COACHING

Mainos
TEKSTI JA KUVA TERHI LAVONEN | 11.1.2017 | KOLLEGA.FI
Voimaannuttava valittaminen

Valittaminen on sanana jostain syystä saanut hyvin negatiivisen kaiun. Puhumme jatkuvasta valittamisesta, turhasta valittamisesta, sarjavalittajista. ”Taas tuo aloittaa valittamisen”,”Tuo valittaa aina kaikesta”,”Eikö voida ajatella positiivisesti eikä aina vaan valittaa” ja niin edelleen. Valittamisesta tulee mieleen piinaavan loppumaton narina, jota kukaan ei jaksa kuunnella. Sitä tunnutaan käytettävän joskus myös synonyyminä sanalle kiukuttelu.

Terhi Lavonen on valmentaja, joka ottaa työnsä vakavasti, mutta tekee sen ilolla.

Kielitoimiston sanakirjan mukaan valittamisella ilmaistaan tyytymättömyyttä johonkin, ilmoitetaan tai kannellaan jostakin epäkohdasta tai kärsitystä vääryydestä tai haetaan muutosta aiempaan päätökseen. Valittamalla voidaan tuoda esille myös henkistä tai fyysistä tuskaa ja kipua tai toiselle aiheutettua harmia. Valittaminen ei vaikuta määritelmän mukaan mitenkään järjenvastaiselta tai tarkoituksettomalta kiukkuamispuuhalta.

Riittejä ja prosessointia

Valittamisen taustalla voi olla monenlaisia motiiveja. Valittaminen voi olla muodostunut tavaksi. Työporukka kerääntyy työvuoron tai päivän aluksi yhteen, valitetaan pikkuisen yhdessä kaikesta ja sitten lähdetään ihan tyytyväisenä töiden kimppuun. Se on kuin riitti, joka toistetaan, jotta saadaan potkua hommiin. Vähän kuin koripallojoukkueen nostatushuudot ennen peliä.

Toisinaan valittaminen voi olla vain smalltalkia. Kun tapaamme toisen ihmisen, puhumme siitä, kuinka kiire meillä on ollut, sääkin on aivan kamala ja vähän flunssaakin on pukannut. Tällaisen keskustelun tarkoitus ei niinkään ole valittaa, vaan löytää jutunjuurta ja keskustelukumppanin kanssa jokin yhteinen ja arkisen turvallinen tarttumapinta.

Höyryjen ulos päästäminen on yksi valittamisen motiivi. Tuuletetaan vähän tunteita, kun joku asia kuohuttaa. Monesti voimakkaat tunteet laimenevat jo valittamisen aikana ja kun puuska on ohi, voidaan palata normaaliin päiväjärjestykseen ja puhua aiheesta jo aivan rauhallisesti.

Valittaminen voi olla myös asioiden ääneen prosessointia ja käsittelyä. Valittaja hakee tällöin samalla asiaansa ratkaisua ja haluaa vaihtaa mielipiteitä toisten kanssa. Työyhteisöissä erilaiset asiat herättävät eri ihmisissä eri aikoina prosessoinnin tarvetta. Se mikä itselle on jo aivan ”so last season”, voi toiselle ollakin juuri tällä hetkellä kuuma aihe.

Tilaa kuuntelulle

Työpaikoilla työtä oikeasti haittaava valittamisen kierre saattaa joskus, paradoksaalista kyllä, syntyä yrityksesta tukahduttaa valittaminen ja pitää yllä väkisin yltiöpositiivista ilmapiiriä. Jos työntekijä leimataan valittajaksi, eikä häntä kuunnella ja hänen esille ottamaansa asiaa vältellään, hänen huolensa asiasta vain kasvaa. Tällöin on todennäköistä että mukaan tulee lisää tunnekuohua ja uusia valittamisen aiheita. Ja sopasta tulee sakeampi. Positiivinen ilmapiiri ei synny pelkästään positiivisuudesta, vaan myös luottamuksellisesta ja arvostavasta tilasta puhua ja käsitellä vaikeitakin asioita.

Sopivalla hetkellä harkitusti käytetty valittaminen on hyvä työkalu epäkohtien muuttamiseen, erilaisten tilanteiden tarkasteluun, ratkaisujen etsimiseen ja pieneen stressiä poistavaan puuskuttamiseen. Voimaannuttava valittaminen ei ole negatiivisuudella mässäilyä tai kiukuttelua, vaan eteenpäin katsomista menneestä oppia ottaen.

 

Kun valitusta pukkaa 

  1. Kuuntele ja mieti, mikä on valittamisen takana oleva tarve?
  2. Mihin muutosta pyritään hakemaan?
  3. Mitä asialle voi tehdä? Tarvitseeko/voiko sille tehdä jotakin?
  4. Kuka voi tehdä asialle jotakin?

Terhi Lavonen on työnohjaaja (STOry), kouluttaja, työyhteisö-intouttaja ja valmentaja. Lisätietoja Lavosesta löydät osoitteesta www.aikatra.com. Lue myös Lavosen edellinen kolumni Kehu ei käytössä kulu.

Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Tekstimainonnalla tavoitat lukijat!

Tämä mainospaikka tavoittaa lähes kaikki artikkelien ja kolumnien lukijat tehokkaasti.

Käytä tätä mainospaikkaa, kun

  • haluat erottua joukosta,
  • saavuttaa uutta yleisöä ja
  • saada asiasi helposti perille.

Kokeile nyt ja kysy tarjousta! Ota meihin yhteyttä osoitteessa: toimitus@kollega.fi.

Lisätietoja mainoksesta löydät: https://kollega.fi/mediatiedot/

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)