntea olevansa arvostettu ja luotettu, ja myös itse luottaa omaan työyhteisöönsä.

Lähtökohtaisesti johtaja haluaa hyvää kaikille, koko porukalle. Hän haluaa saada jokaisen työyhteisönsä jäsenen menestymään. Johtaja nauttii, kun hän näkee työntekijän saavan aikaan upeita tuloksia, kun työntekijä loistaa tai kun hän tuo esille onnistumisia tai epäkohtia – aina myös ratkaisuehdotus takataskussaan. Kun työntekijä luottaa johtajaan, hän tietää kaiken toiminnan tähtäävän koko työyhteisön menestykseen ja ymmärtää, että johtaja tekee töitä sen eteen. Luottamus on molemminpuolista.

Luottamus vie eteenpäin

Me ihmiset opimme ja omaksumme asiat eri tavoilla ja eri nopeudella ja lisäksi meillä on erilaisia näkökantoja asioihin. On luonnollista, että uudet asiat ja tapahtumat työelämän pyörteissä aiheuttavat hämmennystä. Useimmiten putoamme kuoppaan, kun tapahtuu jotain uutta ja yllättävää. Harva meistä, edes johtajista, joka kerta innostuu uusista asioista saman tien, puhumattakaan, että näkisimme heti kokonaisuuden ja tien kohti loistavaa menestystä. Jokainen meistä tarvitsee aikaa prosessoida asioita mielessään ja hahmottaa, mitä tämä tarkoittaa ja vaatii minulta ja meiltä ja miten pääsemme yhdessä eteenpäin.

On helppo arvostella tehtyjä päätöksiä, syytää pahaa ympärilleen ja haukkua johtajaa, joka joutuu kestämään kritiikin kuin horjumaton kallio ja torjumaan aika ajoin kohtuuttomiakin hyökkäyksiä. Johtajaan saatetaan kohdistaa valtavasti vaatimuksia ja odotuksia. Kun luottamus on molemminpuolista, asiat pystytään kohtaamaan yhdessä, purnaamaankin ja löytämään toimintatavat, jolla koko työyhteisö kehittyy ja onnistuu kaikissa tilanteissa.

Johtajat ovat ihmisiä siinä missä muutkin ja heilläkin on tunteet. Jokainen menestyvä johtaja on joutunut käymään läpi valtavan määrän tuskaa ja kipua oman keskeneräisyytensä ja osaamattomuutensa takia, kokemaan epäonnistumisia ja niistä nousemista, oppimaan erilaisuuden ymmärtämistä ja sen arvostamista, muuttamaan omia olettamuksiaan ja luulojaan sekä kokemaan niin luottamuksen vahvistumista kuin horjumista.

Pyyteetöntä työtä

Menestyneimmät johtajat tekevät pyyteetöntä työtä jokaisen työyhteisönsä jäsenen eteen, silloinkin kun henkilö itse saattaa luulla jotain muuta. Parhaimmillaan johtaja tekee kulisseissa töitä kokonaisuuden eteen, vaikka aina kaikki ei edes ole hänen käsissään. Vaatii uskallusta kohdata monenlaiset asiat ja kertoa niistä ja perustella ne ihmisille samalla kuitenkin kannustaen näkemään tehtävien hyvät puolet ja auttaen jokaista pääsemään omaan parhaaseen tulokseensa.

Johtaja on palvelija, suunnannäyttäjä, luottoihminen, mahdollisuuksien avaaja ja esteiden raivaaja. Joskus kuitenkin menestyväkin johtaja kaipaisi hyvää palautetta ja arvostusta omilta joukoiltaan – etenkin silloin, kun epäonnistuu tai tekee virheen. Virheitähän me teemme kaikki, ihan jokainen.

Parhaimmillaan vuorovaikutus työyhteisön jäsenten ja johtajan välillä toimii, vaikeudet kohdataan aidosti yhdessä ja niistä puhutaan avoimesti. Yhteinen päämäärä on jokaisen työyhteisön jäsenen menestyminen ja onnistuminen. Tässä tarvitaan koko porukkaa. Kukaan ei menesty yksin, ainoastaan yhdessä voidaan saada aikaan ihmeitä.

Muistetaan arjessa, että johtajakin on ihminen, silloinkin kun asiat tuntuvat vaikeilta tai epämiellyttäviltä. Johtaja kyllä auttaa ja tukee, vaikka joskus hän itsekin kaipaa varmuutta, luottamusta ja sitä tunnetta, että koko joukkue puhaltaa yhteen hiileen niin ala- kuin ylämäessä.

Anna-Maija Kuosmanen on aktiivinen hyvän johtajuuden puolestapuhuja. Kuosmanen on työskennellyt pitkään pankkialalla lukuisissa eri tehtävissä ja on nyt virkavapaalla OP-pankin konttorinjohtajan tehtävistä. Lue myös Kuosmasen edelliset kolumnit Johtajakokemus ja Johtajuus edellyttää vastuunottoa sekä hänestä aiemmin kirjoitettu henkilökuva Pankkimaailman monitaituri.

Jos tykkäsit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Sinun mainoksesi tähän?

Tämä mainospaikka on varattu työhön ja hyvinvointiin liittyville lyhyille mainosjutuille. Jos sinulla on lehtemme kohderyhmää kiinnostava mainosjuttu, ota yhteyttä! Lue lisää…

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)