JOHTAJUUDEN YTIMESSÄ

Mainos
TEKSTI JA KUVA ANNA-MAIJA KUOSMANEN | 7.3.2018 | KOLLEGA.FI
Johtajakokemus

Työelämässä asetetaan paljon odotuksia johtajuudelle ja sille, miten hyvä johtaja toimii. Paljon puhutaan myös työpäiväkokemuksesta ja erilaisista näkökulmista johtamiseen. Mitä jos tällä kertaa puhuisimme johtajakokemuksesta ja miten johtaja sen itse haluaisi toteutuvan?

Anna-Maija Kuosmanen on tehnyt pitkän pankkiuran ja toiminut lukuisissa esimiestehtävissä.

Omassa johtajakokemuksessani kohtaan päivittäin omat ihmiseni yksilöinä. Olen saanut tutustua jokaiseen ja pystymme keskustelemaan asioista niiden oikeilla nimillä. Jos työntekijällä on ollut haasteita omassa elämässään tai työn tekemisessä, tulosten saavuttamisessa tai jossain muussa asiassa, hän on voinut keskustella niistä kanssani ja olemme pyrkineet yhdessä löytämään askelmerkkejä eteenpäin. Kommunikaatiomme on vastavuoroista ja uskallamme kumpikin puhua sekä antaa ja vastaanottaa palautetta. Palaverit koko porukan kanssa ovat avoimia ja kanssakäyminen mutkatonta silloinkin, kun ollaan eri mieltä.

Kokemuksessani ihmiset aloittavat päivänsä pääsääntöisesti hyvillä mielin. Jokainen ymmärtää, että aina ei voi olla paras päivä, mutta ylipäätään luotamme toisiimme, jolloin töiden aloittaminen tuntuu mielekkäältä ja kaikki tietävät saavansa tukea tarvittaessa. Jokainen tietää, että tekemistä seurataan hyvällä ja onnistumiset huomataan sekä huomioidaan. Tekemisestä opitaan ja virheet korjataan heti, yhdessä. Epäkohdat ja mahdollinen alisuoriutuminen huomataan, niitä parannetaan ja sparrataan yhdessä.

Jatkuvassa muutoksessa pyrimme yhdessä pohtimaan asioita. Saa valittaa, nostaa esille epäkohtia ja murista asioiden tilasta yhdessä. Kun perustelut on käyty läpi, käärimme hihat ja pohdimme, miten saamme jatkossa tehtyä asiat niin, että kaikki tulee tehdyksi ja pysymme muutoksen tahdissa. Tarvittaessa käyn kahden kesken keskusteluita ja yhdessä löydämme perustelut itse kullekin, miksi ja miten muutoksen vaikutukset ovat hyväksi hänelle, asiakkaalle, yritykselle ja miten juuri hänen kannattaa toimia oppiakseen uudet asiat ja pysyäkseen kehityksen tahdissa. Muistutan siitä, että jokainen on hyvä jossain, että se oma vahvuus tulee kyllä käyttöön, kun vain löydämme oikean polun. Kokemuksessani on tärkeää, että ihmiset ovat itselleen sopivilla paikoilla, ovat valmiita oppimaan uutta ja haluavat pysyä mukana. Käsitettä epämukavuusalue ei ole, on pikemminkin oppimisalueita ja kehittymismahdollisuuksia, joihin yhdessä uskallamme kerta toisensa jälkeen sukeltaa.

Johtajakokemukseeni kuuluu myös hankalien asioiden setviminen. Haasteiden keskellä johtajakokemuksessani vallitsee luottamus kaikkiin tekijöihin kuin myös heidän luottamuksensa minuun. Vaikka välillä rytisee ja ottaa päähän, niin luottamus taustalla säilyy.  Sitä ei riko erimielisyys, vaan päinvastoin pystymme yhdessä rakentamaan erilaisista näkemyksistä ehjän kokonaisuuden, jossa uudistumme ja saamme aikaan tuloksia sekä hyvää asiakaspalvelua. Toivon, että asioita tarkastellaan kriittisesti ja perusteluiden jälkeen löydämme porukkamme tavan toimia uudistuvassa työmaailmassa.

Kertaamme säännöllisesti tavoitteitamme ja työmme laatua, olemme selvillä työmme merkityksestä itsellemme ja muille. Muistamme, että myös työyhteisön sidosryhmät ovat tärkeitä ja arvostamme heitä yhtä paljon kuin omaa porukkaamme. Tiedämme että olemme tärkeitä, tiedämme että ajatuksiamme kuunnellaan ja tarvittaessa saamme tukea tai apua. Auktoriteetti on näkymätön, mutta selkeä ja keskinäisen luottamuksen ilmapiirissä vallitsee aukoton arvostus puolin ja toisin.

Kaiken mullistuksen ja digitalisaation keskellä johtajakokemukseni ydin on siinä, että ihmiset uskaltavat luottaa itseensä ja esimieheensä. He tietävät, että tehtäväni on mahdollistaa kaikille paras saavutettavissa oleva rauha tehdä töitä, raivata esteitä ja tukea heitä, auttaa urapoluilla eteenpäin tai kannustaa kehittymään nykyisessä tehtävässä siten, että osaaminen pysyy ajan tasalla. Kannan vastuun työyhteisön hyvinvoinnista ja pyrin omalta osaltani varmistamaan sen, että kaikilla on mahdollisuus oppia ja menestyä.

Johtajakokemukseni tärkeä pilari on myös oma esimieheni. Johtajakokemuksessani hän antaa vastuun kautta tulevaa vapautta johtaa omaa tonttiani parhaaksi katsomallani tavalla siten, että yrityksen arvot, tavoitteet ja laatukriteerit mieluiten ylittyvät, pysyvästi. Paras tunne on se, kun sovittu linja etenee oikeaan suuntaan, vaikkakin poukkoillen välillä ylös ja alas. Tässäkin kokemuksessa palautteen anto puolin ja toisin on tärkeä työkalu edistää omaa johtajuutta, peilin ohella.

Ai niin ja se tulos. Se tulee näillä eväillä ilman muuta. Tämä porukka menestyy ja onnistuu. Olipa mittaustapa mikä tahansa, sen tulokset ovat aina erinomaisia.

Millainen on sinun johtajakokemuksesi?

Anna-Maija Kuosmanen on aktiivinen hyvän johtajuuden puolestapuhuja. Kuosmanen on työskennellyt pitkään pankkialalla lukuisissa eri tehtävissä ja on nyt virkavapaalla OP-pankin konttorinjohtajan tehtävistä. Lue myös Kuosmasen edellinen kolumni Johtajuus edellyttää vastuunottoa sekä hänestä aiemmin kirjoitettu henkilökuva Pankkimaailman monitaituri.

Jos tykkäsit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Sinun mainoksesi tähän?

Tämä mainospaikka on varattu työhön ja hyvinvointiin liittyville lyhyille mainosjutuille. Jos sinulla on lehtemme kohderyhmää kiinnostava mainosjuttu, ota yhteyttä! Lue lisää…

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)