AJANKOHTAISTA

Mainos
TEKSTI MARJA KASANEN KUVAT ISTOCK M KASANEN | 15.6.2016 | KOLLEGA.FI
Irti arjesta

Kesällä kaikki on toisin. Luonto on kauneimmillaan, valoa on runsaasti ja mieli korkealla. Lomaansa viettävällä on myös joutilasta aikaa ja mahdollisuus toteuttaa omia suunnitelmiaan. Kesä onkin oivallista aikaa tankata itseensä iloa ja energiaa syksyn varalle.

Kuva: Przemyslaw Wasilewski
Kuva: Przemyslaw Wasilewski

Kun on koko kevään tehnyt töitä kovaa tahtia, ei pysähtyminen ole välttämättä helppoa. Elimistö ei heti pysty hellittämään, mikäli työ on ollut kovin stressaavaa. Jos tehtäviä on lisäksi jäänyt lomallelähtökiireessä kesken, voi kestää jonkin aikaa, ennen kuin aivot pääsevät irti kiireen tunteesta.

Stressi laantuu, mieli rauhoittuu ja rytmi tasaantuu yleensä muutamassa päivässä, jonka seurauksena liu’umme leppoisaan lomamoodiin.

Lomalle siirtymisessä on myös omat niksinsä, jotka edesauttavat lomamoottorin käynnistymistä ja vapaa-ajasta nauttimista. Seuraavassa kaksi valmentajaa kertoo omat vinkkinsä.

 

Kesämökkeilyä ja Lapin lumoa

Ympäristön vaihdos on hyvinvointivalmentaja Erja Järvelän paras keino työasioiden karistamiseen. Kotiin jäädessään Järvelä sanoo juuttuvansa liian usein tietokoneen ääreen. Parhaiten irtautuminen arjesta tapahtuu luonnon helmassa.

– Kesällä puuhastelen mökillä ja talvella vietän paljon aikaa Pyhätunturilla. Näissä paikoissa teen rutiineista poikkeavia asioita, jotka eivät stressaa, Järvelä sanoo.

Erja Järvelä pitää luonnon rauhasta ja pienten arkiasioiden tekemisestä.
Hyvinvointivalmentaja Erja Järvelä pitää luonnon rauhasta ja pienten arkiaskareiden tekemisestä.

Esimerkkinä Järvelä mainitsee mökkisaunan lämmittämisen, joka tapahtuu kaikessa rauhassa. Lisäksi kaikki pienet askareet, kuten laiturilla tiskaaminen tai kaivolla käynti, ovat hänestä mukavia.

– Pyhällä taasen tykkään hiihtää, lasketella ja sosiaalistua. Ne ovat irtiotto arjesta.

Lepoakaan Järvinen ei unohda, vaan hän ottaa mielellään päiväunet vaikka joka päivä.

– Puolen tunnin tuhinat koira kainalossa tekevät tosi hyvää. Otan nokoset aina kun on mahdollista.

Lomalla Järvelä myös kehottaa tekemään niitä asioita, joita ei muuten ehdi tai joista vain haaveilee.

– Jos ei ehdi lukea arkisin kirjoja, niin lukee niitä sitten lomalla, tai jos tykkää uimisesta, niin käy joka päivä uimassa.

Loman aikana kannattaa Järvelän mukaan miettiä, mitkä ovat itselle iloa tuottavia asioita. Ne voivat olla hyvinkin pieniä, mutta pienillä asioilla on merkitystä.

– Arkirutiinit kannattaa tietoisesti välillä rikkoa tekemällä jotain tavallista poikkeavaa, esimerkiksi juoda aamukahvit omalla parvekkeella tai terassilla keittiön sijaan. Näitä pieniä asioita voi jatkaa lomankin jälkeen, Järvelä muistuttaa.

Palapelejä ja matkustamista

Lepo ja löhöloma eivät kuulu avainvalmentaja Carita Nybergin kesäsuunnitelmiin, vaan ajatteluun liittyvät asiat, jotka voimaannuttavat häntä.

– Lomalla haluan lukea jotain mielekästä sekä ratkoa pähkinöitä, kuten palapelejä. Palapelit toimivat tehokkaina stressinpoistajina ja rakentelen niitä niin kesällä kuin talvella. Hemmottelen itseäni ostamalla uusia palapelejä.

Carita Nyberg rentoutuu palapelien ja matkasuunnitelmien parissa.
Avainvalmentaja Carita Nyberg rentoutuu palapelien ja matkasuunnitelmien parissa.

Matkustaminen on Nybergin toinen rakas harrastus. Hän ei tyydy tavalliseen turistireissuun, vaan tekee mieluummin aktiivisia omatoimimatkoja. Matka alkaa Nybergille jo sen suunnittelusta.

– Tutkin etukäteen kohteet, joihin olen menossa. Teen virtuaalimatkoja, etsin valmiiksi parhaat majapaikat, mukavat ravintolat ja kauneimmat rannat. Tällä tavoin luon itselleni mielikuvan, minne olen menossa.

Se, toteutuvatko suunnitelmat täsmälleen, ei ole tärkeää. Mukavinta Nybergin mielestä on se, että voi tutustua paikallisiin ja saada paikan päällä vinkkejä.

– Kerään kokemuksia. Tykkään mennä sekä tutuille paikoille että tutustua aivan uusiin kohteisiin.

Nyberg kertoo nuorena olleensa työnarkomaani, jolle ainoa tapa latautua oli lähteä viikoksi valohoitoon ulkomaille. Tätä nykyä hän nauttii kesällä myös mökillä olemisesta.

– Luonto elvyttää minua. Nautin metsässä kävelystä tai pihapiirissä puuhastelusta. Pihahommissa saa mukavaa myös hyötyliikuntaa, Nyberg vinkkaa.

Puurtamisesta hyvinvointiin

Loman päätyttyä työt vievät helposti mennessään ja jo muutamassa viikossa moni huomaa juoksevansa oravanpyörässä. Jotta elämä ei olisi vain puurtamista ja uuden loman odottelua, kannattaa arkeen panostaa ja pitää kiinni elämän pienistä kivoista asioista.

Kuva: Allou
Kuva: Allou

– Kukaan ei ole korvaamaton. Työnsä voi tehdä hyvin, mutta oravanpyörä-moodiin ei pidä luisua. On muistettava arvostaa itseään ja omaa hyvinvointiaan, sillä kukaan muu ei sitä tee puolestamme, Erja Järvelä painottaa.

Arjessa on hyvä olla myös siirtymiä, joilla työn touhun saa katkaistua. Esimerkiksi tiukan työpäivän jälkeen tekee jotain, joka saa ajatukset muualle.

– Rankan valmennuspäivän jälkeen vaihdan moodia esimerkiksi tapaamalla ihanan ystävän ja menemällä syömään hänen kanssaan. Kotona voin leikkiä koiran kanssa tai tehdä jotain mukavaa, mikä ei ole suorittamista, Carita Nyberg kertoo.

Arkeaan voi piristää myös luomalla itselleen inspiroivan voimapaikan. Se voi olla kodikas kahvila, metsässä sijaitseva kallionkolo, lempipuistonpenkki tai oman mökkisaunan kuisti.

– Olen visuaalinen ihminen ja minua inspiroi vesielementti. Nautin siitä, kun näen veneiden kulkevan ja laineiden liplattavan. Voimapaikan voi tallentaa myös mieleensä ja mennä siihen hetkeksi hengähtämään juuri silloin, kun on kaikkein kiireisintä, Nyberg ehdottaa.

 

Vinkkejä iloisempaan arkeen

  • Ole tässä ja nyt
    Lopeta tekeminen ja pysähdy läsnäolevaan hetkeen. Juuri silloin kun kiire on kovimmillaan ja hermot pinnalla, on aika pysähtyä. Istahda paikallesi ja totea hyväksyvästi se, mitä on. Kun on elämässään täysin läsnä, aistit herkistyvät ja asiat tuntuvat merkityksellisemmiltä.
  • Huomaa ympärilläsi oleva kauneus
    Kiinnitä huomiota ympäristössäsi piileviin kauniisiin asioihin. Kun asioita katsoo avoimella asenteella, voi mistä tahansa löytää kauneutta. Kauneutta voi olla asfaltista puskeva luonnonkukka, taivaalla liitävät pilvet, kauniisti kaartuva hiusmurtuma seinässä tai lehdissä kimmeltävä vesi sateen jälkeen. Kauneuden vaaliminen lisää iloa ja mielihyvää.
  • Nauti luonnosta
    Käy metsässä kävelemässä, samoile mielimaisemissasi, nauti laineiden liplatuksesta laiturilla, istahda puiston penkille. Luonto elvyttää ja parantaa, lisäksi ulkoilma tekee hyvää ajatuksenjuoksulle ja edistää ongelmanratkaisutaitoa.
  • Pidä taukoja
    Lepää välillä ja anna tauon kirkastaa ajatuksesi. Pitkäkestoisessa työssä on tärkeää pitää taukoja. Lepääminen voi olla esimerkiksi rentoutumista, meditointia tai itsensä kuuntelua. Levänneillä aivoilla ongelmat ratkeavat helpommin ja elämä näyttää valoisammalta.
  • Yksinkertaista
    Keskity olennaiseen ja löydä merkityksiä pienistä arkisista asioista. Karsi pois kaikki turha elämästäsi. Yksinkertaistaminen tuo elämään väljyyttä ja tekee siitä vaivattomampaa.
  • Tee asioita, jotka tuovat sinulle iloa ja voimaa
    Hoida itseäsi tekemällä mielihyvää tuottavia asioita, sillä se lataa akkujasi ja parantaa elämänlaatuasi. Ota tilaa ja aikaa itsellesi. Itselle tärkeiden asioiden tekeminen lisää myönteisiä tunteita ja merkityksellisyyden tunnetta elämässä.

Lähde: Maaretta Tukiainen, Hyvän mielen taidot, PS-kustannus 2016

Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Sinun mainoksesi tähän?

Tämä mainospaikka on varattu työhön ja hyvinvointiin liittyville lyhyille mainosjutuille. Jos sinulla on lehtemme kohderyhmää kiinnostava mainosjuttu, ota yhteyttä! Lue lisää…

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)