HYVINVOINTI

Mainos
TEKSTI ANNIKA HAVASTE KUVA TIMO TURUNEN | 7.12.2017 | KOLLEGA.FI
Säilytä hyvä olo joulukiireestä huolimatta

Iloisesta juhlahumusta huolimatta joulun aikaan moni meistä on väsynyt ja stressaantunut. Pimeys vie voimia ja sinänsä mukavat, mutta rutiineihin kuulumattomat ylimääräiset tekemiset saavat stressitasot nousemaan. Ruokavaliokin saattaa repsahtaa, kun herkkuja on tarjolla tavallista enemmän – ja sen seuraukset harmittavat vuoden alussa. Näin ei kuitenkaan tarvitse käydä. Muutamalla helpolla keinolla voit säilyttää rennon otteen ja pitää ruokavaliosikin paremmin kuosissa.

Annika Havaste on ravintovalmentaja, luennoitsija ja kouluttaja, jota hyvä ruoka, liikunta ja hyvinvointi inspiroivat.

Kun joulukiireet alkavat stressata, kannattaa muistaa, että stressihormonit saa laskemaan varsin yksinkertaisilla toimilla. Kun hengittää syvään ulos, aktivoituu parasympaattinen hermosto, joka toimii kuin jarru. Se saa stressihormonien määrän ja kierrokset laskemaan ja mielen tyyntymään. Kun töissä tai joulukiireissä stressintunne kasvaa, voi yksinkertaisesti istua alas, sulkea silmät pariksi minuutiksi, rentouttaa kehon ja hengittää. Joissain hengitystekniikoissa lasketaan sisään- ja uloshengityksiä. Sitä ei tarvitse tehdä, jos siitä tulee ahdistunut olo, mutta laskemista voi kokeilla. Sisään hengittäessään voi esimerkiksi laskea neljään ja pienen hengityksen pidätyksen jälkeen ulos hengittäessään kahdeksaan.

Keskity hetkeen

Mindfullnessin ajatuksena on keskittyä käsillä olevaan hetkeen. Mieli rauhoittuu, kierrokset alenevat ja olo tulee rauhalliseksi. Jouluvalmisteluja tehdessä on monia hetkiä, jolloin voi harjoittaa mindfullnessiä. Kun valmistaa ruokia tai leipoo, voi keskittyä yhteen tekemiseen kerrallaan ajatuksella. Lahjatkin voi paketoida antaumuksella ja keskittyen. Lasten kanssa on helppo olla hetkessä, he osaavat sen taidon aivan itsestään ja siihen kannattaa heittäytyä mukaan.

Joulunpyhät voi pyhittää hyvällä omallatunnolla rentoutumiselle. Kun antaa kehon ja mielen rentoutua, palautuu parhaiten. Lyhyetkin rentoutumishetket, ulkoilu luonnossa ja oma aika lataavat akkuja uutta vuotta varten. Kannattaa muistaa, että kehomme on joskus eri mieltä mielemme kanssa siitä, mikä on rentouttavaa. Tv-sarjan katsominen viinilasillisen kera saattaa tuntua hyvinkin rentouttavalta, mutta kehon mielestä se ei sitä ole. Alkoholi häiritsee unta monta tuntia, sillä kehon on vapauduttava alkoholista yön aikana ja se pitää stressitason korkeana.

Herkkuja harkiten

Joulukuu on aikaa, jolloin varsinkin makeaa on tarjolla enemmän kuin mahan täydeltä. Vaikka jouluherkuttelusta ei tarvitse täysin kieltäytyä, on järkevää syödä herkkuja harkiten.

Eräs keino välttää liiallinen herkkujen syöminen on  pysähtyä hetkeksi ennen suupalan ottamista. Punnitse, tekeekö sitä tosiaan kovasti mieli vai olisiko parempi jättää se syömättä sillä kertaa. Määrä voi pysyä kohtuudessa myös maistamalla vähän, mutta ajatuksella. Mindfullnessin periaattein syötynä todella maistaa jokaisen suupalan. Silloin makeaa ei tarvitse syödä niin paljoa.

Traditiot voivat saada syömään liikaa – etenkin herkkuja. Voisiko jouluksi leipoa hiukan vähemmän ja palata arkeen hiukan aiemmin? Herkut voi myös tehdä terveellisempinä vaihtoehtoina mausta tinkimättä.

Vaihda kevyempiin

Perinteiset jouluherkut ovat hyvin liha-, maitotuote- ja viljapainotteisia. Niistä tehdyt ruoat ovat varsin täyttäviä ja huonosti sulavia. Juhlapöytään voi valita myös kevyempiä vaihtoehtoja, kuten kasviksia. Juureksia voi tehdä uudella tavalla uunikasviksina ja raikkailla salaateilla voi korvata raskaampia ruokalajeja. Rasvaiset kastikkeetkin on mahdollista valmistaa kevyemmin. Kinkun voi korvata jopa kokonaan kalalla ja linnulla. Jälkiruuan kohdalla mottona voisi olla vähemmän ja keveämmin, mutta entistäkin herkullisemmin. Näin voi välttää juhlaähkyn eikä vaa’an lukematkin pääse nousemaan.

Terveellisen ruokavalion ansiosta olo on kevyempi ja virkeämpi. Kun sen lisäksi vielä mieli pysyy rauhallisena, on joulutunnelma helpompi saavuttaa. Näin myös uusi vuosi alkaa hyvillä mielin ja rennoissa merkeissä.

FLT ravintovalmentaja Annika Havaste on valmentanut ryhmiä ja yksityishenkilöitä ravintomuutoksiin jo yli kymmenen vuoden ajan. Hän on erikoistunut terveyden ja suoliston hoitoon luonnollisin keinoin. Havaste on myös julkaissut kirjan Virtaa ravinnosta (Basam Books 2015). Lisätietoja Havasteesta löydät osoitteessa http://www.annikahavaste.fi/. Lue myös Havasteen edelliset jutut Viisi keinoa kaamoksen päihittämiseen ja Kuiduista helposti terveyshyötyjä.

Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Tervetuloa TerveysSummitiin!

Tiesitkö, että TerveysSummit on Suomen suurin terveystapahtuma? Se tuo kokonaisvaltaisen terveyden kovimmat asiantuntijat katsottavaksesi netin välityksellä - ja voit osallistua tapahtumaan ilmaiseksi tietokoneeltasi, tabletiltasi tai vaikka kännykältäsi mistä päin Suomea tahansa!
TerveysSummit koostuu sarjasta terveysaiheisia luentoja ja haastatteluja, jotka julkaistaan verkossa 25.3. – 31.3. Jokainen haastatteluvideo on syväsukellus aiheeseen huippuasiantuntijan johdatuksella - tällaista et löydä muualta!
Voit katsoa tapahtuman haastatteluita ilmaiseksi 24 tunnin ajan julkaisusta (kunhan ilmoittaudut mukaan!) tai VIP-passilaisena rajattomasti koko vuoden. Rekisteröidy jo tänään - se ei maksa mitään eikä sido sinua mihinkään. Ilmoittaudu heti osoitteessa https://terveyssummit.fi/ts/30/
P.S.
Jos et vielä tunne tapahtumaa, käy kurkkaamassa yksi viime vuoden helmistä, lääkäri Olli Sovijärven haastattelu stressin biohakkeroinnista
https://terveyssummit.fi/stressin-biohakkerointi/ts/30.

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)