HYVINVOINTI

Mainos
TEKSTI ANNIKA HAVASTE KUVA TIMO TURUNEN | 25.10.2017 | KOLLEGA.FI
Viisi keinoa kaamoksen päihittämiseen

Vaikka pimeys ja kylmyys antavat luvan käpertyä sohvannurkkaan ja nauttia kynttilänvalosta, ne vievät monelta puhdin. Tähän ei kuitenkaan tarvitse tyytyä. Mitäpä jos tänä talvena olisitkin virkeä ja energinen? Näillä viidellä ravintoon liittyvällä keinoilla voit vaikuttaa merkittävästi jaksamiseesi.

Annika Havaste on ravintovalmentaja, luennoitsija ja kouluttaja, jota hyvä ruoka, liikunta ja hyvinvointi inspiroivat.

1. Aamiaisella puhtia päivään

Moni lähtee liian heppoisin eväin liikkeelle. Tämä voi kostautua lounasaikaan, sillä liian nälkäisenä on vaikea säädellä ruoan määrää ja silloin tulee helposti otettua turhan suuri annos. Tuhti lounas jälkiruokineen vie mehut iltapäivästä.

Kun aamiaisella tankkaat hitaita hiilihydraatteja, rasvoja sekä proteiineja, ei nälkä pääse yltymään liian kovaksi. Jos aamut ovat kiireisiä, voit tehdä valmiiksi jääkaappiin tuorekaurapuuron, jonka seassa on tilkka hyvää, kylmäpuristettua öljyä, siemeniä ja päällä marjoja. Marjasmoothiesta voi valmistaa täyttävämmän lisäämällä sekaan kuitulisää, liotettuja pähkinöitä tai manteleita ja tilkan öljyä. Näillä eväillä jaksaa ja ravintoaineitakin tulee reilusti puhtia parantamaan.

2. Tankkaa riittävästi D-vitamiinia

Jos D-vitamiinin saantisi on ravinnon varassa, et luultavasti ole saanut tarpeeksi tätä tärkeintä talvivitamiinia. Luuston lisäksi aivot tarvitsevat riittävästi D-vitamiinia toimiakseen hyvin. Moni onkin kokenut virkistyvänsä D-vitamiinilisällä. Koska vaadittava D-vitamiinitaso on melko korkea, täydennystä tarvitaan tarpeeksi paljon, jotta veren seerumista mitattavat tasot nousevat tarpeeksi ylös. Tämä ei tietenkään tarkoita liioittelua. Itselle sopiva taso selviää parhaiten D-vitamiinimittausten avulla.

3. B-vitamiinit antavat potkua

Kun elimistö tehtailee soluissasi energiaa, se tarvitsee prosessiin B-vitamiineja. Monipuolinen ravinto sisältää niitä yleensä riittävästi. Talvella ruokavaliossa ei kuitenkaan ole niin paljon tuoreita, juuri poimittuja kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Pitkät kuljetus- ja varastointiajat vähentävät vihannesten ja hedelmien C- ja B-vitamiinipitoisuuksia.

Jos töissä on oltava tehokas ja tekemistä riittää, aamuisesta B-vitamiinilisästä voi olla hyötyä. Kannattaa kuitenkin katsoa, ettei valmisteesta löydy keinotekoisia makeutusaineita, sillä uuden tutkimuksen mukaan ne heikentävät suoliston hyviä mikrobikantoja eli mikrobiomia. Monet suolistomikrobit myös tuottavat useita B-ryhmän vitamiineja.

4. Rasvoja aivoille

Moni välttelee edelleen rasvoja vanhasta tottumuksesta, sillä 80-luvulta alkaen rasvat ovat olleet pannassa. Nyt on havaittu vähärasvaisuuden haitat hormonitoiminnan, aivojen ja painonhallitsijan näkökulmasta. Rasva on äärimäisen tärkeä ravintoaine, sillä siitä keho rakentaa uusia solukalvoja uudistaessaan kehoa jatkuvasti.

Aivot ovat kuiva-ainepitoisuudeltaan noin 60-prosenttisesti rasvoja, joten aivotkin tarvitsevat laadukkaita rasvoja uusiutuakseen ja muodostaakseen uusia hermoyhteyksiä. Aivot tarvitsevat erityisesti Omega 3 -luokan rasvahappoja ja niitä moni suomalainen saa ravinnostaan vain vähän.

Hyviä Omega 3 -rasvanlähteitä aivoja ajatellen ovat esimerkiksi saksanpähkinät, kurpitsan-, pellavan- ja hampunsiemenet. Monet tutkimukset ovat osoittaneet, että kala on erityisen hyvää aivoruokaa. Kalasta saadaankin suoraan hermostossa ja aivoissa tarvittavia EPA- ja DHA-rasvahappoja, jotka kuuluvat Omega 3 -perheeseen.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että jotkut rasvat ovat todella jopa vaaraksi aivoille ja sydämelle. Tällaisia pahisrasvoja ovat transrasvat eli osittain kovetetut kasvirasvat, joita löytyy monista pitkään säilyvistä tuotteista. Paras rasva on mahdollisimman luonnollista.

5. Tehoruoka-aineet avuksi

Vaikka liika sokeri on haitaksi jaksamiselle ja keskittymiselle, sopii pari palaa laadukasta tummaa suklaata maukkaaksi ja tehokkaaksi mielenpiristäjäksi. Kaakaosta löytyy niin piristäviä kuin mielialaa nostattavia aineita. Parhaissa tummissa suklaalaaduissa on vähintään 70 prosenttia kaakaota ja vain vähän muita ainesosia.

Kullankeltainen kurkuma on hyvä mauste moniin ruokiin, mutta siitä voi keittää myös teetä. Kurkumasta valmistettu kurkumalatte on hyvää ja erittäin terveellistä. Laita mukiin 1 teelusikallinen luomulaatuista kurkumaa. Kaada päälle 1 desilitra kiehuvaa vettä. Lisää 1 pieni teelusikallinen kookosöljyä (parantaa mausteen imeytymistä ja juoman makua) ja sekoita. Lisää vielä 1 desilitra haluamaasi lämmitettyä kasvimaitoa sekä 1 teelusikallinen hunajaa ja herkullinen juoma on valmis.

Kurkumaa voi käyttää tehokkaana apuna myös tulehdusta hillitsemään tai aivoja suojaamaan. Silloin kannattaa valita mieluummin kapseleita, joista löytyy kurkumakasvista saatavaa tehoainetta kurkumiinia ja sen imeytymistä parantavaa luontaista ainetta.

Maitohappokäymisellä valmistetut ruoat, kuten hapankaali, sisältävät tehokkaita maitohappobakteereita, jotka hoitavat suoliston mikrobikantaa. Hapatettuna kaali myös sulaa helpommin ja sisältää enemmän C-vitamiinia. Terve suolisto edistää tutkimusten mukaan tehokkaasti aivotoimintaa. Lisäksi se parantaa immuniteettia, jolloin flunssapöpöt eivät tartu niin herkästi.

FLT ravintovalmentaja Annika Havaste on valmentanut ryhmiä ja yksityishenkilöitä ravintomuutoksiin jo yli kymmenen vuoden ajan. Hän on erikoistunut terveyden ja suoliston hoitoon luonnollisin keinoin. Havaste on myös julkaissut kirjan Virtaa ravinnosta (Basam Books 2015). Lisätietoja Havasteesta löydät osoitteessa http://www.annikahavaste.fi/. Lue myös Havasteen edelliset juttu Kuiduista helposti terveyshyötyjä.

Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Sinun mainoksesi tähän?

Tämä mainospaikka on varattu työhön ja hyvinvointiin liittyville lyhyille mainosjutuille. Jos sinulla on lehtemme kohderyhmää kiinnostava mainosjuttu, ota yhteyttä! Lue lisää…

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)