ELÄMÄ JÄRJESTYKSEEN

Mainos
TEKSTI JP JAKONEN KUVA HANNES FRIGÅRD | 7.2.2018 | KOLLEGA.FI
Miten luot järjestystä ympäristöösi?

Yksinkertaisin tapa laskea stressitasoa on luoda järjestystä. Sen voi tehdä abstraktien asioiden, kuten ajatusten, ideoiden ja visioiden, tai konkreettisten asioiden, kuten työpöydän, työhuoneen ja työlistojen suhteen. Jos haluat kokeilla jotain käytännöllistä, luo strategista selkeyttä työympäristöösi.

JP Jakonen on tutkija, yrittäjä, tietokirjailija ja valmentaja, joka on perehtynyt itsensä johtamiseen ja stressin hallintaan.

Työympäristön selkeyttämisstrategia on 12-vaiheinen analyysi tekijöistä, jotka a) edistävät tai b) estävät päivittäistä työtäsi. Hyvin optimoituina nuo tekijät lisäävät tuottavuuttasi. Sekavina ja epäselvinä ne tekevät työstäsi ja elämästäsi tarpeetonta kaaosta.

Strateginen selkeys tarkoittaa numeerista arvoa, jonka työympäristön tekijät yhdessä luovat. Mitä korkeampi arvo, sitä enemmän työympäristössäsi on selkeyttä ja fokusoituja valintoja. Mitä pienempi arvo, sitä enemmän työympäristössäsi on kaaosta, hälyä ja painetta, jolloin arvokkain työvaluuttasi – keskittymiskykysi – on vaarassa joutua harhapoluille.

1. Arvioi strategisen selkeyden tasosi

Lue seuraava lista läpi. Arvioi sitten millainen on strategisen selkeyden taso jokaisen 12 tekijän kohdalla omassa työssäsi.

1 = Täysi kaaos…olispa tämä poissa elämästäni
2 = Tämä on yleensä melko sekaisin
3 = Joudun aina miettimään jonkun aikaa käyttäessäni tätä
4 = Aiheuttaa pikkuisen painetta, mutta pärjään kyllä
5 = Ei painetta, kaikki on superselkeää

2. Laske työympäristösi strategisen selkeyden keskiarvo

Keskiarvo on suuntaa-antava kuvaus siitä, miten hyvin ympäristötekijät tukevat keskittymistäsi. Arvio on omakohtainen ja vain viitteellinen. Sen avulla voit kuitenkin saada hieman objektiivisemman kuvan työympäristösi kokonaisuudesta. Kun siis olet arvioinut strategisen selkeyden tason jokaisen 12 tekijän osalta, laske keskiarvo ja vertaa sitä seuraavaan malliin:

48–60 = Kuulut 5% harvinaiseen eliittiin työympäristön strategisen selkeyden suhteen.
36–47 = Voit olla tyytyväinen – mutta tähän ei vielä kannata tyytyä.
24–35 = Strategista selkeyttä täytyy kehittää – ellet sitten nauti ylimääräisestä säädöstä.
12–23 = Strateginen selkeys on hälytystilassa – tee radikaaleja muutoksia mahdollisimman nopeasti.

3. Tee pieniä päivittäisiä parannuksia nostaaksesi keskiarvoa

Kun olet antanut itsellesi pisteet, ja laskenut keskiarvon, pohdi seuraavaa kolmea kysymystä:

1. Millä työympäristöni kolmella osa-alueella strateginen selkeys on alhaisin?
Mikä tekee arvosanasta sen minkä se on, eikä yhtään korkeamman? Mikä luo epäselvyyttä? Miten tuo kaaos on syntynyt? Mikä yksi pieni päivittäinen askel nostaisi arvosanaa vähitellen korkeammalle yhdessä näistä?

2. Millä alueella strateginen selkeys on korkein?
Mikä asia on minulle selkein? Jos tahtoisin opettaa tämän työympäristöni kannalta tuottavuutta tukevan asian eteenpäin, mitä sanoisin? Sitten, opeta tuo taitosi – sinun selkeysstrategiasi – yhdelle ihmiselle seuraavan 12 tunnin sisällä.

3. Jos voisin valita vain yhden alueen parannettavaksi, mikä se olisi?
Mieti missä haluat nostaa strategisen selkeyden tasoa merkittävästi korkeammalle? Minkä tekijän parantaminen toisi isoimman muutoksen kykyysi keskittyä, tuottavuuteesi ja eritoten tehokkuuteesi – eli kykyyn keskittyä Päivän Syviin Töihin. Kun olet löytänyt tämän tekijän, ala systemaattisesti kehittää sitä päivittäin 5 % parannuksella. Lue jotain uutta aiheesta, surffaa netissä etsien aiheesta tietoa 10 minuutin ajan tai luo järjestystä tuohon asiaan viiden minuutin ajan ennen lounastaukoa.

Tee sitten tuo yksi muutos. Tai useampia. Laita vaikka koko työtila kerralla kuntoon.

Tee sitten testi uudestaan, parin viikon jälkeen. Periaatteena on tehdä ympäristössä kaikki niin helpoksi, ettei itse tekemistä tarvitse miettiä.

Ja muista vielä tämä. Strateginen selkeys on työväline, ei työn päämäärä. 

Se on työkalu kognitiivisesti esteettömään työhön, jossa valintoja on mahdollisimman vähän ja keskittymistä mahdollisimman paljon. Tämän keskittymisen aikana voit olla luova, tehokas ja tuottava – ja luopua ylimääräisen ympäristösäätämisen taakasta.

Voit lukea aiheesta lisää osoitteessa www.stressivapaajohtaja.fi/siivoahuoneesi

JP Jakonen on tutkija, tietokirjailija, yrittäjä ja valmentaja, joka auttaa ihmisiä vähentämään stressiään ja johtamaan itseään paremmin. Jakonen on kirjoittanut useita kirjoja stressin taltuttamisesta, kuten Stressivapaa johtaja (2015) ja Stressivapaa yrittäjä (2016) ja hän on äskettäin julkaissut uuden Stressivapaa elämä -verkkokurssin. Lisätietoja JP Jakosesta löydät osoitteesta http://www.stressivapaajohtaja.fi/

Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Tekstimainonnalla tavoitat lukijat!

Tämä mainospaikka tavoittaa lähes kaikki artikkelien ja kolumnien lukijat tehokkaasti.

Käytä tätä mainospaikkaa, kun

  • haluat erottua joukosta,
  • saavuttaa uutta yleisöä ja
  • saada asiasi helposti perille.

Kokeile nyt ja kysy tarjousta! Ota meihin yhteyttä osoitteessa: toimitus@kollega.fi.

Lisätietoja mainoksesta löydät: https://kollega.fi/mediatiedot/

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)