Sanya Saarinen on monitaitoinen osaaja, joka tuntee sosiaalisen median maailman kuin omat taskunsa. Opettajana, valmentajana ja somestrategina toimiva Saarinen on myös ahkera verkostoituja ja kekseliäs yrittäjä, jolta ideat eivät hevin lopu.
Aikaansaava ja tuottelias Sanya Saarinen työskentelee yrityksessään Someleontissa neljättä vuotta. Alun perin Saarinen oli suuntautunut matkailualalle ja opiskeli Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa Porvoossa matkailualan restonomiksi. Suunnitelmat kuitenkin muuttuivat opintojen aikana ja Saarinen aloittikin uransa showbisneksessä.

– Innostuin ohjelmapalvelupuolen opinnoista ja tutustuin samanhenkiseen kurssikaveriin, jonka kanssa ryhdyimme yrittäjiksi ja aloimme tehdä showjuontoja ja laulukeikkoja, Sanya Saarinen kertoo.
Opinnäytetyönään kumppanukset tekivät liiketoimintasuunnitelman yhteiselle yritystoiminnalle, jonka he käynnistivät heti valmistuttuaan vuonna 2004.
– Yhteistyökumppanini teki meille upeat esiintymisasut ja esitimme erilaisia roolihahmoja yritysten juhlissa ja muissa tilaisuuksissa. Karaoke oli juuri siihen aikoihin lyönyt itsensä läpi ja otimme sen ohjelmistoomme. Se oli hauskaa aikaa, johon ei mahtunut kahta samanlaista päivää.
Respasta vastaanottopäälliköksi
Showbisneksessä vierähti pari vuotta, kunnes Saarista pyydettiin töihin hotelliin. Hän päätti hankkia työkokemusta alalta ja aloitti työt Vantaan Airport Hotel Pilotin respassa syksyllä 2005.
– Tein pelkästään yövuoroja. Koska hotelli oli lentokentän lähellä, siellä oli jatkuvasti kova trafiikki. Asiakkaat olivat ihania ja työ oli kivaa. Haittapuolena oli ikuinen matkakuume, kun sai lähettää ihmisiä joka aamu matkalle, eikä itse päässyt mukaan.

Kipinä sosiaalisen median maailmaan syttyi vuonna 2010, kun Saarinen yleni vastaanottopäälliköksi ja sai tehtäväkseen selvittää, mistä juuri siihen aikaan Suomeen rantautuneessa Facebookissa oikein oli kyse.
– Hallinnoin erilaisia varauskanavia ja kokosin niihin markkinointimateriaalia. Lähdin tutkimaan Facebookia markkinointimielessä ja tajusin, että se tarjosi sellaisia työkaluja, joita pienyrittäjillä ei ennen ollut käytössä.
Pikkuhiljaa Saarinen alkoi myös miettiä työpaikan vaihtamista, sillä hän koki, että hänellä oli enemmän annettavaa työlleen. Vuonna 2011 Saarinen irtisanoutui ja huomasi pian odottavansa perheenlisäystä.
– Jäin äitiysvapaalle ja aloin miettiä, mitä halusin oikein tehdä työkseni. Olin myös vähän eksyksissä, sillä olin aina opiskellut tai tehnyt töitä ja nyt en tehnyt kumpaakaan. Se oli hyvä pysähtymisen paikka.
Tähtimerkit kohti yrittäjyyttä
Vanhempainvapaan loppupuolella Saarinen pohti vakavasti yrittäjäksi ryhtymistä. Hän oli hakenut myös palkkatöihin, mutta kokemusta ei ollut ehtinyt kertyä riittävästi uudentyyppisiin tehtäviin.
– Sitten alkoi tulla tähtimerkkejä kohti yrittäjyyttä. Jo äitiyslomalla olin tutustunut viestintäasiantuntija Katleena Kortesuon blogiin ja aloin lukea hänen kirjojaan. Sitten sain ilmoituksen, että minut oli hyväksytty Ely-keskuksen Menesty yrittäjänä -kurssille.
Vahvistusta aikeilleen Saarinen sai sattuman kautta vielä lisää. Lukiessaan eräänä päivänä intensiivisesti Kortesuon kirjaa ruoanlaiton lomassa, hän unohti pitsan uuniin ja se kärähti. Saarinen otti kuvan palaneesta pitsasta ja jakoi aiheesta twitter-viestin, johon oli tägännyt Kortesuon.
– Kirjoitin viestiin, että näin voi käydä, kun lukee innoissaan Katleenan kirjoja. Yllättäen Katleena vastasi twiittiini ja kysyi yksityisviestissä osoitettani, jonka lähetin hänelle ihmetellen.
Parin päivän päästä postissa tuli Kortesuon Avaa tästä – Käytännön käsikirja kouluttajalle -kirja, joka innosti Saarisen tutkimaan kouluttamista uramahdollisuutena.
– Menesty yrittäjänä -kurssin esittelytilaisuudessa sitten kerroin ohjaajalle, että missionani on auttaa kaikkia Suomen pienyrittäjiä näkymään paremmin verkossa. Ohjaaja totesi siihen, että vau, siinä sitä on missiota.
Kurssin lopussa Saarisella oli valmis liiketoimintasuunnitelma. Kurssin päättymistä seuraavana maanantaina 1.12.2014 uusi firma Someleontti oli perustettu.
Yrittäjyys hanskassa
Osaamistaan vahvistaakseen Saarinen aloitti kuukausi yrityksensä perustamisen jälkeen Yrittäjän ammattitutkinnon opiskelun Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Luksiassa. Opintojen edetessä hän rakensi omaa yritystoimintaansa ja kehitti liiketoimintaansa.

– Sain tuekseni hyviä opettajia ja mentorin, joiden kanssa jumppasin muun muassa yritystoiminnassa tarvitsemiani sopimuspohjia. Tutkinnon aikana rakensin myös ensimmäisen verkkokurssini. Myöhemmin kuitenkin huomasin, että livekoulutukset sopivat minulle paremmin, sillä tykkään olla ihmisten kanssa vuorovaikutuksessa.
Saarinen ryhtyi ottamaan kuukausiasiakkaita ja pitämään some-koulutuksia. Suoritettuaan yrittäjän ammattitutkinnon 2016 keväällä hän siirtyi pulpetin toiselle puolelle opettamaan yrittäjiä samaisen tutkinnon parissa.
– Nykypäivänä työhöni kuuluu sekä yksityisten että ryhmien kouluttaminen, some-sisältöjen, kuten videoiden ja kuvien, tuottaminen sekä oppilaitoksissa opettaminen. Tykkään tosi paljon opettamisesta ja uusien toimintamallien luomisesta.
Työpäivät kuluvat usein asiakkaan luona, jolloin Saarinen esimerkiksi avustaa yrityksen somestrategian rakentamisessa tai tekee yritykselle videoita.
– Oman osansa työajasta vie materiaalin työstäminen, johon kuuluu valokuvien jälkikäsittely sekä videoiden editointi.
Oma toimisto käyttöön
Vastikään Saarinen on avannut Nummelan keskustaan toimiston, jonne voi varata ajan ja tulla käymään. Aiemmin kotitoimistosta käsin toimineelle Saariselle muutos on iso.
– Ennen olin niin paljon liikenteessä, että toimistolle ei ollut käyttöä. Nyt koin, että on oikea hetki tehdä uusi aluevaltaus ja ottaa asiakkaita vastaan omassa tilassa.
Haastavimpana työssään Saarinen kokee ajan tasalla pysymisen. Some-kanavien ominaisuuksia päivitetään kaiken aikaa ja isojakin muutoksia voi tulla muutaman päivän syklillä.
– Koulutan monia eri kanavia, vaikka minua on jenkkiguruja myöten neuvottu fokusoitumaan vain yhteen kanavaan. Näin pystyn auttamaan pienyrittäjiä saamaan käyttöön oman potentiaalinsa ja hyödyntämään markkinointiin itselleen sopivat kanavat.
Ajan tasalla Saarinen pysyy olemalla mukana kansainvälisessä markkinointijärjestössä, joka järjestää alan gurujen webinaareja kaksi kertaa kuukaudessa.
– Sieltä saan uusimman teknisen tiedon, mutta koska kouluttajat ovat jenkkejä, minun pitää suodattaa tieto ja soveltaa se Suomen markkina-alueeseen ja lainsäädäntöön. Seuraan myös muita tietolähteitä ja minulla onkin jokaista kanavaa kohti yksi alan kansainvälinen sekä suomalainen guru, jotta voin peilata tietoa.
Kouluttaminen ja opettaminen tuovat Saariselle myös suurta iloa. Hän nauttii kovasti nähdessään asiakkaan omaksuvan uutta ja onnistuvan omissa haasteissaan.
– Alussa asiakas saattaa jopa pelätä somea tai videolla esiintymistä. On hieno fiilis, kun asiakas uskaltaa astua mukavuusalueensa ulkopuolelle ja tulee ensimmäisiä onnistumisia.
Aktiivisuus poikii työtilaisuuksia
Saarinen on ahkera verkostoituja. Hän on rohkeasti tutustunut ihmisiin ja saanut sen avulla myös työkeikkoja. Kolme vuotta sitten, kuukausi firmansa perustamisen jälkeen, hän meni kamera kädessä silloisille matkamessuille, joille oli kutsuttu kansainvälisiä huippumatkabloggaajia puhumaan.

– Perustin messukeskuksen pihalla twitter-tilin firmalleni, menin sisälle ja täräytin eturiviin istumaan. Kättelin kaikki puhujat ja kysyin, saanko ottaa kuvia ja jakaa niitä eteenpäin somessa. Kaikki antoivat luvan.
Saarinen otti kuvia, kirjoitti sitaatteja esiintyjien puheista ja jakoi niitä eteenpäin. Hän huomasi, että puhujat jakoivat niitä edelleen omille seuraajilleen, joita saattoi olla toistakymmentätuhatta.
– Se todisti sosiaalisen median voiman. Yksikin julkaisu saattoi lähteä leviämään yllättävän laajalle.
Messuilla Saarinen kävi myös monilla eri standeilla tutustumassa firmoihin ja juttelemassa ihmisten kanssa. Jälkikäteen hän lähetti sähköpostilla tapaamilleen ihmisille kuvia ja kiitti tapaamisista.
– Se oli varsinaista sissimarkkinointia. Pari kuukautta myöhemmin se poiki keikan erääseen konserttiin, jossa haastattelin kotimaisia tähtiartisteja back stagella ja tuotin tapahtumasta matereriaalia someen.
Vastaavanlaisia tapahtumia on tullut myöhemminkin ja kerta toisensa jälkeen Saarinen on uskaltautunut käyttämään tilaisuuksia hyväkseen ja tehnyt muun muassa videohaastatteluita.
– Aina aluksi mietin, että kehtaanko kysyä, mutta joka kerta on kannattanut. Uskallus on tuonut hienoja kokemuksia.
Työaika raameissa
Hyvinvointiaan vaaliakseen Saarinen pitää kiinni säännöllisistä työajoista ja pitää niin talvi- kuin kesälomat. Hän ei koskaan tee sopimuksia, jossa olisi kaiken aikaa saatavilla.
– Se on tietoinen valinta. Arjen pitää olla jossain raameissa. Vietän kuukauden kesäloman ja parin viikon talviloman. Haluan, että aikaa jää perheelle.

Aamut ovat Saarisen omaa aikaa. Hän herää yleensä puoli kuuden aikaan, koska haluaa nauttia aamiaisensa kaikessa rauhassa ennen kuin muu perhe herää.
– Nukkuminen on minulle tosi tärkeää. Tosin kahdesti kuukaudessa herään keskellä yötä ideoimaan. Aluksi taistelin sitä vastaan, mutta kun huomasin, etten voi sille mitään, olen alkanut hyödyntää sitä ja poimia ideoita projekteihini.
Saarinen tykkää liikkumisesta ja hänen lempiharrastuksiaan ovat tanssiminen sekä uiminen ja kesällä pyöräileminen. Myös perheen 8-vuotias Nelli-koira pitää Saarisen liikkeessä. Yhdessä perheen kanssa Saarinen lähtee metsään samoilemaan ja grillaamaan makkaraa laavulle.
Viime vuonna Saarinen kiinnostui yhdistystoiminnasta ja liittyi Vihdin nuorkauppakamarin jäseneksi. Yhdistyksen innoittamana hän teki Vihdin aluetta esittelevään Positiivihtisesti-kampanjaan videoita omalla ajallaan.
– Meillä on Nuorkauppakamarissa hyvä ja aktiivinen porukka. Olen saanut tutustua kiinnostaviin ihmisiin ja tehdä uusia asioita, joita en ole aiemmin tehnyt.
Saarinen pitääkin itsensä kehittämistä tärkeänä asiana elämässään. Hän lukee paljon ammattikirjallisuutta ja kuuntelee podcasteja arkiaskareita tehdessään.
– Tavoitteenani on opiskella tunti päivässä uusia asioita. Vuodessa se tekee jo 365 tuntia, jotka vievät minua eteenpäin.

Jos tykkäsit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.
Oliko artikkeli kiinnostava?
Tämä mainospaikka tavoittaa lähes kaikki artikkelien ja kolumnien lukijat tehokkaasti.
Käytä tätä mainospaikkaa, kun
- haluat erottua joukosta,
- saavuttaa uutta yleisöä ja
- saada asiasi helposti perille.
Kokeile nyt ja kysy tarjousta! Ota meihin yhteyttä osoitteessa: toimitus@kollega.fi.
Lisätietoja mainoksesta löydät: https://kollega.fi/mediatiedot/