HYVINVOINTI

Mainos
TEKSTI ANNIKA HAVASTE KUVA TIMO TURUNEN | 7.3.2018 | KOLLEGA.FI
Syö aivosi virkeiksi

Aiemmin ajateltiin, että aivot ovat staattinen elin. Luultiin, että ne eivät uusiudu, eikä niiden hyväksi voi tehdä juuri mitään. Tämä käsitys on onneksi mennyttä ja tiede tuottaa yhä enemmän tietoa siitä, miten omia aivojaan voi auttaa pitämään vireinä ja terveinä.

Annika Havaste on ravintovalmentaja, luennoitsija ja kouluttaja, jota hyvä ruoka, liikunta ja hyvinvointi inspiroivat.

Terveyttä pohdittaessa kannattaa huomioida, että ihmisessäkin kaikki vaikuttaa kaikkeen, eikä yhtä elintä voi välttämättä erottaa muun kehon toiminnasta. Kun jokin osa kärsii, se vaikuttaa jollain tavoin myös muuhun kehon toimintaan – ja päinvastoin.

Aivojenkin vireystilaan vaikuttavat monet asiat, esimerkiksi ravinnon aiheuttamat verensokerin ja sitä kautta insuliinihormonin nousu ja lasku. Korkea verensokeri on myös riski aivojen terveydelle, vaikka se ei olisikaan vielä viiterajojen ulkopuolella. Diabeetikoilla on suurempi riski muistisairauksiin korkean verensokeritason takia.

Toinen tunnettu aivojen vireyteen vaikuttava asia on unen riittävyys. Liian paljon henkistä tai fyysistä painetta kokeva ihminen ei pysty aivan samaan suoritustasoon kuin levännyt ja palautunut ihminen. Aivojen kannalta hankala kierre syntyy monesti siitä, että unen ja levon puutteesta aiheutuva väsymys ajaa syömään liian hiilihydraatti- ja sokeripitoisesti. Silloin verensokeri- ja insuliinitasot nousevat ja laskevat jyrkästi ja ihminen väsyy entisestään. Tämä aiheuttaa lisäksi kilojen kertymistä, mikä voi pahentaa kierrettä, sillä vatsaonteloon kertyvä rasva saa aikaan matala-asteista tulehdusta, joka taasen on todella haitallista aivoille.

Vähennä hiilihydraatteja

Helpoin keino parantaa vireystilaansa on vähentää hiilihydraatteja aterioilta. Se onnistuu esimerkiksi vaihtamalla aamiaisleivät ja puurot marjasmoothieen, johon laitetaan sekaan tilkka laadukasta kylmäpuristettua öljyä, kasviproteiinijauhetta ja kuitulisiä, kuten pellavarouhetta, kauranlesettä ja psylliumrouhetta. Nämä yhdessä marjojen kanssa pitävät nälkää. Leivän sijaan voi rouskuttaa palan siemennäkkäriä.

Lounaalla kannattaa yksikertaisesti jättää perunat, pastat ja riisit vähemmälle. Tilalle voi ottaa ison annoksen salaattia ja lämpimiä kasviksia. Jos vatsa kestää, kannattaa suosia palkokasveja, kuten linssejä ja papuja. Koska leipä nostaa aina verensokeria, on hyvä tarkistaa, paljonko sitä tulee syötyä. Iltapalaleivät voi vaihtaa oikeaan ruokaan, jonka kanssa nauttii monipuolisen ja värikkään salaatin öljykastikkeineen. Myös välipaloihin kannattaa kiinnittää huomiota, sillä jos nälkä kasvaa liian suureksi, lankeaa helposti makeisiin herkkuihin, jotka nostavat verensokeria eniten. Välipalaksi sopivat mainiosti hyvin säilyvät pähkinät, maustamaton jugurtti tai kaurajugurtti marjojen kanssa sekä avocado.

Tasaiset ateriavälit sekä riittävä rasvojen, kuitujen, vihannesten ja marjojen syöminen edistävät hyvää terveyttä, aivojen vireyttä ja hoikempaa olemusta. Liiat mieliteotkin karisevat yleensä itsestään tällaisella ruokavaliolla, vaikka herkkuhetkiäkin saa silloin tällöin olla.

Sateenkaaren värit lautaselle

Aivoja hoitavassa ravinnossa on paljon antioksidantteja, joita saadaan parhaiten solujen suojaksi värikkäistä vihanneksista ja marjoista. Kannattaakin kerätä lautaselleen joka päivä sateenkaaren värit.

Toinen todella tärkeä osa ruokavaliossa ovat rasvat. Laadukkaat kylmäpuristetut öljyt sisältävät kaikkia E-vitamiinin lajeja, jotka suojaavat aivoja hapettumiselta. Rasvoista myös rakennetaan hormoneja ja tasainen hormonitoiminta on tärkeää aivoillekin. Kalasta saadaan aivojen rakenteista löytyvää DHA-rasvahappoa, jota tutkijat pitävät tärkeänä aivojen rakennusaineena.

Kuitujen riittävä saanti ei nykyaikana ole itsestäänselvyys ja useimmiten lisäkuidut ovat tarpeen. Kuituja on helppo lusikoida jugurttiin, puuroon ja smoothieen tai nauttia veteen sekoitettuna. Kuidut ruokkivat suolistossa asustavia miljardeja mikrobeita, jotka myös osallistuvat aivojen toimintaan – suoliston ja aivojen yhteys on vahva. Ravinnosta kuituja saa parhaiten juureksista, kaalikasveista, avocadosta, täysjyväviljoista, kvinoasta, pavuista, linsseistä, siemenistä ja pähkinöistä.

Aivojensa terveyttä ja omaa vireystilaansa voi hoitaa tehokkaasti syömällä kasvisvoittoista ruokaa, pitämällä verensokerin tasaisena sekä nukkumalla ja palautumalla riittävästi. Koko keho kiittää uudistetusta ruokavaliosta, jonka avulla keväästäkin tulee virkeä ja energinen.

FLT ravintovalmentaja Annika Havaste on valmentanut ryhmiä ja yksityishenkilöitä ravintomuutoksiin jo yli kymmenen vuoden ajan. Hän on erikoistunut terveyden ja suoliston hoitoon luonnollisin keinoin. Havaste on myös julkaissut kirjan Virtaa ravinnosta (Basam Books 2015). Lisätietoja Havasteesta löydät osoitteessa http://www.annikahavaste.fi/. Lue myös Havasteen edellinen juttu Energisenä uuteen vuoteen.

Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Sinun mainoksesi tähän?

Tämä mainospaikka on varattu työhön ja hyvinvointiin liittyville lyhyille mainosjutuille. Jos sinulla on lehtemme kohderyhmää kiinnostava mainosjuttu, ota yhteyttä! Lue lisää…

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)