TASAPAINON AVAIMET

Mainos
TEKSTI CARITA NYBERG KUVA MARJA KASANEN | 11.10.2017 | KOLLEGA.FI
Kehity taitavaksi kuuntelijaksi

Hyvät kuuntelutaidot ovat tärkeä osa työssä onnistumista. Tutkimuksen mukaan kuuntelutaidot vaikuttavat jopa 40 prosenttia johtajan työsuoritukseen. Hyvä kuuntelija luo yhteyden toisiin myös työn ulkopuolella, niin kotona, ystävien kanssa kuin harrastuksissa.

Carita Nyberg on Tasapainon Avaimet -menetelmän kehittäjä ja valmentaja.

Tiesitkö, että sanat merkitsevät vain kymmenen prosenttia viestin perille saamisessa? Sanoja tärkeämpää on se, miten sanot ja mitä kehosi viestii. Sen lisäksi merkityksiä jää vielä paljon rivien väliin ja hyvä kuuntelija huomaa tämän.

Lohdullista on, että jokainen meistä voi oppia hyväksi kuuntelijaksi, vaikka se ei olisi meille luontaista.

Alla vinkkejä, joiden avulla kehityt kuuntelijana.

Seitsemän vinkkiä parempaan kuunteluun

1. Keskity toiseen

Moni keskittyy omiin sanomisiinsa sen sijaan että kuuntelisi toista. Kuunteleminen ja kuuleminen ovat kaksi eri asiaa. Jos et keskity, toisen viesti jää helposti epäselväksi. Omat ajatuksesi estävät hyvän kuuntelun.

2. Unohda puhelimesi

Tarkkaavainen kuuntelu on mahdotonta, jos samalla keskityt puhelimeesi. Lisäksi tekstiviestin lähettäminen tai puhelimeen vilkaisu kesken kaiken on monen mielestä hyvin häiritsevää, jopa loukkaavaa.

3. Kysy tarkentavia kysymyksiä

Hyvä kuuntelija erottuu sillä, että hän kysyy kysymyksiä. Tällä tavalla osoitat olevasi kiinnostunut aiheesta ja puhujasta.

4. Harjoita pohtivaa kuuntelua

Viestin uudelleen sanoittaminen on harvinaisempaa meidän kulttuurissamme. Kyseessä on toisen viestin toistaminen omin sanoin, esimerkiksi ”Ymmärsinkö oikein, että..” Silloin kertojan on helppo vahvistaa viesti oikeaksi tai korostaa jotain, joka jäi epäselväksi. Pohtiva kuuntelu osoittaa, että välität. Tämä kertoo puhujalle, että kunnioitat ja arvostat häntä.

5. Tiedosta kehonkieli

Tiedosta elekielesi, äänensävysi ja mitä kehosi viestii. Varmista, että olet positiivinen, vältä käsien tai jalkojen ristimistä, pidä katseyhteys ja nojaa toista kohti. Positiivinen kehonkielesi voi olla ratkaisevaa keskustelun onnistumiselle.

6. Älä tuomitse

Jos haluat kehittyä hyväksi kuuntelijaksi, pidä mielesi avoimena. Osoita kiinnostusta toista kohtaan ja vältä omien mielipiteidesi korostamista. Pyri katsomaan maailmaa toisen silmien kautta, se auttaa sinua pitämään mielesi avoinna, vaikka olisitkin eri mieltä asioista.

7. Pysy hiljaa

Kuuntele tarkkaavaisesti ja vältä sanomasta mitään paitsi tarkentavia kysymyksiä, joilla varmistat, että olet ymmärtänyt oikein. Keskeyttäminen ja päälle puhuminen kertoo, että pidät omia mielipiteitäsi tärkeämpinä kuin toisen.

Taito vaatii harjoittelua

Olet varmaan kokenut tilanteita, joissa toinen kuuntelee ja ymmärtää sinua, sekä tilanteita, joissa viestisi ei ole mennyt perille. Mieti, miten voisit itse kehittyä kuuntelijana. Onko jokin seitsemästä kohdasta sellainen, johon voisit kiinnittää jatkossa enemmän huomiota?

Muista, että uuden tavan oppiminen vie aikaa ja vaatii harjoittelua. Ole tavoitteellinen ja kärsivällinen, niin huomaat kuinka kehityt. Palkintona on onnistumisia ja aitoja kohtaamisia.

”Edellyttää vahvaa luonnetta arvostella toista henkilöä hänen tulevaisuutensa näkökulmasta hänen menneisyytensä sijaan.”
Ralph Waldo Emerson

Lue lisää vuorovaikutustaidoista Carita Nybergin ilmaiseksi ladattavasta e-kirjasta Kommunikaatiotaidot osoitteessa http://bookboon.com/fi/kommunikaatiotaidot-ebook. Lisätietoa Tasapainon Avaimista löydät osoitteesta www.keys2balance.com tai carita.nyberg@tasapainonavaimet.fi. Lue myös Nybergin edellinen kolumni Miksi hyvät tyypit vaihtavat työpaikkaa?

Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Sinun mainoksesi tähän?

Tämä mainospaikka on varattu työhön ja hyvinvointiin liittyville lyhyille mainosjutuille. Jos sinulla on lehtemme kohderyhmää kiinnostava mainosjuttu, ota yhteyttä! Lue lisää…

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)