Tänä vuonna halusin aloittaa kesäloman hyvissä ajoissa, sillä yleensä jään lomalle juhannukselta hirmuisen viuhtomisen jälkeen. Olin sopinut muutamia hakuja alkavaksi elokuussa ja olin luvannut tehdä niiden eteen kirjoituspöytätyötä kesäaikana. Ei soittoja, ei haastatteluja, ainoastaan taustatutkimusta ja yhtiöihin tutustumista. Niin teen joka kesä, enkä miellä sitä sellaiseksi työksi, joka katkaisi lomaani. Kesäkuun kolmannesta viikosta alkaen kalenterini oli tyhjä, lukuun ottamatta muutamia valmennuspuheluita. Olin tyytyväinen, sillä edellinen kesä oli mennyt lähes kokonaan työnteon merkeissä.

Vahingosta viisastuneena hankin täksi kesäksi puuhaa, joka ei anna mahdollisuuksia hoitaa haastatteluja koko kesänä: otin koiranpennun. Kun kyselyitä kesällä tehtävistä hauista alkoi taas tavalliseen tapaan tulla viikkoa ennen juhannusta, oli pakko kieltäytyä. Toki lujemmalla luonteella olisin voinut kieltäytyä ilman karvaista kakaraakin, mutta minä nyt halusin koiran ja tiedän, että myönnyn liian helposti ottamaan töitä silloin, kun pitäisi levätä – minkä edellinen kesä taas todisti. Se, että rekrytointitarve iskee yllättäen juuri loman alla, on vähän samanlainen juttu kuin jääkaapin rikkoutuminen jouluaattona – huonoin mahdollinen ajoitus.
Siihen, että en mielelläni tee suorahakuja kesäkuun puolivälin ja elokuun alun välissä, on muutama syy. Suomen kesä on lyhyt ja kaikki me tahdomme siitä osamme. Niin minä kuin ehdokkaatkin. Kesäkuussa kaikilla työllisillä on kiire, ei ole aikaa edes ajatella uusia työtehtäviä, saati sitten käydä haastatteluissa. Nykyiset työt pitää saada valmiiksi, jotta pääsee lomalle. Suorahakusoitot kuuluvat kesäkuussa monesti kuuroille korville, vaikka työpaikan vaihto periaatteessa kiinnostaisikin.
Heinäkuussa en soittele kenellekään. Osa ihmisistä toki voisi käyttää aikaansa puhuakseen uusista työtehtävistä laiturinnokassa istuessaan tai sadetta pidellessään, osaa työhön liittyvät soitot ärsyttävät. Itse lasken tuon viime mainitun varaan ja annan ihmisille lomarauhan. Ja vanhasta kokemuksesta tiedän, että heinäkuuksi sovitut haastattelut ne vasta riemullisia ovat. Haastatteluja on mahdotonta sopia edes jollakin järkevällä tavalla peräkkäisiksi päiviksi, koska ihmisillä on muitakin suunnitelmia kuin työhaastatteluissa käyminen. Oman säväyksensä antavat Suomen kesäsäät: ”Hei, otimme äkkilähdön lämpimään. Voimmeko siirtää parilla viikolla ylihuomiseksi sovittua haastattelua?” Mieluummin siis lepuutan itsekin jalkoja rantavedessä ja säästän hermojani.
Toisekseen myös asiakkaat lomailevat. Niinsanottujen finaalihaastattelujen sovittaminen kalenteriin kesäkaudella on poikkeuksetta vaikeaa. Ei ole olemassa vain ehdokasta ja asiakasta, vaan myös ehdokkaan ja asiakkaan perhe ja näiden kanssa sovitut menot. Se, minkä ajateltiin hoituvan kesäaikana tehokkaasti ja sutjakkaasti, olikin yhtämittaista aikataulujen setvimistä – eikä parhaita ehdokkaita monesti edes saa haastatteluihin lomakaudella. Parhaat voivat odotuttaa itseään.
Jos kesäkuussa ei työpaikan vaihto ole ajankohtaista, lomakauden kääntyessä loppupuolelle ja työhön paluun häämöttäessä monen mieleen hiipii ajatus jostakin uudesta. Uusi harrastus, kesäkilojen laihduttaminen, uudet työvaatteet, kenties uusi työpaikka. Paluu entiseen työhön alkaa tuntua tylsältä ja vaihtelu tekisi hyvää. Vaikka ei aktiivisesti suunnittelisikaan työpaikan vaihtoa, oravanpyörästä irrottautuminen ja lepo tuovat uudenlaisia ideoita mieleen. Syksy onkin suorahakujen osalta hedelmällistä aikaa. Sama rekrytointi, joka kesä-heinäkuussa takkuaa ja jonka aikataulut venyvät, tulee elokuussa tehtyä muutamissa viikoissa. Uuden työn houkutus on yhtäkkiä vastustamaton.

Jaana Toppari on taloushallinnon ja kiinteistötoimialaan erikoistunut suorahakukonsultti, joka toimii myös uravalmentajana ja opastaa työnhakijoita onnistumaan uuden työn löytämisessä. Topparin valmennuksista voit lukea lisää osoitteesta http://www.uuteentyohon.fi/ ja suorahausta http://www.topco.fi/. Lue myös Topparin aiemmin julkaistut jutut Palvelukseen halutaan esimies ja Viisikymppisenä uuteen työhön.
Jos tykkäsit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.
Oliko artikkeli kiinnostava?
Tämä mainospaikka tavoittaa lähes kaikki artikkelien ja kolumnien lukijat tehokkaasti.
Käytä tätä mainospaikkaa, kun
- haluat erottua joukosta,
- saavuttaa uutta yleisöä ja
- saada asiasi helposti perille.
Kokeile nyt ja kysy tarjousta! Ota meihin yhteyttä osoitteessa: toimitus@kollega.fi.
Lisätietoja mainoksesta löydät: https://kollega.fi/mediatiedot/