HYVINVOINTI

Mainos
TEKSTI SANNA IRANTA KUVA JOONA IRANTA | 14.9.2016 | KOLLEGA.FI
Opi lepäämään tekemisessä

Saavun kotiin töistä. Vastassa odottaa kenkäläjä eteisessä, kylpyhuoneessa ylitsepursuava pyykkikori ja keittiössä aamiaiselta pöytään unohtuneet astiat. Kuulostaako tutulta? Toinen työvuoro alkaa töistä palattua: kotityövuoro. Usein rasittavilta tuntuvat velvollisuudet, jotka mieluummin jättäisi – tai jättää – tekemättä.

En ole koskaan ollut siisteintä tyyppiä, mutta perhearjen rullaamisen vuoksi tietyt asiat pitää hoitaa pari kertaa viikossa. Tiskit, pyykit, ruokakauppa… Aiemmin ne olivat pakkopullaa. Nyt olen kuitenkin alkanut pitää kotitöistä. Ahdistumisen sijaan saan niistä usein mielenrauhaa.

Sanna Iranta on hidastamiseen keskittynyt meditaatio-ohjaaja, asiantuntija ja sivutoiminen yrittäjä.
Sanna Iranta on hidastamiseen keskittynyt meditaatio-ohjaaja, asiantuntija ja sivutoiminen yrittäjä.

Tekemättömyys ja laiskottelu ovat yleensä parasta lepoa, mutta nyt sitä on myös tekemisessä. Miten näin on päässyt käymään? Osa tekijöistä on sisäisiä, osa ulkoisia.

Suorittamisesta eroon pääsemisessä yksi ratkaiseva tekijä on sisäisen puheen muuttaminen. Olen pyrkinyt korvaamaan sanat pitäisi ja täytyy sanoilla haluan, saan, en halua tai ei tarvitse. Pakon sijaan teen itse valinnan. Valinta onnistuu, kun tulee ensin tietoiseksi pitäisi-ajatuksistaan.

Sisäisen puheen lisäksi yksi yllättävä tekijä kotitöiden helpottumiseen on niinsanottu aivotyö. Kun työ vaatii paljon aivokapasiteettia, mutta toisaalta sisältää paljon istumista, kotihommat ovat loistavaa vastapainoa. Tiskikoneen täyttö on suht mekaanista. Aivot saavat lepoa mutta keho saa liikettä. Imurin heiluttelu käy jumpasta. Pyykin nostelu koneesta kuivuriin on ilo.

Kun aivot ovat lepotilassa, alitajunta pyörittelee ja ratkoo pulmia. Ratkaisut pulpahtavat pintaan myöhemmin itsestään. Kotitöissä työn tulos näkyy välittömästi – vaikka usein myös katoaa yhtä nopeasti kuin syntyi. Tuloksen näkyminen on palkitsevaa etenkin silloin, kun tekee tietotyötä, jonka tulokset näkyvät ehkä kuukausien tai vuosien päästä.

Tiskaamistahan usein tarjotaan mindfulness-harjoitukseksi: nauti lämpimän veden tunnusta ja keskity tiskaamisen liikkeeseen, astioiden painoon ja niin edelleen. Mutta samaa voi soveltaa myös mihin tahansa muuhun ”velvollisuuteen”. On hämmentävää miten voi nauttia jostain niin yksinkertaisesta asiasta kuin tiskikoneen täyttäminen!

Mindfulness- ja meditaatioharjoittelu toki herkistää yksinkertaisista asioista nauttimiselle ja valmentaa läsnäoloon hetkessä kuin hetkessä. Uskon kuitenkin, että kyse on myös tästä ajasta. Ärsykkeiden ja keskeytysten määrä, mahdollisuuksien paljous, uutisten ja viestien tiheys. Etäisyyttä ja lepotilaa janoaa, ja siitä nauttii yllättävissä tilanteissa. Nykyinen meditaationi ei ole kovin usein muodollista harjoitusta, mutta arki tarjoaa jatkuvasti hetkiä olla läsnä ja tietoinen kokemuksestaan.

On vielä yksi tekijä, jonka oikeastaan luulen eniten vaikuttaneen tähän kotityöhurmioon. Kiitollisuus. Muutama vuosi sitten käyty Awakening Joy -kurssi herätti huomaamaan kiitollisuuden aiheita säännöllisemmin. Kiitollisuuden harjoittaminen tuo rutiineista esiin uusia puolia. Ensinnä olen kiitollinen siitä, että minulla on tiskikone ja astioita. Astiat vaativat pesua siksi, että niissä on ollut ruokaa. Astioita on paljon, koska olen saanut syödä yhdessä perheeni kanssa. Ja kun saan homman tehtyä, minulla on puhtaita astioita kaapissa.

Joku varmasti ajattelee, että paljon melua tyhjästä. Itsekään en olisi aiemmin voinut kuvitella kirjoittavan blogia tiskikoneen täytön ihanuudesta! Suosittelen mielelläni riman laskemista, riittävää lepoa ja suorittamisesta luopumista ennen kotitöihin ryhtymistä. Hommat voi myös jakaa ja ulkoistaa. Mutta yllättäen rutiineissakin voi olla lepoa. Käytän aikaa kotitöihin yhtä vähän kuin ennenkin, mutta se on nykyään nautinnollisempaa.

Missä puuhassa sinä lepäät? Mikä on se todellinen vastapaino sille, mikä kuluttaa ja rasittaa? Voiko arjen askareista, jotka ennen olivat rasite, tullakin nautinto?

Sanna Iranta on flamencoa opettava meditaatio-ohjaaja ja sosiologi, joka työskentelee päätoimisesti suunnittelutehtävissä ja sivutoimisesti yrityksessään Hidastamossa, www.hidastamo.fi. Lue myös Irannasta aiemmin kirjoitettu juttu Meditoiva maailmanparantaja.

Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Tervetuloa TerveysSummitiin!

Tiesitkö, että TerveysSummit on Suomen suurin terveystapahtuma? Se tuo kokonaisvaltaisen terveyden kovimmat asiantuntijat katsottavaksesi netin välityksellä - ja voit osallistua tapahtumaan ilmaiseksi tietokoneeltasi, tabletiltasi tai vaikka kännykältäsi mistä päin Suomea tahansa!
TerveysSummit koostuu sarjasta terveysaiheisia luentoja ja haastatteluja, jotka julkaistaan verkossa 25.3. – 31.3. Jokainen haastatteluvideo on syväsukellus aiheeseen huippuasiantuntijan johdatuksella - tällaista et löydä muualta!
Voit katsoa tapahtuman haastatteluita ilmaiseksi 24 tunnin ajan julkaisusta (kunhan ilmoittaudut mukaan!) tai VIP-passilaisena rajattomasti koko vuoden. Rekisteröidy jo tänään - se ei maksa mitään eikä sido sinua mihinkään. Ilmoittaudu heti osoitteessa https://terveyssummit.fi/ts/30/
P.S.
Jos et vielä tunne tapahtumaa, käy kurkkaamassa yksi viime vuoden helmistä, lääkäri Olli Sovijärven haastattelu stressin biohakkeroinnista
https://terveyssummit.fi/stressin-biohakkerointi/ts/30.

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)