TYÖELÄMÄN PSYKOLOGIAA

Mainos
TEKSTI JA KUVA RIITTA HELEKOSKI | 23.11.2016 | KOLLEGA.FI
Empatia on tärkeä työelämätaito

Eräänä marraskuisena aamuna vuosia sitten saapuessani työpaikalleni huomasin tuijottavani avokonttorissa tietokoneidensa ääressä puurtavia työkavereitani ja tajusin, että jotain puuttui. Työnilo oli hävinnyt. Kukaan ei reagoinut ympäristön tapahtumiin ja vain harva toivotti hyvää huomenta.

Riitta Helekoski on monialaosaaja, joka nauttii uuden oppimisesta.
Riitta Helekoski on monialaosaaja, joka nauttii uuden oppimisesta.

Ei muutos yhdessä yössä ollut tapahtunut, se oli vuosien kehityksen tulos. Mutta minulle juuri tämä aamuhetki oli herätys. Tajusin, että työhön tullessamme jätämme sydämemme eteiseen hattuhyllylle, eihän sitä työpäivän aikana tarvita. Arvostettua oli ajattelu ja tekeminen. Aivot suunnittelua ja kädet suunnitelmien toteuttamista varten.

Tämä ankea muisto palasi mieleeni päättäessäni kirjoittaa empatiakyvystä. Aihe on ollut laajasti esillä viime aikoina ja sen tärkeyttä korostavat niin tutkijat kuin työelämän kehittäjätkin.

Empatia eli myötäelämisen taito on kyky astua toisen saappaisiin, samaistua hänen ajatuksiinsa, tunteisiinsa ja kokemuksiinsa sekä pyrkiä ymmärtämään hänen tarpeitaan. Empatiassa siis yhdistyy kaksi kykyä: tietoinen ymmärrys, jonka avulla asetumme toisen asemaan ja ymmärrämme hänen käytöstään ja näkökulmaansa ja emotionaalisuus, joka auttaa samaistumaan toisen tunteeseen ja eläytymään hänen kokemaansa. Molempia kykyjä tarvitaan, sillä pelkkä tietoinen ymmärrys voi äärimmillään johtaa manipulaatioon. Pelkkä samaistuminen ilman ajattelua puolestaan voi johtaa oman tunnetilan hallitsemattomaan yliotteeseen.

Yhteys toiseen ihmiseen

Kuuntelin viime viikolla kotiin ajaessani radiosta ohjelmaa tekoälystä ja roboteista työpaikoilla. Tekoälyn rinnalla työskentelevän ihmisen työssä korostuu se puoli, mihin kone ei pysty. Tärkeimmiksi työtaidoiksi muodostuvat ne, jotka erottavat meidät koneesta. Näitä taitoja ovat muun muassa luovuus, toisen ihmisen kohtaaminen, ymmärtäminen ja hänen asemaansa asettuminen. Kyse on siis ihmiselle ominaisesta empatiakyvystä.

Empatia lähtee suhteen luomisesta ja halusta rakentaa yhteys toiseen ihmiseen. Vasta tämän jälkeen päästään työskentelemään tavoitteiden, suunnitelmien ja niiden toteuttamisen parissa. Kaikissa asiakassuhteissa tarvitaan tämän yhteyden luomista. Samoin johtajan on kyettävä ymmärtämään tiimiläistensä näkökulmia ja tilanteita. Myös kirjoittajan on kyettävä asettumaan lukijan asemaan, muutoin hänen viestinsä ei saavuta eikä kosketa.

Työkokemukseni perusteella ihmiset, jotka saavat korkeita pisteitä muun muassa empaattisuutta mittaavissa testeissä, eivät useinkaan osaa selittää tulostaan. He eivät ymmärrä, mikä saa ihmiset kokemaan heidät empaattisina. Yleisiä luonnehdintoja, joita he antavat itsestään ovat: pidän ihmisistä, nautin työstäni ja toisten auttamisesta, arvostan ihmisiä.

Empaattisuus vaatii viitseliäisyyttä

Empaattisuus vaatii työtä ja edellyttää ympäristöltä valmiutta vaalia sitä. Empaattisuuden osoittaminen vaatii aikaa ja rauhaa. Aina ei ole helppoa eikä usein aikaakaan selvittää, miksi toinen tuntee ja reagoi tietyllä tavalla tietyssä tilanteessa. Kilpailuhenkisessä työyhteisössä on usein vaikea laittaa toisten etu oman edun edelle. Monilla työpaikoilla painotetaan vain tavoitteiden saavuttamista välittämättä työntekijöille aiheutuvista seurauksista.

Näin voit harjoitella empaattisuutta

  1. Aseta oma näkemyksesi ja mielipiteesi syrjään ja pyri tarkastelemaan asioita toisen näkökulmasta.
  2. Arvosta toisen näkemystä. Tämä ei tarkoita, että pitää olla samaa mieltä asioista.
  3. Tarkastele ja tutki omia asenteitasi. Haluatko asioiden menevän mielesi mukaan, haluatko voittaa ja olla oikeassa? Onko sinulle tärkeää, että juuri sinä löydät ratkaisun ongelmaan?
  4. Kuule henkilön sanat ja äänensävy. Näe henkilön ilmeet ja eleet. Vaistoa omat tuntemuksesi. Tunne puhujan tunnetilat. Varmista aina, että olet ymmärtänyt tämän kaiken.
  5. Kysy miten kertoja haluaa edetä ja mitä hän aikoo tehdä.

Empatiakykyä voi siis harjoitella, mutta joillakin sitä on luontaisesti jo nuoresta pitäen, kuten allaoleva tarina todistaa.

Mummo oli tyttärenpoikansa kanssa eläintarhassa. He seisoivat jonossa ja odottivat vuoroaan kasvomaalaukseen, sillä pikkumies halusi poskiinsa tiikerin käpälät. “Sinulla on naama aivan täynnä pisamia, ei siellä ole tilaa enää millekään maalaukselle”, sanoi pojan takana jonossa seisova tyttö. Poika painoi nolona päänsä. Mummo kumartui hänen puoleensa, silitti hänen poskeaan ja sanoi: “ Minä rakastan sinun pisamiasi. Kun minä olin pieni tyttö toivoin hartaasti, että minulle tulisi pisamia. Pisamat ovat kauniita.” Poika katsoi mummoaan: “Todellako?” “Tietysti”, mummo sanoi ja jatkoi “Sanopa minulle yksi asia, joka on kauniimpi kuin pisamat.” Poika mietti hetken, tarkastellen intensiivisesti mummonsa kasvoja ja kuiskasi: “Rypyt”.

Kukaan ei välitä siitä, paljonko tiedät, ennen kuin he tietävät, paljonko välität.
Theodore Roosevelt

Riitta Helekoski toimii kouluttajana, työyhteisökehittäjänä, organisaatiopsykologina, mentorina ja työyhteisösovittelijana yhdistellen kaikkia taitojaan. Helekosken tavoittaa osoitteesta riitta@sovitaan.fi. Lue myös Helekosken edellinen kolumni Hallitseeko ego sinua sekä hänestä sekä aiemmin julkaistu juttu Laajakatseinen moniosaaja.

Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Tekstimainonnalla tavoitat lukijat!

Tämä mainospaikka tavoittaa lähes kaikki artikkelien ja kolumnien lukijat tehokkaasti.

Käytä tätä mainospaikkaa, kun

  • haluat erottua joukosta,
  • saavuttaa uutta yleisöä ja
  • saada asiasi helposti perille.

Kokeile nyt ja kysy tarjousta! Ota meihin yhteyttä osoitteessa: toimitus@kollega.fi.

Lisätietoja mainoksesta löydät: https://kollega.fi/mediatiedot/

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)